Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK se ve svém dalším orchestrálním koncertu zaměří na postavu Dona Juana. Uvede tři zpracování příběhu tohoto notoricky známého proutníka. Na programu bude předehra Mozartovy opery Don Giovanni, variace pro orchestr z pera Waltera Braunfelse a symfonická báseň Don Juan Richarda Strausse. Taktovky se ujme německý dirigent Michael Sanderling. Koncerty proběhnou 6. a 7. dubna 2022, vždy od 19:30 ve Smetanově síni Obecního domu.
Don Juan je fiktivní postava, kterou potkáváme v hudbě, divadelních hrách i literatuře už od 17. století. Příběh tohoto prostopášného šlechtice zpracovalo v historii hned několik skladatelů. Nejvíce je však znám jako Don Giovanni díky Mozartově stejnojmenné „opeře oper“. Pražští symfonikové tohoto faktu využili k sestavení unikátního večera, který dá posluchači možnost porovnat různé pohledy a hudební přístupy k příběhu této postavy.
Program zahájí orchestrální variace Don Juan z pera německého skladatele 20. století Waltera Braunfelse (1882–1954) Půjde o českou premiéru. Dílo nese podtitul „klasicko-romantická fantasmagorie“ a vzniklo v době skladatelovy největší slávy. Braunfels v něm využívá motivy z Mozartovy opery Don Giovanni. Ta na programu také nebude chybět. Druhou polovinu večera zahájí slavná předehra z této opery, která je mnohými považována za nejlepší v historii. Wolfgang Amadeus Mozart napsal operu Don Giovanni v Praze a v roce 1787 zde měla i svou premiéru. Opera se stala jedním z milníků dějin hudby, operního divadla, i života samotného skladatele a je nejznámějším z nesčetných zpracování donjuanovského tématu.
Třetí a poslední hudební zobrazení postavy Dona Juana bude patřit Richardu Straussovi. Jeho stejnojmenná symfonická báseň pochází z roku 1988. Inspirací k tomuto dílu byl Straussovi epos Don Juan romantického básníka Nikolause Lenau.
Pražské symfoniky tyto večery povede Michael Sanderling, který se po mnoha letech úspěšné spolupráce stal od letošní sezóny šéfdirigentem Luzerner Sinfonieorchester a společně s ním se zaměřuje na pozdně romantický německý repertoár. „Michael Sanderling je dirigent, který jde rád do hloubky a dává si záležet na každém detailu. Je skutečně zajímavé pouštět se s ním do tematicky silných projektů. Právě takovým byl náš minulý společný koncert, tedy Absolutní pocta Beethovenovi. A takovým bude i ten nynější,“ míní dramaturg FOK Martin Rudovský