sobota, 29. říjen 2022

Janáček Brno 2022 začíná

Napsal(a) 

Glagolská mše / Z mrtvého domu, foto Marek Olbrzymek Glagolská mše / Z mrtvého domufoto: Marek Olbrzymek

Neopakovatelná atmosféra moravské metropole, hudba Leoše Janáčka, ale i speciální janáčkovské menu v restauracích a kavárnách to vše ve dnech 2.20. listopadu 2022, kdy město Brno rozezní již 8. ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno. Posluchače čeká česká dirigentská špička v čele s Jakubem Hrůšou, Tomášem Hanusem, Tomášem Netopilem a Marko Ivanovićem a již tradičně vynikající české i zahraniční soubory a interpreti, jako jsou Welsh National Opera, Grand Théâtre de Genève, Orchestre de la Suisse Romande, Pavel Haas Quartet, Josef Špaček, pěvecké hvězdy Corinne Winters, Nicky Spence, Tomasz Konieczny či Adam Plachetka. Nabitým festivalovým programem se tentokrát prolíná téma „Quo vadis“.

Slavnostní zahájení festivalu již tradičně patří souboru Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Stejně jako v minulých ročnících půjde i v tomto případě o mimořádný projekt, který spojí v průběhu jednoho večera poprvé dvě Janáčkova vrcholná díla: operu Z mrtvého domu se scénickým ztvárněním Glagolské mše v hudebním nastudování jednoho z nejlepších českých dirigentů Jakuba Hrůši a v režii Jiřího Heřmana.

Co k tomuto netradičnímu spojení vedlo, upřesňuje Jakub Hrůša: „Je tu určitá nedopovězenost závěru opery a také její délka, která umožňuje ještě další rozvinutí. I to, že skladby byly komponovány v blízkosti jedna druhé. Glagolská mše umožňuje vstup ženského světlého elementu, jak ve sboru, tak v sólových hlasech.“ Režisér Jiří Heřman dodává: „Janáček nás stejně jako Dostojevský vtahuje do psychiky lidí, kteří spáchali závažný čin, a lidí, kteří jsou ve věznici z politických důvodů či nedopatřením a musí se s životem věznice popasovat. Opeře dominují monology vězňů, kteří spáchali trestný čin kvůli ženě. Janáček zde odkrývá vrstvy mužského srdce, které bez ženy nemůže existovat, svět je pro něj mrtvým domem a nemusí to být jenom milenka, ale také matka jako u jedné z hlavních postav Aljeji či Gorjančikova, který zmiňuje v závěru opery sen o matce. Glagolská mše pro mne tyto dva světy opět propojuje a očišťuje.

Diváci se mohou těšit na pěvecké obsazení, které dává prostor mladé generaci pěvců, ať to je Roman Hoza (Gorjančikov), Pavol Kubáň (Šiškov), Jarmila Balážová (Aljeja), která sklidila velký úspěch s rolí Varvary na letošním Salcburském festivalu, a samozřejmě vynikajícím českým i zahraničním pěvcům pravidelně spolupracujícím s brněnskou operou, jako jsou Kateřina Kněžíková, Peter Berger či Gianluca Zampieri. Symbolické bude hostování ukrajinského tenoristy Eduarda Martynyuka, který ztvární roli Šapkina a tenorový part v Glagolské mši společně s Peterem Bergerem.

Představení 6. listopadu 2022, v rámci něhož bude probíhat live stream, bude již po velmi úspěšných streamech Její pastorkyně, Příhod lišky Bystroušky a Osudu čtvrtým příspěvkem Janáčkovy opery NdB do mezinárodního projektu OperaVision. Partnery streamu a záznamu inscenace budou Česká televize, Jihomoravský kraj, Nadace Leoše Janáčka a ČEPS.  

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.