čtvrtek, 10. květen 2018

„Do té země musím jet.“ Pražskojarní debut s japonským akcentem

Napsal(a) 

Chuhei Iwasaki, foto Martin Kábrt Chuhei Iwasakifoto: Martin Kábrt

S myšlenkou podporovat mladé dirigenty a dát jim šanci uvést se na mezinárodním fóru přišel před čtyřmi lety předseda Umělecké rady Pražského jara, nedávno zesnulý dirigent Jiří Bělohlávek. „Hodláme pravidelně dávat příležitost talentovaným umělcům představit se v konkurenci nejvypjatější, s nadějí, že takto vytvořená šance se jim může stát tím rozhodujícím odrazovým impulsem do další kariéry,“ uvedl tehdy. V rámci letošního Debutu Pražského jara se představí Chuhei Iwasaki, mladý japonský dirigent studující a působící v Česku. „Tímto koncertem se umocňuje symbolika oslav stého výročí založení republiky, dirigent Iwasaki totiž uvede dvě stěžejní díla této dramaturgické linky – Hudbu pro Prahu 1968 v emigraci působícího českého skladatele Karla Husy a Klavírní koncert č. 2 Pavla Bořkovce. Sólistou bude laureát naší loňské hudební soutěže Marek Kozák,“ uvedl ředitel festivalu Roman Bělor.

Iwasaki se narodil a vyrůstal v japonském Tokiu. V jeho životopise upoutává pasáž, že se narodil v blízkosti rybího trhu. „Tsukiji je totiž jedna z nejstarších částí Tokia a naše rodina tam žije více než sto let. Proto to vždycky uvádím, zakládáme si na této tradici,“ vysvětluje Iwasaki. V Tokiu začal chodit na konzervatoř. Brzy ale usoudil, že chce-li se klasické hudbě věnovat naplno, musí do Evropy. Místo si vybral poté, co při jejím japonském turné slyšel Českou filharmonii. Dodnes si Iwasaki barvitě vybavuje dirigenta Zdeňka Mácala i skladby Janáčka, Nováka a Dvořáka, které filharmonici hráli. „Po tom koncertu jsem nemohl vstát. Jen jsem tam pět šest minut užasle seděl a rozhodl se, že do té země musím jet,“ vzpomíná v nedávném rozhovoru pro Hospodářské noviny.

Mladý japonský dirigent působí od roku 2007 v České republice. Po absolvování Pražské konzervatoře pokračoval ve svých studiích na pražské AMU. Pravidelně spolupracuje s předními českými orchestry (PKF – Prague Philharmonia, SOČR, Janáčkova filharmonie ad.). Se souborem Prague Conservatory Modern, který založil při Pražské konzervatoři, se stal absolutním vítězem rozhlasové soutěže Concerto Bohemia v roce 2016.

Marek Kozák, foto festival.cz Marek Kozákfoto: festival.cz

Očekávání vzbuzuje spojení debutujícího dirigenta s klavíristou Markem Kozákem, laureátem Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro a semifinalistou Mezinárodní klavírní soutěže Fryderyka Chopina ve Varšavě. „Tento Bořkovcův koncert je neprávem opomíjen,“ zdůrazňuje klavírista Marek Kozák. „Fascinuje svou energií a inspirací lidovou písní.“ Dílo má pro něj i osobní rozměr. „Během studií na HAMU mi velmi pomáhala profesorka Noemi Zárubová-Pfeffermannová, která je vnučkou Pavla Bořkovce. Mnohokrát se mnou o svém dědečkovi mluvila a jeho osobnost mi přiblížila. Přál bych si, aby se tato skladba zařadila mezi světové klavírní koncerty a objevovala se na programech hudebních festivalů mnohem častěji,“ dodává Kozák.

V druhé polovině večera zazní Dvořákova Pátá symfonie, k níž Chuhei Iwasaki dodává: „V roce 2018 si budeme připomínat padesáté výročí tragických událostí, které daly vzniknout této mimořádně silné skladbě Karla Husy. Poprvé jsem ji slyšel už v Japonsku, kde se těší velké popularitě mezi orchestry dechových nástrojů. Cítím se velmi poctěn, že mohu právě toto dílo na Pražském jaru uvést.“

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.