Festival, který je jistotou v proměnlivých časech

V neděli 25. září začíná v Olomouci v katedrále sv. Václava 29. ročník Podzimního festivalu duchovní hudby. Je pozoruhodné, jak si mezi četnými českými festivaly zachovává stále svůj charakter, profil a smysl. A zároveň, což je neméně důležité, i stálý posluchačský zájem, který se projevuje v nadstandartní návštěvnosti. K výročí završení třetí dekády své existence se blíží i díky stálému zájmu a podpoře olomouckého arcibiskupství, Ministerstva kultury a místních městských a krajských zastupitelů. Bez jejich pomoci by nemohl každoročně nabídnout podzimní Olomouci měsíc výjimečné hudby ve špičkové interpretaci.

Letošní ročník je ve své podstatě věnován vzpomínce na Stanislava Macuru, který v letošním roce zemřel. Byl to nejen vynikající a dnes neprávem poněkud zapomenutý dirigent, ale i zakladatel tohoto festivalu.  Sám v jeho rámci nastudoval řadu významných především vokálně-instrumentálních děl a vymezil i jeho dramaturgický koncept, na který úspěšně navázala jeho spolupracovnice a dnešní ředitelka festivalu Dobromila Hamplová.

Ensemble Inégal, foto archiv PFDH

V letošním roce je nabídka koncertů opět velmi zajímavá a návštěvníci mají možnost slyšet díla žánrově i stylově velice proměnlivá. Festival lemují dva velké orchestrální koncerty v katedrále sv. Václava (Filharmonie Hradec Králové 25. 9., Janáčkova filharmonie Ostrava 22. 10.), v kterých zazní vrcholná díla Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Paula Hindemitha. Interpretace se ujali dirigenti Tomáš Brauner a v Čechách doposud nepříliš známý francouzský dirigent Pierre Bleuse. Ke spolupráci byl přizván i Český filharmonický sbor Brno, který je v podstatě rezidenčním souborem festivalu.

Poznańskie Słowiki

Barokní a klasicistní hudba v autentické interpretaci, která se stala před několika lety součástí dramaturgické nabídky podzimního festivalu, zazní letos na dvou koncertech. V Husově sboru budou v neděli 2. 10. provedeny v podstatě neznámé anthemy Georga Friedricha Händela z období jeho působení ve službách hraběte Chandose v interpretaci souboru Ensemble Inégal. O týden později je celý koncert souboru Musica Florea, který je umístěný do baziliky Navštívení Panny Marie na Svatém kopečku, věnován duchovní tvorbě Jana Křtitele Vaňhala.

Pomyslný střed festivalu tvoří kultovní skladba Oliviera Messiaena Kvarteto pro konec času (5. 10.), které pro festival nastudoval soubor Lobkowitz Trio společně s klarinetistou Karlem Dohnalem a bude ho interpretovat v komorním prostředí Kaple Božího těla v Konviktu.

Festival se dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s polskými tělesy a umělci. V rámci projektu Polská sezóna v Olomouci a ve spolupráci s Polským institutem přivítá v sobotu 15. 10. Chlapecký a mužský sbor Poznańskie Słowiki s výběrem vokální hudby od renesance do současnosti.

K přínosům letošního festivalu patří i to, že řadu koncertů zaznamenává televize Noe a Český rozhlas.

Sdílet článek: