Leden přinese do Opery Národního divadla trojici premiér

V prvním měsíci nového roku se v Národním divadle uskuteční tři dlouho očekávané premiéry: 8. ledna proběhne ve Stavovském divadle Mozartova Così fan tutte, Wagnerův Bludný Holanďan připluje do Státní opery 20. a 23. ledna a nová inscenace Káti Kabanové se v Národním divadle chystá na 28. a 30. ledna 2022.

Mozartova opera Così fan tutte, do češtiny překládaná mimo jiné jako Tak to dělají všechny nebo jako Škola milenců, jak zní dnes vypouštěná druhá polovina názvu, je poslední z trojice titulů vzešlých ze spolupráce s libretistou Lorenzem Da Ponte. Po Donu Giovannim a Figarově svatbě zvolili autoři komorní příběh řešící partnerské vztahy čtveřice protagonistů. Sázka starého filozofa Dona Alfonsa se dvěma zamilovanými důstojníky o stálost jejich dívek provede oba páry sledem situací, které vyústí v hořké poznání o křehkých poutech lásky. Režie nové inscenace byla svěřena německé režisérce Tatjaně Gürbaca, která působí ve významných evropských operních domech. Ta o chystaném uvedení říká: „Così fan tutte je ve srovnání s ostatními tituly Da Ponteho cyklu méně akční, ale na druhé straně je hlubší a pravdivější, pohybuje se na pomezí komedie a tragédie.“ Hudebně operu nastuduje německý dirigent Karsten Januschke, který se ve Stavovském divadle představil v roce 2021 při koncertu Mozartovy narozeniny 2021 a poté nastudováním Dona Giovanniho. V hlavních rolích vystoupí Kateřina Kněžíková nebo Marie Fajtová, Michaela Zajmi nebo Arnheiður Eiríksdóttir, v mužských rolích se představí Petr Nekoranec v alternaci Martina Šrejmy, pak také Lukáš Bařák či Boris Prýgl. Jako Don Alfonso si zazpívá Jiří Hájek, Martin Gurbaľ nebo Jiří Sulženko.

Arnheiður Eiríksdóttir, foto Paul Leclaire

Zatím poslední pražská inscenace Wagnerova Bludného Holanďana měla premiéru ve Státní opeře Praha 29. 5. 2008 v nastudování dirigenta Guillauma Tourniairea a v režii Stephena Taylora. Nové inscenace se ujme hudební ředitel Státní opery, německý dirigent Karl-Heinz Steffens, a norský režisér a scénograf Ole Anders Tandberg. „Vzhledem k Wagnerově myšlence tzv. Gesamtkunstwerku bylo mým cílem vytvořit prostor, který by jednoduchým způsobem vzdával hold tomuto ideálu. Vizuální výraz je v naší inscenaci interpretací vnitřní psychiky Senty“, říká Tandberg. V hlavních rolích se objeví Joachim Goltz, Elizabeth Teige nebo Dorothea Herbert.

Joachim Goltz

Přestože si Leoš Janáček s sebou v našich krajích ještě mnohdy nese nezaslouženou pověst obtížně stravitelného modernisty, je tento zcela originální autor ve světovém měřítku už dávno považován za geniálního klasika. Jeho Káťa Kabanová podle dramatu Bouře A. N. Ostrovského se dnes hraje na všech světových operních pódiích. V protikladu příběhu zde stojí lidská obhroublost z okolí titulní postavy a její snové, milostné i duši drásající stavy. V Národním divadle byla opera poprvé uvedena rok po světové premiéře v Brně v listopadu 1921. Po více než deseti letech od posledního nastudování připravujeme novou inscenaci, jejímiž tvůrci budou hudební ředitel Opery Národního divadla Jaroslav Kyzlink a španělský režisér Calixto Bieito, proslulý svými originálními inscenacemi uváděnými především na německých scénách. Myslím, že Káťa je z Janáčkových oper vůbec nejpřístupnější. Jde až o pucciniovský krásný příběh, který je koncentrovaný v 90 minutách, nádherně instrumentovaný. Jde o esenci dramatu hlavní představitelky, i když Janáček každou z dalších postav neobyčejně dobře vypointoval. Navíc máme výborné pěvecké obsazení – reprezentativní výkvět současné generace sólistů Národního divadla a Orchestr ND je také ve výborné formě,“ uvedl k opeře Jaroslav Kyzlink, který tuto operu nastudoval v minulosti již několikrát. Jako Káťu uslyšíte Alžbětu Poláčkovou nebo Petru Alvarez Šimkovou, dále jsou obsazeni také Jiří Sulženko, František Zahradníček, Peter Berger nebo Eva Urbanová.

Sdílet článek: