„Do té země musím jet.“ Pražskojarní debut s japonským akcentem

S myšlenkou podporovat mladé dirigenty a dát jim šanci uvést se na mezinárodním fóru přišel před čtyřmi lety předseda Umělecké rady Pražského jara, nedávno zesnulý dirigent Jiří Bělohlávek. „Hodláme pravidelně dávat příležitost talentovaným umělcům představit se v konkurenci nejvypjatější, s nadějí, že takto vytvořená šance se jim může stát tím rozhodujícím odrazovým impulsem do další kariéry,“ uvedl tehdy. V rámci letošního Debutu Pražského jara se představí Chuhei Iwasaki, mladý japonský dirigent studující a působící v Česku. „Tímto koncertem se umocňuje symbolika oslav stého výročí založení republiky, dirigent Iwasaki totiž uvede dvě stěžejní díla této dramaturgické linky – Hudbu pro Prahu 1968 v emigraci působícího českého skladatele Karla Husy a Klavírní koncert č. 2 Pavla Bořkovce. Sólistou bude laureát naší loňské hudební soutěže Marek Kozák,“ uvedl ředitel festivalu Roman Bělor.

Iwasaki se narodil a vyrůstal v japonském Tokiu. V jeho životopise upoutává pasáž, že se narodil v blízkosti rybího trhu. „Tsukiji je totiž jedna z nejstarších částí Tokia a naše rodina tam žije více než sto let. Proto to vždycky uvádím, zakládáme si na této tradici,“ vysvětluje Iwasaki. V Tokiu začal chodit na konzervatoř. Brzy ale usoudil, že chce-li se klasické hudbě věnovat naplno, musí do Evropy. Místo si vybral poté, co při jejím japonském turné slyšel Českou filharmonii. Dodnes si Iwasaki barvitě vybavuje dirigenta Zdeňka Mácala i skladby Janáčka, Nováka a Dvořáka, které filharmonici hráli. „Po tom koncertu jsem nemohl vstát. Jen jsem tam pět šest minut užasle seděl a rozhodl se, že do té země musím jet,“ vzpomíná v nedávném rozhovoru pro Hospodářské noviny.

Mladý japonský dirigent působí od roku 2007 v České republice. Po absolvování Pražské konzervatoře pokračoval ve svých studiích na pražské AMU. Pravidelně spolupracuje s předními českými orchestry (PKF – Prague Philharmonia, SOČR, Janáčkova filharmonie ad.). Se souborem Prague Conservatory Modern, který založil při Pražské konzervatoři, se stal absolutním vítězem rozhlasové soutěže Concerto Bohemia v roce 2016.

Marek Kozák, foto festival.cz

Očekávání vzbuzuje spojení debutujícího dirigenta s klavíristou Markem Kozákem, laureátem Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro a semifinalistou Mezinárodní klavírní soutěže Fryderyka Chopina ve Varšavě. „Tento Bořkovcův koncert je neprávem opomíjen,“ zdůrazňuje klavírista Marek Kozák. „Fascinuje svou energií a inspirací lidovou písní.“ Dílo má pro něj i osobní rozměr. „Během studií na HAMU mi velmi pomáhala profesorka Noemi Zárubová-Pfeffermannová, která je vnučkou Pavla Bořkovce. Mnohokrát se mnou o svém dědečkovi mluvila a jeho osobnost mi přiblížila. Přál bych si, aby se tato skladba zařadila mezi světové klavírní koncerty a objevovala se na programech hudebních festivalů mnohem častěji,“ dodává Kozák.

V druhé polovině večera zazní Dvořákova Pátá symfonie, k níž Chuhei Iwasaki dodává: „V roce 2018 si budeme připomínat padesáté výročí tragických událostí, které daly vzniknout této mimořádně silné skladbě Karla Husy. Poprvé jsem ji slyšel už v Japonsku, kde se těší velké popularitě mezi orchestry dechových nástrojů. Cítím se velmi poctěn, že mohu právě toto dílo na Pražském jaru uvést.“

Sdílet článek: