středa, 29. červen 2022

Letní slavnosti staré hudby přinesou inspiraci přírodou ve všech jejích podobách

Napsal(a) 

Roberta Mameli, foto Richard Dumas Roberta Mamelifoto: Richard Dumas

Do pražských paláců, klášterů i chrámů zvou od 19. července do 4. srpna Letní slavnosti staré hudby na díla známých i méně známých skladatelů renesance i baroka. Podtitulem letošního ročníku je „Natura“ a jeho program tak nabídne díla, při nichž se autoři v průběhu několika staletí nechali inspirovat zvuky zvířat, zahradami, květinami, živly, krajinou, přírodními božstvy a dalšími mytologickými bytostmi neodmyslitelně spjatými s přírodou. Koncerty v letošním roce rozezní Emauzský, Strahovský a Břevnovský klášter, zámek Troja, kostel sv. Šimona a Judy.

Festival zahájí přední vlámský vokální soubor Dionysos Now!, který vzdá poctu jedné z nejvýraznějších skladatelských osobností 16. století Adrianu Willaertovi. V dalších festivalových večerech vystoupí například cembalisté Aapo Häkkinen (Finsko) a Marcos Magalhães (Portugalsko), kteří nabídnou hudební imitace ze světa zvířat a živlů. Španělský soubor La Bellemont, v jehož obsazení najdeme vihuelu de mano či španělskou dvojřadou harfu, povede vokální a instrumentální dialog mezi renesančním Španělskem a Itálií. Německou sopranistku Annu-Lenu Elbert doprovodí trojice instrumentalistek (Saskia Fikentscher, Kristin von der Goltz, Flóra Fábri) v programu věnovaném přírodním inspiracím v díle Georga Philippa Telemanna a Georga Friedricha Händela. Různým podobám vodního živlu se pak bude věnovat koncert německo-jihoamerického souboru Los Temperamentos. Posluchači se mohou těšit i na originální španělský soubor Windu a hráče na historické perkuse Daniela Garaye. Festival 4. srpna uzavře rezidenční ansámbl Collegium Marianum, který spolu s italskou sopranistkou Robertou Mameli nabídne výběr z děl Antonia Vivaldiho a Georga Friedricha Händela. „Jsme rádi, že i po 23 letech existence našeho festivalu můžeme přinášet našim posluchačům stále nové objevy, ať už se jedná o novodobé premiéry nebo o nejrůznější historické souvislosti v dílech skladatelů minulých staletí. Na letošní ročník se velmi těšíme. Po dvou letech provizorií a opatrných řešení připravujeme festival v tradiční podobě a velmi si vážíme zájmu publika, který prozatím předčil naše očekávání,“ uvádí ředitelka festivalu Josefína Knoblochová.

Los Temperamentos, foto archiv Los Temperamentosfoto: archiv

Letošní ročník festivalu zahájí 19. 7. v kostele Panny Marie a slovanských patronů (Emauzský klášter) koncert s názvem Lilium angelicum. Adrian Willaert, jeden z nejvýraznějších skladatelů své doby, se narodil poblíž západovlámského města Roeselare. Z téhož města pochází Tore Tom Denys, zakladatel a umělecký vedoucí souboru Dionysos Now! Není tedy náhodou, že tento koncert bude poctou právě vlámskému hudebníkovi, který úctyhodných 35 let působil jako kapelník v benátské bazilice sv. Marka. Dramaturgickou osou koncertu bude mariánská symbolika.

Na svém vůbec prvním vystoupení v Praze, které se uskuteční 21. 7. v Letním refektáři Strahovského kláštera, vystoupí dechové kvarteto Windu, které představí všechny členy rodiny zobcových fléten. Zazní celá plejáda typických rytmů, motivů a menších hudebních forem Pyrenejského poloostrova, Střední a Jižní Ameriky 16. a 17. století, jako jsou například tonada, folía, jácara, canario nebo romanesca, a též ukázky z proslulých španělských rukopisů – Canconieros. O náležité tempo koncertu se postará perkusionista Daniel Garay.

Cembalo si jako neodmyslitelná součást hudebních produkcí podmanilo barokní svět. Jeho jemný a zvonivý zvuk je přímo předurčen k napodobování hlasů přírody – a právě imitacemi ze světa zvířat a živlů bude nabitý program koncertu 24. 7. v Tereziánském sále Břevnovského kláštera. Jeho protagonisty se stanou Aapo Häkkinen a Marcos Magalhães. Interpretační umění obou virtuosů se zaměří na vybrané zvukomalebné prvky, oblíbené mezi skladateli 17. a 18. století celé Evropy.

Koncert s poetickým názvem Delfín amoroso 25. 7. v Císařském sále zámku Troja bude pomyslným dialogem dvou hudebních velmocí západního Středomoří. První polovina večera bude patřit období největšího rozmachu španělské kultury, které bývá přiléhavě nazýváno Siglo de Oro (Zlaté století). Druhou půli koncertu rozezní ukázky italské vokální a instrumentální hudby pozdní renesance. Vedle violy da gamba bude k vidění a poslechu i vihuela de mano a španělská barokní dvojřadá harfa. Rozhovor mezi lidským hlasem a hudebními nástroji nabídne soubor La Bellemont a sopranistka Julieta Viñas.

Dionysos Now, foto Maarten Geukens Dionysos Nowfoto: Maarten Geukens

Koncert Giardino fiorito otevře 28. 7. v Letním refektáři Strahovského kláštera brány pomyslné hudební zahrady, jejímiž architekty se stanou Georg Philipp Telemann a Georg Friedrich Händel. Tito dva přátelé si rozuměli nejen na profesionální úrovni, ale také v soukromém životě – mimo jiné díky zahradničení. V jejich korespondenci kolovaly osobní vzkazy, partitury, a dokonce i cibulky rostlin… Oba prosluli využíváním zvukomalby a také systematickým tvůrčím prozkoumáváním hranic a možností instrumentální hudby. Vrátka zahrady plné bublajících pramenů, svěží trávy a omamně vonících růží otevře trojice německých instrumentalistek a sopranistka Anna-Lena Elbert, které nechají znovu rozkvést hudební fantazii dvou Georgů – milovníků přírody.

Do říčních i mořských vln se ponoří 1. 8. v Císařském sále zámku Troja německý soubor Los Temperamentos. Vydá se na dalekou cestu z německých lázeňských i přístavních měst až do Peru, Chile či Bolívie ve stopách vokálních a instrumentálních motivů evropského, středo- i jihoamerického původu, které od 16. do 18. století putovaly mezi oběma břehy oceánu.

Věhlas Antonia Vivaldiho a Georga Friedricha Händela, dvou velikánů barokní opery, kteří patřili
k nejvlivnějším a nejplodnějším skladatelům své generace, dalece přesáhl hranice jejich rodných zemí i dobu, v níž žili a tvořili. Právě jim bude patřit 4. 8. slavnostní závěrečný koncert v kostele sv. Šimona a Judy. Rezidenční soubor festivalu Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové doprovodí italskou sopranistku Robertu Mameli. „Napodobování přírody, jejích zvuků a živlů bylo oblíbeným inspiračním zdrojem barokních skladatelů. Nejen hudební nástroje, ale i lidský hlas se převtělovaly do zpěvu slavíka, stehlíka či kukačky, šumění větru, klidných i rozbouřených vln... V tvorbě Antonia Vivaldiho a Georga Friedricha Händela nalézáme výjimečné ukázky zvukomalebného umění v těch nejrůznějších podobách. Pro závěrečný koncert jsme vybrali instrumentální a vokální příklady tohoto umění, které zároveň zpodobňují různé lidské emoce. Právě vášněmi a city zmítané lidské srdce je jako křehká loď nesená tu klidnými, tu rozbouřenými vlnami…,“ uvádí umělecká vedoucí souboru a hlavní dramaturgyně festivalu Jana Semerádová.

Součástí festivalu jsou také mezinárodní mistrovské interpretační kurzy Akademie Versailles (lektoři: Paul Agnew, Lenka Torgersen) a interpretační semináře s předními německými interpretkami – Saskií Fikentscher (barokní hoboj, flétny) a Kristin von der Goltz (barokní violoncello).

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.