Festival Pražské jaro zahajuje již za tři dny. Hudební soutěž už je v plném proudu

Pražské jaro. Foto: Petra Hajská

V neděli 12. května bude zahájen 79. ročník festivalu Pražské jaro, který až do 3. června přinese na pět desítek koncertů se silnou mezinárodní účastí, workshopů, setkání s umělci a dalších doprovodných akcí. Slavnostní koncert bude zároveň oslavou Roku české hudby. Smetanovu Mou vlast zahrají Berlínští filharmonikové se svým šéfdirigentem Kirillem Petrenkem. Jeden z nejlepších světových orchestrů ji v těchto dnech hraje před svým publikem v Berlíně, v létěji pa představí na evropských festivalech v Salcburku, Lucernu a Londýně. Zahajovací koncert lze zhlédnout v přímém přenosu na velkoplošné obrazovce na pražské Kampě, kde po celé odpoledne budou vystupovat soubory ze základních uměleckých škol z celé republiky. Pražské jaro se tím poněkolikáté hlásí k podpoře unikátního systému českého uměleckého školství. Tato podpora bude zvýrazněna i odpoledním Salonem ZUŠ 18. května. V neděli se před Rudolfinem otevře interaktivní instalace Co Čech, to muzikant a před večerním koncertem v Obecním domě proběhne vernisáž Pražské jaro Art Salon, nového doprovodného projektu festivalu, pro který významní čeští výtvarní umělci zpracovali téma Má vlast.

Berlínská filharmonie, Kirill Petrenko. Foto: Monika Rittershaus
Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Jakub Hrůša.
Foto: Musacchio, Ianniello e Pasqualini

Tři dny před zahájením festivalu připomněl jeho ředitel Pavel Trojan ústřední myšlenku celého festivalu, která by se mohla vyjádřit jedním slovem – hrdost. Dramaturgický oblouk od Mé vlasti k závěrečné Sukově básni Praga vyjadřuje hrdou minulost, vystoupení úspěšných českých dirigentů (Jakub Hrůša) či mladých sólistů a dirigentů (Vilém Vlček, Jiří Habart) evokují hrdou současnost, která se odráží i v zařazení děl současných českých skladatelů do programu festivalu (Miroslav Srnka, Kryštof Mařatka). V neposlední řadě se festival zamýšlí i nad otázkou českosti – co je česká hudba a jak ji interpretují zahraniční hudebníci. Příspěvkem k tomuto tématu jsou dvě odpoledne s porotci hornové a houslové soutěže nazvané Dva umělci, dva pohledy, na kterých vstoupí hráči na lesní roh Jindřich Petráš a Will Sanders a houslisté Ida Kavafian a Josef Špaček. Pavel Trojan prohlásil: „Česká hudba kvete, když se otevírá světu.“ Přirovnání Pražského jara k mostu, který spojuje Prahu se světem, je na místě. 

Už desátým rokem umožňuje Pražské jaro mladým dirigentům zažít festivalový debut. Letos se 21. května představí dirigent Jiří Habart, laureát britské soutěže Donatella Flick Competitionči dirigentské soutěže v maďarském Debrecenu. Vystoupí s orchestrem Prague Philharmonia v programu, který posluchače provede po celé Evropě.

Jiří Habart. Foto: Jan Zavadil

Na některé koncerty lze ještě koupit vstupenky

Na festival zavítají dva nejlepší italské orchestry – Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia a Filharmonický orchestr milánské opery La Scala. Z Paříže přijede Orchestre Philharmonique de Radio France, z Nizozemska Amsterdam Baroque Orchestra & Choir, z Belgie legendární Collegium Vocale Gent. Novinkou letošního festivalu je program pro mladé publikum nazvaný SpringTEEN, jehož celodenní program se odehraje v působivých prostorách Anežského kláštera a jeho zahrad, ve Foru Karlín se uskuteční spektakulární koncert 11 000 strun s padesáti současně znějícími klavíry. 

Projekt 11 000 strun. Foto: Busoni-Mahler Foundation – Anna Cerrato

Byť jsou mnohé koncerty tradičně vyprodány, na festival je stále k dispozici ještě přibližně 15 procent vstupenek. I nyní tak zakoupíte vstupenky na řadu atraktivních koncertů včetně finálových kol soutěže v oboru lesní roh a housle (13. a 14. května) a narozeninového koncertu k 75 letům Soutěže Pražské jaro (15. května), přes niternými emocemi protkaný písňový recitál Miah Persson (16. května), koncert slavného Orchestre Philharmonique de Radio France (27. května) s hudbou Ravela a světovou premiérou skladby Kryštofa Mařatky, až po nejžhavější novinky současné hudby na Prague Offspring v DOXu (31. května a 1. června).

Zahrejte si před Rudolfinem

Festival nabídl spolupráci renomovanému Signal festivalu, jehož tvůrci připravili interaktivní instalaci před Rudolfinem. Tvoří ji šestnáct světelných kmenů symbolického hudebního lesa. Mezi nimi jsou umístěny klávesy, jejichž dotykem návštěvníci rozeznívají díla klíčových autorů letošního ročníku. Ať je to slavná melodie Vltavy ze Smetanova cyklu Má vlast, rozmanité hudební světy Miroslava Srnky a jeho díla Superorganisms nebo strhující rytmy Vábení Kryštofa Mařatky. Svým pohybem mezi kmeny návštěvníci dotvářejí jejich skladby a stávají se sami hudebními tvůrci.

Jiný zážitek čeká ty, kdo se zajímají o přesah vážné hudby do oblasti ekonomiky, filozofie, statistiky či donátorství, na panelové diskusi 29. května v Obecním domě. Na ní vystoupí vedle Jakuba Hrůši, který přijal roli ambasadora Roku české hudby na Pražském jaru, i expertka na ekonomiku kultury Tereza Raabová, novinář Petr Fischer, předseda Českého statistického úřadu Marek Rojíček, filantrop a nakladatel Jiří Wald a Jiří Hubač, kreativní producent České televize. Mimo jiné se její účastníci budou zamýšlet nad otázkami, zdasoučasní čeští skladatelé a interpreti obstojí v mezinárodním kontextu či jak se česká společnost staví k jednomu ze svých nejlepších vývozních artiklů.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější