Expozice nové hudby zahajuje, puritánsky se zaměří na prostor poslechu

Letošní ročník Expozice nové hudby má téma Prostor poslechu a nabízí neotřelé polohy „tradičních“ hudebních forem v tradičním sále. „Vstupem do koncertního sálu se oddělujeme od ostatního světa. V koncertních sálech napravujeme svůj sluch a učíme se znovu poslouchat“, říká k tématu letošního ročníku Viktor Pantůček, dramaturg festivalu. Pět festivalových dnů nabídne mimořádný symfonický koncert, tři komorní koncerty, tři sólové recitály a čtyři večírky.

První večer vzdají organizátoři hold nedávno zesnulému Benjaminu Pattersonovi. Symfonicky koncert s Filharmonií Brno bude poctou souboru Musica Elettronica Viva, představí se skutečně světová triáda skladatelů a improvizátorů (Alvin Curran, Frederic Rzewski a Richard Teitelbaum). Následovat budou tři dny s kombinací komorního koncertu a sólového recitálu. Představí se například ISHA trio nebo saxofonista Pavel Zlámal se skladbou na objednávku festivalu, v které půjde až na hranici svých fyzických sil… Noise a klasika se propojí v projektu Xenakis / Karkowski. Thomas Buckner nechá rozeznít Besední dům svým zvučným barytonem a elektronikou v kompozicích kultovních amerických tvůrců. Soubor Konvergence zahraje také skladbu Martina Marka, umělce, který zemřel a nikdo o tom téměř dva roky nevěděl. Závěrem festivalu zazní sólový recitál klavíristy Emanuela Torquatiho, který uvede světovou premiéru Petra Bakly a skladby Ivana Fedeleho, Matthiase Pintschera, Thomase Larchera a Francesca Filidei. Kompletní program si přečtěte na webových stránkách festivalu.

Ben Patterson na ENH 2014, foto Petr Francán

„Je to vlastně poměrně jednoduché, v kuchyni se vaří, v jídelně jí, v ložnici miluje a v koncertním sále se poslouchá, proto byl postaven, proto vznikl, proto existuje. Že se k tomu vždycky a mnohdy zcela zbytečně tlachá, že se vše nepatřičně zaobaluje do hávu exkluzivity, módnosti, trendů, efektů a virtuozit, že imanentní prostředky hudby nestačí, že je potřeba událost, akce, teatralita, multimedialita apod., můžeme chápat jako nadbytečné. Právě od onoho nadbytečného se snažíme očistit, chceme odstranit „tarasící předměty, abychom získali volný prostor“ pro hudbu, kterou si můžete nerušeně poslechnout, utváříme prostor poslechu. Dramaturgie 29. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Expozice nové hudby je tentokrát velmi puritánská. Nenabízíme mimohudební obsahy, nezvyklá místa, neobvyklé formy, ale jenom hudbu, partituru a jejího ideálního interpreta, nabízíme možnost poslechu současné autonomní hudby,“ uvedl dramaturg Viktor Pantůček.

A ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová dodává: „Expozice nové hudby je pro mě i celý realizační tým vždy velkým krokem do neznáma. Dramaturgie Viktora Pantůčka posouvá naše hranice všemi směry… Na každém z našich pěti festivalů vždy vystupuje orchestr Filharmonie Brno a na tomto festivalu bývá jeho cesta nejdobrodružnější… Letos například se k filharmonikům v rámci skladby Musique sans frontières od Alvina Currana přidá dechová hudba Frajárenka, která začne hrát dole ve foyer Besedního domu a během svého vystoupení přijde za filharmoniky na pódium, kde se obě tělesa spojí. Orchestr v rámci koncertu provede také skladby dalších dvou autorů legendárního seskupení Musica Elettronica Viva (MEV), které letos slaví 50. výročí existence a brněnský koncert je jejich českou premiérou. Frederic Rzewski navštíví Brno vůbec poprvé. V druhé půli koncertu již vystoupí Curran, Rzewski a Teitelbaum bez našich filharmoniků ve své vlastní improvizaci, jako před padesáti lety a přesto pořád progresivně.“

Sdílet článek: