pondělí, 21. březen 2022

Musica Florea pokračuje v jubilejní sezoně, do Prahy přiveze hudební experimenty

Napsal(a) 

Marek Štryncl, foto Petr Dyrc Marek Štrynclfoto: Petr Dyrc

Musica Florea v letošním roce slaví třicáté výročí svého působení na hudební scéně. Během tří desetiletí se etablovala jako soubor evropského formátu, který pravidelně uvádí světové premiéry koncertních programů i operních či baletních inscenací v historicky poučených interpretacích, s důrazem na práci s dobovými materiály a snahou o oživení zapomenutých interpretačních technik. První koncert letošního roku byl odehrán 27. února v Karlových Varech, tentýž program s názvem Hudební experimenty 17. a 18. století zazní 25. března i v Praze.

Kulaté jubileum je vždy důvodem k oslavě, orchestru se pod vedením dirigenta Marka Štryncla povedlo na tento rok načasovat hned několik hudebních dárků, a to jak pro publikum, tak hudebníky samotné. „Jsem nesmírně pyšný, že se můžeme pochlubit dokončením několikaletého projektu, natočením všech devíti symfonií Antonína Dvořáka,“ říká Marek Štryncl, dirigent orchestru. Ale jedním dechem dodává: „Náš sen však zatím nekončí. Autentické interpretaci romantické hudby se systematicky věnujeme od roku 2004, kdy jsme prvně provedli a nahráli 7. a 8. Dvořákovu symfonii. Tehdy jsem se nechal inspirovat odkazem Václava Talicha, které je ale spíše postromantické. Proto máme v plánu tato dvě díla nahrát znovu, tentokrát skutečně romanticky. Aspoň budeme mít za dva roky opět důvod k oslavě!“ Romantické provedení Dvořákovy 7. symfonie v Praze a Jablonci nad Nisou je naplánováno na letošní říjen.

I v tomto roce se orchestr bude pohybovat v rozmezí od baroka po pozdní romantismus. Zazní tak na jedné straně folklórem ovlivněné skladby Georga Phillipa Telemanna a Antona Zimmermanna, kantáty složené pro šlechtickou rodinu Hartigů i symfonické dílo Antonína Dvořáka. Na prkna unikátního divadla Florea Theatrum se po třech letech vrátí melodram Václava Praupnera Kirké a v premiéře bude uvedena komická opera Jiřího Antonína Bendy Vesnický trh. „K dílu Jiřího Antonína Bendy jsme sáhli záměrně, bude tomu letos přesně 300 let, co se tento klasicistní hudební skladatel v Benátkách nad Jizerou narodil. Uvedením Vesnického trhu posílíme zaměření orchestru na hudbu období klasicismu, a navíc 30 a 300 se k sobě přece skvěle hodí,“ glosuje Štryncl.

, foto Petr Dyrc foto: Petr Dyrc

Za třicet let existence ušel orchestr cestu od zkoušek v prostorách teplické konzervatoře a chátrajícím kostele v Krupce až po zájezdy po Francii a spolupráci s místními ansámbly jako Ensembel Philidor, Le Poème Harmonique nebo Centrum barokní hudby ve Versailles. Vedle toho obdržel prestižní cenu mezinárodního hudebního veletrhu MIDEM za nahrávku Sub olea pacis Jana Dismase Zelenky a ocenění za nejlepší interpretaci děl Johanna Sebastiana Bacha na chorvatském festivalu ve Varaždinu.

K produkci orchestru už několik let patří rovněž divadelní inscenace ze světa opery, melodramu i baletu, které jsou uváděny na jevišti jedinečného, přenosného barokního divadla Florea Theatrum. Během posledních let na něm byla uvedena díla L. van Beethovena (Prométheovi lidé aneb Moc hudby a tance), Ch. W. Glucka (Don Juan aneb Kamenná hostina), W. A. Mozarta (Pantalon a Kolombína), A. Vivaldiho (Il Farnace) a dalších, hojně v novodobých světových premiérách. „Novodobých premiér máme na kontě skutečně mnoho. Rád bych připomněl více než 100 let nehranou, donedávna nespartovanou verzi Dvořákova hymnu Dědicové Bílé hory nebo naprosto unikátní barokní operu Muzio Scevola, na které se podíleli ve své době hned tři autoři – G. Bononcini, F. Amdei a G. F. Handel,“ dodává dirigent.

Pražskou sezonu letos otevírá koncertní program Hudební experimenty 17. a 18. století, který se zaměřuje na objevování dobové hudební praxe, její emocionální projevy a nadčasovost. Experiment a schopnost improvizace je zde naprosto klíčová, jelikož otevírá nové cesty a dosud neodhalené možnosti přístupu ke staré hudbě. A jak říká Marek Štryncl: „Kdo neexperimentuje, nikdy se nedobere pravé podstaty a krásy hudby!“ Program v Praze zazní 25. března od 19.30 ve Velkopřevorském paláci. Zazní výběr z děl Henryho Purcella, Giovanniho Gabrieliho, Giovanniho Valentiniho a dalších.

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.