Jaký bude svět ve 22. století? Wajsar, Trojan a Reindl představí svou vizi ve Veletržním paláci

Zatímco v předchozích čtyřech večerech cyklu Krása dneška se PKF — Prague Philharmonia obracela do minulosti a připomínala tzv. osmičkové roky, na posledním koncertě 10. prosince nabídne naopak výhled do budoucna. Site-specific projekt designovaný pro Veletržní palác v Praze představí vize světa 22. století podle Petra Wajsara, Jana Trojana a Tomáše Reindla. Hudební části, ve které si spolu s hráči orchestru a skladateli zahraje i multižánrová formace Clarinet Factory, bude předcházet setkání s novinářem Jaroslavem Spurným a jeho hosty. O celé pětidílné sérii přineseme reportáž v lednové HARMONII.

Z podnětu PKF oslavit svým originálním způsobem letošních 100 let republiky vznikl nápad na projekt, ve kterém se stírají hranice, a to nejen žánrové, ale i hranice samotného autorství. Improvizace se prolnou s hotovými skladbami, v rámci večera se budou zvuky nahrávat, samplovat a kroužit v osmi zvukových kanálech kolem posluchačů. Hudba zazní z galerií a světelný scénář umocní jednolitý tok hudby, světla a pohybu v prostoru,“ uvedl frontman Clarinet Factory Jindřich Pavliš. Projekt představí méně tradiční nástroje, např. theremin, ozvučený plech či tabla. Právě pro theremin komponoval Petr Wajsar svůj Theremin · Remix: „Spolu s nabídkou napsat hudbu pro skvělé hráče jsem kývl rovněž na možnost prožít spolu s ostatními zážitek vzniku nového díla, které se neváže na záměr svých tvůrců, ale spíše na svoji vlastní touhu vzniknout a nechat se vytvarovat do podoby, po které touží jen dílo samo.“ 

[spvideo]https://www.youtube.com/watch?v=wjVPkxzNrN4[/spvideo]  

Jan Trojan svou skladbu komentuje následovně: „V Cinematic Clouds se zamýšlím nad současnou dobou, ve které nacházím prvky „všehochuti“ v různých podobách: v určité neuspořádanosti, zmatku, změti, v nekonečné, nevyjádřitelné prázdnotě. V té pak teprve nacházím prostor pro ztišení a uvědomění si přítomnosti děje, existence, kterou nazýváme Bůh.“

Dalším hostem večera bude slovenský saxofonista a skladatel Miro Tóth, dirigentem bude Marko Ivanović. Autorem videomappingu je Jindřich Trapl, zvukové efekty budou v režii Petra Kalába. Poslední z autorské třetice Tomáš Reindl nazval svou kompozici Drone/Pattern: „Poslední dva roky se zabývám výzkumem mikrointervalů indických rág a cesta mne dovedla až k systému přirozeného ladění, označovaného jako seven-limit just intonation. Drone/Pattern je otevřený koncept tvořený dvěma vrstvami: dronovými ambientními plochami, ve kterých se orchestrální hráči řídí (především) rytmem svého vlastního dechu; pulsujícími, paternovými strukturami, tvořenými kvartetem Clarinet Factory ve spojení s bubny tabla, beatboxem a live elektronikou.“

Sdílet článek: