úterý, 17. prosinec 2019

Její Pastorkyňa v podání britské Královské opery a Straussova Salome. Festival Janáček Brno ohlašuje program na rok 2020

Napsal(a) 

Jakub Hrůša, foto Andreas Herzau Jakub Hrůšafoto: Andreas Herzau
Mezinárodní festival Janáček Brno se v příštím roce uskuteční už posedmé, a to ve dnech 28. září – 16. října 2020. Dramaturgicky se bude dotýkat zejména uměleckého rozkvětu na přelomu 19. a 20. století a hledání nových cest v hudebním výrazu děl operních i instrumentálních. Jednou z hlavních idejí janáčkovského bienále je představení různých inscenačních pohledů na skladatelovo dílo v podání českých i zahraničních souborů.

První dvě desetiletí 20. století představují jedno z nejpozoruhodnějších období hudební historie vůbec. Tou dobou přestávala platit pravidla po století v hudbě víceméně nedotknutelná, dohasínalo myšlení a hodnoty romantismu a paralelně vznikalo něco nového, někdy radikálně popírajícího vše staré, jindy reflektujícího původní hodnoty novými prostředky. Je to čas umírání i zrození. A právě hudbu Richarda Strausse, Clauda Debussyho, Gustava Mahlera, Arnolda Schönberga či Igora Stravinského a Bély Bartóka představíme na festivalovém programu v konfrontaci s další ikonickou postavou tohoto období – Leošem Janáčkem,“ doplňuje Jiří Zahrádka, člen umělecké rady festivalu Janáček Brno.

Slavnostní zahájení bude patřit Janáčkově méně často uváděné opeře Osud, jež však představovala na jeho skladatelské cestě výrazný krok v hledání pojetí moderní opery. Inscenace se režijně ujme Robert Carsen, který ji uvede se souborem Janáčkovy opery NdB přímo pro festival v hudebním nastudování šéfdirigenta Marko Ivanoviće.

Karita Mattila, foto Marica Rosengard Karita Mattilafoto: Marica Rosengard
Její pastorkyni čeká nová inscenace ve spolupráci brněnského operního souboru a londýnského Royal Opera House (Covent Garden). Právě v britské Královské opeře se odehraje premiéra Pastorkyně nově režírované Clausem Guthem v březnu 2020. Brněnského nastudování se chopí Robert Kružík. Návštěvníci budou mít příležitost vidět ještě jednu verzi této opery v hostování Divadla Brémy. Zajímavou konfrontací s Janáčkovým dílem na divadelním jevišti může být Salome Richarda Strausse v podání Maďarské státní opery, poprvé uvedená právě v roce vzniku Janáčkova Osudu.

Festival rovněž přivítá přední interprety janáčkovských rolí, za všechny jmenujme finskou sopranistku Karitu Mattilu, tenoristu Pavola Brešlíka či dirigenta Jakuba Hrůšu s Bamberskými symfoniky,“ dodává Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB.

V koncertním programu se dále chystají písňové recitály Tomáše Krále a Pavola Brešlíka, klavírní recitál Jana Bartoše a Jana Jiraského a zazní také sborová tvorba v podání rakouského souboru Arnold Schoenberg Chor a Pražského filharmonického sboru. Z komorních těles se představí například Zemlinsky Quartet, PhilHarmonia Octet Prague, Brno Contemporary Orchestra či Josef Suk Piano Quartet.

Jan Jiraský, foto Památník Leoše Janáčka Jan Jiraskýfoto: Památník Leoše Janáčka

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.