Smeknout klobouk vždy, když zazní Mozartovo jméno nebo touha založit sektu, která by Mozarta uctívala. I takové projevy obdivu se v minulosti vázaly ke skladateli, jehož jméno je synonymem geniality. Konvergencie zvolily na úvod 25. ročníku festivalu exkurz do fascinujícího světa komorní hudby Wolfganga Amadea Mozarta. Zazní v interpretaci vynikajících zahraničních a slovenských umělců v inspirativních prostorách Slovenské národní galerie. Hlavním hostem festivalu je finský klavírista, dirigent a skladatel Olli Mustonen. Festival Mozart – Mustonen bude probíhat od 13. do 25. února v Bratislavě a nabídne čtyři koncertní večery a několik doprovodných akcí.
Mezinárodní festival komorní hudby Konvergencie je již 25 let vnímán jako akce s invenční, žánrově pestrou dramaturgií, která poskytuje inspirující prostor pro setkání domácích a zahraničních umělců s publikem. „Těžko uvěřit, že Konvergencie mají za sebou čtvrtstoletí. Je to čas na zastavení, reflexi toho, co je za námi i uvažování o tom, jak pokračovat. Touha jít dál je stále velká, vděčnost za 25 let života s hudbou obrovská,“ hodnotí umělecký ředitel festivalu, violoncellista Jozef Lupták.
Po Šostakovičovi, Bartókovi, Beethovenovi, Stravinském, Bachovi, Piazzollovi a Janáčkovi přinášejí Konvergencie pohled na hudbu Wolfganga Amadea Mozarta v dialogu s tvorbou Olliho Mustonena. „Olli Mustonen je výjimečnou osobností světa klasické hudby. Podobně jako Mozart není jen vynikajícím a originálním interpretem, klavíristou a dirigentem, ale i skladatelem. Jsou z jiné doby, jsou kontrastní a zároveň se doplňují. O tom jsou Konvergence, o zajímavých a překvapivých kontextech,“ říká Jozef Lupták.
Všestrannost Olliho Mustonena připomíná velké mistry, jako jsou Rachmaninov, Busoni, Enescu, kteří byli interprety, dirigenty i skladateli zároveň. Rodák z Helsinek se v dětství věnoval hře na cembalo, později studoval klavír a kompozici. Jako sólista spolupracoval s nejvýznamnějšími symfonickými orchestry v Berlíně, Paříži, Londýně, New Yorku, Chicagu, Clevelandu, Amsterdamu, Vídni, Praze, Austrálii či Jeruzalémě. Od roku 2021 působí jako šéfdirigent Filharmonie v Turku, je také hlavním hostujícím dirigentem Laponského komorního orchestru. Na obou postech diriguje orchestrální koncerty a uvádí komorní hudbu i sólové recitály. Věnuje se také tvorbě komorní hudby a komponování pro orchestr. Na Konvergencích se představí v dílech Mozarta – kromě Klavírního koncertu Es dur, KV 449, uvede i Houslovou sonátu Es dur, KV 302, (s Igorem Karškem) a Klavírní kvarteto g mol, KV 478, ale zazní i jeho kompozice Toccata a Klavírny.
Mozart na Slovensku
„V roce 1762 navštívil Wofgang jako zázračné dítě Bratislavu, vzpomíná na to v dopise jeho otec Leopold. Mozartova díla byla na území dnešního Slovenska přítomna jako aktuální hodnota. Množství z nich je dodnes v archivech – komorní hudbě patří důležité místo. První zmínka o Mozartovi v Uhersku pochází z novin Pressburger Zeitung. Bratislavští tiskaři vydávali jeho díla, skladatelé sahali po jeho tématech, hudebníci hráli jeho hudbu. Například na vídeňské premiéře Klarinetového kvinteta, které na festivalu se souborem Chaos String Quartet uvede Ronald Šebesta, účinkoval houslista Joseph Zistler působící ve službách v Bratislavě sídlícího arcibiskupa Batthyányho. Mozartovým žákem byl bratislavský rodák, klavírní virtuos, skladatel a dirigent Johann Nepomuk Hummel. Constanze Mozartová se po manželově smrti podruhé vdala v Dómu sv. Martina v Bratislavě – existuje spousta zajímavých historických vazeb, pro které nám může být Mozart blízký,“ říká dramaturg Konvergencií, muzikolog Andrej Šuba.
Na festivalu zazní během čtyř dnů (22.‒25. února) výběr z Mozartovy komorní tvorby obsahující velká díla i méně známé, ale zajímavé kompozice. Při příležitosti 25. výročí festival oslovil slovenské hudebníky, kteří pravidelně účinkují na Konvergencích. Patří mezi ně ve Švýcarsku působící houslista, pedagog na prestižní Hochschule für Musik v Lucernu Igor Karško, v Brně působící houslový virtuos Milan Paľa, vynikající klarinetisté Ronald Šebesta a Branislav Dugovič, sólo-violista Slovenské filharmonie Martin Ruman, flétnistka Ivica Gabrišová, klavíristka Jordana Palovičová, violoncellista Jozef Lupták a mnozí další, včetně mladší generace slovenských umělců, kterou reprezentují kontrabasistka Romana Uhlíková a violista Matej Michalec. Domácí interprety doplní umělci z Velké Británie, Maďarska a Čech a již zmiňovaný hlavní host festivalu, Olli Mustonen z Finska.
Pozvání na festival přijalo také seskupení Chaos String Quartet z Vídně, které bylo nedávno vybráno jako BBC Radio 3 New Generation Artist 2023–2025 a získalo ocenění na nejprestižnějších mezinárodních soutěžích, včetně ARD (2022), Haydnovy soutěže ve Vídni (2023) a Mezinárodní soutěže smyčcových kvartet v Bad Tölz (2023). Nekonvenční pohled na hudbu W. A. Mozarta přinese noční koncert Pjoniho a Stroona, dvojice umělců působících na scéně slovenské alternativní a elektronické hudby (24. února 2024). Jejich performance bude vycházet z Mozartových témat odehraných přímo na festivalu a stane se prostorem pro hravost, improvizaci i dekonstrukci, jíž doplní Ján Šicka o hru s prostorem a světlem.
Jméno Mozart je synonymem pro „zázračné dítě“, Konvergencie do programu zařadily i dílo, které skladatel vytvořil jako 12letý. Příběh lásky mládence Bastiena a pěkné pastýřky Bastienky Mozart obohatil dětsky hravou hudbou. Program určený všem dětem a jejich rodičům ‒ singspiel Bastien a Bastienka v nastudování dirigenta Daniela Simandla, sólistů (A. Vancel, D. Mičíková, J. Pehal, F. Koiš) a souboru Il Cuore Barocco zazní v neděli 25. února dopoledne. Festival vyvrcholí Kvintetem Es dur pro klavír, hoboj, klarinet, lesní roh a fagot, o kterém se Mozart vyjádřil v dopise svému otci Leopoldovi: „Považuji ho za to nejlepší, co jsem dosud napsal.“
Hudba pro přátele
Mnohá komorní díla Mozart vytvořil pro své blízké, žáky a přátele. Festival Konvergencie je od svého vzniku prostorem pro sbližování a propojování – mezi interprety i publikem. Snahu spojovat zdánlivě nespojitelné, nabízet nové a podnětné zážitky přesahující hudbu podtrhuje i volba prostor Slovenské národní galerie, kde bude Mozartova komorní hudba znít po celé čtyři dny. Díky spolupráci se SNG se uskuteční i několik aktivit posouvajících hudební zážitky do nových kontextů.
Návštěva koncertů komorní hudby, vnímání umění a vzájemná komunikace rozvíjejí nitro člověka, vnímavost k druhým a ke společnosti. Potřebujeme poslouchat hudbu a skrz hudbu i jeden druhého. Únorové Konvergencie Mozart – Mustonen poskytnou výjimečné umělecké zážitky a příležitosti i na taková důležitá vzájemná setkání.