Festival Konvergencie přináší hudbu, která sbližuje. Vystoupí Dominic Miller, Zuzana Mojžíšová či Meta4 Quartet

Společnost je stále více rozdělena. Sociální sítě, které měly lidi spojovat, je oddalují. Organizátoři festivalu Konvergencie věří, že hudba má sílu měnit společnost a sbližovat lidi. Komorní hudba je jako započatý rozhovor, který nekončí. „Pokud se ji naučíme pozorně poslouchat, budeme umět naslouchat i jeden druhému. Jen tak spolu můžeme klidně žít. Lidé s uměním, člověk s člověkem, ale zejména sami se sebou,“ míní ředitel festivalu Jozef Lupták. 22. ročník Konvergencií se uskuteční od 5. do 26. září v Bratislavě a Piešťanech.

Konvergencie jsou snahou o spojení zdánlivě nespojiteľného v umění. Chtějí být obrazem toho, jak by to mohlo být i v běžném životě. Komorní hudba, ale i jakákoliv neinvazivní a umělecky kvalitní hudba, má potenciál nás ‚léčit‘ i z těchto neduhů – obrušovat ostré hrany, uklidnit a nasměrovat vnitřek na pozitivní vnímání. Neumíme najít silnější odpověď na to, co se děje v naší společnosti, než konvergenční snahu o spojování skrze kvalitní komorní hudbu a umění,“ přibližuje ideu festivalu Jozef Lupták.

Mezi hlavní hosty Konvergencií bude patřit britsko-americký kytarista Dominic Miller, jenž více než tři dekády doprovází ikonu populární hudby Stinga, ale získal si jméno i díky sólovým projektům. Ve Velkém studiu Slovenského rozhlasu představí 9. září koncertní podobu alba Absinthe. Doprovodí jej trio Ziv Ravitz (bicí), Nicolas Fiszman (basová kytara) a Jacob Karlzon (klávesy). „Dominica Millera vnímám jako komplexního hudebníka, kytaristy, aranžéra. Není jen ‚kytaristou Stinga‘. Je to především výborný interpret, který hraje úžasně jazz, ale i Bacha. Proto je pro mě velmi zajímavým hostem Konvergencií. Mám pocit, že sem prostě patří,“ vysvětluje Jozef Lupták. Před koncertem Dominica Millera vystoupí Zuzana Mojžišová s komorní verzí projektu Puščaňa. Na pódiu ji budou doprovázet stylově všestranní multiinstrumentalisté Rasťo Andris, Stano Palúch a Miki Skuta. Kromě písní z aktuálního alba zazní i starší tvorba a dvě nové skladby v úpravě pro toto komorní obsazení.

Dominic Miller, foto Andreas Weihs

Další zahraniční hosté Konvergencií zavítají na Slovensko ze země tisíců jezer. Ve Velkém koncertem studiu rozhlasové pyramidy se 16. 9. představí jedno z nejúspěšnějších finských hudebních těles Meta4 Quartet. Na Konvergenciích zazní v jejich interpretaci hudba Josepha Haydna a díla Jeana Sibelia a současné finské skladatelky Kaiji Saariaho. Díky hudbě vznikají také hluboké přátelství, jako to mezi Josefem Luptákem a jeho profesorem z londýnské Royal Academy of Music Robertem Cohenem. V Primaciálním paláci (12. 9.) je můžete zažít na jednom pódiu v dílech Bacha, Glièra, Godára či Zagara.

Festival Konvergencie spojuje interprety a publikum, hudbu minulosti s díly žijících autorů, styly a žánry, domácí a zahraniční umělce. Na zahajovacím koncertě festivalu (5. 9.) se představí Jozef Lupták jako sólista s brněnským orchestrem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou Gabriely Tardonové. V prostorách Elektrárny Piešťany zazní tři orchestrální díla současných skladatelů. Kromě Maariv od Jevgenije Iršaie to bude i slovenská premiéra kompozice Paprsky světla českého skladatele Martina Wiesnera, kterou vystřídá violoncellový koncert Klātbūtne ( „Presence“) lotyšského skladatele Pēterise Vaskse.

V pátek 17. 9. se na pódiu Velkého koncertního studia Slovenského rozhlasu opět setkají domácí interpret – Nora Skuta (klavír), Martin Ruman (viola) a Jozef Lupták (violoncello) společně s Rupertem Struberem, který je považován za jednoho z nejzajímavějších multiperkusionistů mladé generace v Rakousku. V rozhovoru klavíru, bicích a smyčcových nástrojů spojí hudbu včerejška a dneška díla současné americké skladatelky Hannah Lash, Philippa Hurela, Mikiho Skuty a Johannesa Brahmse.

Zuzana Mojžíšová, foto archiv umělkyně

V rámci Bratislavské noci komorní hudby (18. 9.) dostávají na Konvergenciích pravidelně prostor díla umělců spjatých s dějinami našeho kulturního prostoru. Tentokrát v Dome Albrechtovcov a v Klariskách zazní skladby Johanna Nepomuka Hummela (Septet d moll, op. 74), Ernő Dohnányiho (Klavírní kvintet č. 2) a Zoltána Kodályho (Duo pro housle a violoncello, op. 7) v podání Petra Bílého (housle), Martina Rumana (viola), Josefa Luptáka (violoncello), Igora Karška (housle), Mikiho Skuty (klavír), Matouše Veľase (hoboj), Martina Nováka (lesní roh), Andreje Gála (violoncello), Tibora Nagye (kontrabas) a Jordany Palovičové (klavír). V tento den měl být na Konvergenciích i Milan Lasica. „Těšil jsem se na další společný program,“ říká Jozef Lupták. „Když zpíval dvanáctého června na Konvergenciích s Bratislava Hot Serenaders, měl mimořádně dobrou náladu a velmi se těšil na pódium. Jeho nadčasový humor a zároveň životní moudrost mě provázela odjakživa. Bude tu chybět.“ Výběr z tvorby Milana Lasici, který pro festival připravil Tomáš Hudák, přečte Boris Farkaš.

Konvergencie vyhlásily v roce 2021 pod heslem „posuň svoji hudbu dál“ první ročník soutěže pro mladé slovenské skladatele a skladatelky do pětatřiceti let. Během Bratislavské noci komorní hudby bude premiérově uvedených pět děl (Michal BlažekThe Fallout, Ľuboš KubiznaStruktury, Richard GrimmSmyčcový kvartet č. 1, Barbora Tomášková Saojas, Sebastián BuchAkt), které porotu pod vedením prof. Jevgenije Iršaie zaujaly nejvíce.

Meta4 Quartet, foto Tero Ahonen

Do linie navazování na tradice domácího interpretačního umění patří i koncert Soli Deo Gloria (19. 9.) věnovaný významnému slovenskému varhaníkovi a pedagogovi Jánu Vladimíru Michalkovi, který se uskuteční u příležitosti jeho jubilea. Ve Velkém evangelickém kostele zazní díla Bacha, Johanna Christiana Heinricha Rincka, Messiaena a improvizace v interpretaci Juraje Bartoše (trubka), Borise Lenka (akordeon), Josefa Luptáka (violoncello) i dlouholetého kantora v tomto chrámu Jána Vladimíra Michalka.

Velká klasická díla v programu festivalu zastupují Smyčcový sextet B dur Johannesa Brahmse a pozdní, prakticky neuváděný, Smyčcový oktet Maxe Brucha. Tyto skladby zazní na závěrečném koncertu 26. září v nastudování ve Švýcarsku působícího slovenského houslisty Igora Karška.

Sdílet článek: