Maxima Jemeljanyčeva nahradí Robert Kružík

Čtyřiatřicetiletý šéfdirigent Skotského komorního orchestru a žádaný host světových těles Maxim Jemeljanyčev měl tento týden debutově předstoupit před Českou filharmonii. Z osobních důvodů ovšem musel své vystoupení v pondělí zrušit. Místo něj se v nezměněném programu představí dvaatřicetiletý český dirigent Robert Kružík. S prvním českým orchestrem provede Mozartovu Pražskou symfonii a Beethovenův Čtvrtý klavírní koncert, v němž ho jako sólista doplní teprve dvaadvacetiletý pianista izraelského původu Tom Borrow. Koncerty, které se budou konat ve Dvořákově síni Rudolfina od 8. do 10. března 2023, otevře raně romantická předehra Hebridy od Felixe Mendelssohna Bartholdyho.

Symfonie č. 38 D dur se nazývá „Pražská“ po svém prvním uvedení 19. ledna 1787 v pražském Nosticově divadle, kde Wolfgang Amadeus Mozart jen o dva dny dříve osobně prožil úspěch své opery Figarova svatba, již ve Vídni nepřijali. Figarovu svatbu také některými znaky připomíná, například rychlými běhy smyčců.

Pražská“ symfonie patří k repertoárovým stálicím České filharmonie, která ji provedla téměř 150krát. Často ji interpretovali zejména slavní šéfdirigenti prvního českého orchestru Karel Ančerl, Václav Neumann nebo Jiří Bělohlávek. Ve Dvořákově síni Rudolfina naposledy zazněla v prosinci 2018 při debutovém vystoupení italského dirigenta Giovanniho Antoniniho, jenž při svém nedávném návratu do Prahy provedl dvě poslední Mozartovy symfonie – č. 40 s Českou studentskou symfonií a č. 41, „Jupitera“, s Českou filharmonií.

Tom Borrow, foto Gramophone

Robert Kružík se před Českou filharmonii nepostaví poprvé, přestože bude debutově řídit celý abonentní program. Už od roku 2017 spolupracuje s orchestrem jako asistent. Českou filharmonii například připravoval na koncerty Pražského jara, Českou studentskou filharmonii zase na vystoupení se Simonem Rattlem. Nedávno dirigoval také speciální koncerty pro partnery prvního českého orchestru. V roce 2020 se stal v pořadí druhým laureátem Ceny Jiřího Bělohlávka pro umělce do třiceti let a za odměnu mohl o rok později řídit polovinu Open Air koncertu na zámku Sychrov. S klavíristou a skladatelem Tomášem Kačem tehdy premiéroval jeho skladbu Fantasy Open Air.

Tom Borrow se narodil v roce 2000 v Tel Avivu. Do světového povědomí se dostal díky záskoku, když v lednu 2019 v řadě dvanácti koncertů s Izraelskou filharmonií nahradil renomovanou klavíristku Katiu Buniatišvili. Za pouhých 36 hodin od obdržení této nabídky dokázal odehrát koncert, který nadšeně přijalo publikum i odborná kritika. Zmíněný úspěch mu zajistil pozvání k dalším významným orchestrům světa a spolupráci s předními dirigenty. Loni v únoru tak debutoval i s Českou filharmonií a jejím hlavním hostujícím dirigentem Tomášem Netopilem.

Zatímco při posledním hostování Tom Borrow zahrál Mozartův Klavírní koncert č. 24, nyní se vrací s Beethovenem. Mezi pěti Beethovenovými klavírními koncerty zaujímá čtvrtý výjimečné postavení. Ačkoli je pevně zakotven ve světě Beethovenových současníků, dívá se už daleko dopředu směrem k romantismu a v jeho výrazu je cosi hořkosladkého. Navenek působí velmi pozitivně a radostně, zvláště ve třetí větě, ale od samého začátku, navzdory předepsané durové tónině, překrývá tuto zdánlivou bezstarostnost stín smutku,“ vysvětluje klavírista.

Sdílet článek: