Druhý ročník Mezinárodní kompoziční soutěže Zdeňka Fibicha zná své vítěze

Druhý ročník Mezinárodní kompoziční soutěže Zdeňka Fibicha, anonymní a věkově neohraničené soutěže v oboru kompozice koncertního melodramu, přinesl mnohá překvapení. Přihlásilo se do něj téměř dvakrát více skladatelů než do prvého ročníku v roce 2019, celková úroveň byla vyšší a závěrečné odtajnění autorů soutěžních skladeb odhalilo jak zástupce renomovaných českých skladatelů, tak i zahraničních účastníků.

Mezinárodní soutěž v kompozici melodramů, která rovněž nese symbolicky jméno Zdeňka Fibicha, se pravidelně střídá s již dlouhodobě známou interpretační soutěží. Má však odlišná pravidla i průběh. V daném ročníku může každý skladatel přihlásit až tři různé skladby pro recitaci a klavír. Přihlášené kompozice pak procházejí dvěma koly hodnocení. V prvním kole zasedají zástupci organizujících institucí soutěže, tj. HAMU a Společnosti Zdeňka Fibicha, ve složení: prof. Jiří Bezděk, prof. Ivan Kurz, doc. Věra Šustíková. Ti na základě písemného zdůvodnění delegují do finále maximálně deset soutěžních skladeb.

Laureáti 2. ceny Daniel Poledňák a Michaela Augustinová (zastoupena otcem), foto Martin Myslivec

Pro jejich další posouzení jmenuje ředitel soutěže, skladatel a teoretik Jiří Bezděk pro každý ročník novou pětičlennou odbornou porotu, složenou ze čtyř hudebních skladatelů různého věku i zaměření a jednoho literáta. Materiály finálových skladeb jsou porotě zaslány k prostudování předem, avšak samotné finále probíhá formou živého provedení melodramů, nastudovaných interprety pod režijním vedením Věry Šustíkové, specialistky na koncertní melodram, režisérky a umělecké ředitelky 24 ročníků Melodramfestu (dříve Mezinárodního festivalu koncertního melodramu), jehož součástí je i finálový koncert soutěže.

V letošní porotě zasedli: předseda poroty prof. Jiří Bezděk (HAMU), prof. Vladimír Franc (DAMU), prof. Dagmar Mocná (PF UK), mladý skladatel Václav Špíral (Plzeňská konzervatoř) a Mgr. Pavel Trojan (em. ředitel Pražské konzervatoře). Interpretace finálových skladeb se zhostili Marta Hrachovinová a Filip Sychra – recitace a Jiří Pešek – klavír. Finálový večer se konal 31. října v Galerii HAMU v Lichtenštejnském paláci na Malostranském náměstí. Koncert měl velmi slušnou návštěvnost, neboť magnetem pro publikum je možnost aktivního zapojení se do soutěže hlasováním o Cenu publika. Stejně tak se aktivně svým hodnocením studovaných skladeb projeví též interpreti vyhlášením Ceny interpretů.

Interpreti finále Jiří Pešek a Filip Sychra, foto Martin Myslivec

Po písemném uzavření všech výsledků došlo i k veřejnému odtajnění autorů finálových skladeb, kteří se představili publiku a odnesli si věcné ceny, které věnovala Společnost Zdeňka Fibicha. Hlavní finanční ceny věnovala Nadace Život umělce. 1. cenu soutěže obdržel Mark Karpilovskij za melodram Dopisy Jana Prouzy (na text Josefa Škvoreckého), o 2. cenu se podělili Daniel Poledňák za melodram Nemoc (na text Josefa Hory) a Michaela Augustinová za melodram Televize (na text Květoslavy Oranžové). Rovněž 3. cena byla rozdělena mezi Kateřinu Trojanovou za cyklus melodramů Měsíce (na texty Karla Tomana) a Ondřeje Jírového za melodram Ústřičkova smutná smrt (na překlad textu Tima Burtona). Cenu publika si odnesl Daniel Poledňák za melodram Nemoc (na text Josefa Hory), Cenu interpretů obdržel Jan Vičar za melodram Pravda a lež (na vlastní text).

První cena kompoziční soutěže byla letos udělena vůbec poprvé (v prvním ročníku 2019 udělena nebyla), což znamená, že oceněná skladba bude přeložena do anglické a německé verze, aby mohla být jazykově zpřístupněna zahraničním interpretům, neboť se stává povinnou skladbou příštího ročníku mezinárodní interpretační soutěže 2022.

Sdílet článek: