Čeští muzikologové součástí evropského projektu HERA Sound Memories

Hudba minulosti je pro dnešní Evropany samozřejmou součástí kultury. Hudbu různých historických období běžně slýcháme na koncertech i v médiích a často ani nepřemýšlíme o tom, jak je vlastně stará. Historická hudba může sloužit jako symbol a připomínka významných událostí nebo zprostředkovatel závažných myšlenek. Ale bylo tomu tak i na přelomu středověku a novověku?

Tuto otázku a mnohé další si kladou muzikologové a hudebníci, kteří od roku 2016 pracují na evropském výzkumném projektu HERA Sound Memories: The Musical Past in Late-Medieval and Early-Modern Europe (soundme.eu). Českou republiku zde zastupují muzikologové z Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Univerzity Karlovy (Lenka Hlávková, David Eben, Jan Ciglbauer), soubor Schola Gregoriana Pragensis (umělecký vedoucí David Eben) a studenti skladby z Hudební fakulty Akademie múzických umění pod vedením Michala Rataje. Na projektu se dále podílejí badatelé a hudební interpreti z Nizozemí, Velké Británie, Polska a Švýcarska.

Jedním z hlavních cílů projektů HERA je propojování vědců s veřejnými institucemi a zprostředkování vědeckého výzkumu ve srozumitelné podobě širokému publiku. Tým Sound Memories představí 10. dubna v Praze výsledky své dosavadní práce formou veřejného semináře Preserving and Transforming Sound Memories, kde bude muzikologický výklad konfrontován s živě provedenými ukázkami středověké hudby v podání souborů Anonymous III (Velká Británie) a Schola Gregoriana Pragensis. Obě tělesa dále společně vystoupí 11. dubna na slavnostním koncertě Regnum et Imperium – Ke kořenům české státnosti na Vyšehradě, který je věnován 100. výročí založení Československé republiky.

Sdílet článek: