Českolipský komorní cyklus zahájí koncertní pašije na Velký pátek

Šestý ročník Českolipského komorního cyklu bude zahájen 7. dubna na Velký pátek koncertem souboru Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena v českolipském kostele Mistra Jana Husa. Vokální ansámbl, který je specialistou na středověký chorál, uvede program Passio Domini složený z greogriánských zpěvů Svatého týdne. Program vychází z Pašijí podle evangelisty Lukáše.

Slavnostní velikonoční úvod otevře šestou komorní řadu, která bude probíhat až do prosince letošního roku a nabídne další čtyři koncerty věnované převážně klasické hudbě se zpestřením v podobě folklóru, jazzu či představení zanikající česko-německé kultury z oblasti tzv. Egerlandu neboli Chebska. Dalšími uměleckými hosty budou flétnista Jakub Kydlíček a jeho soubor Concerto Aventino, dále cimbalistka, zpěvačka a skladatelka Zuzana Lapčíková se svým kvintetem a klavíristou a skladatelem Emilem Viklickým nebo mladý soubor Alinde Quintet. Kromě České Lípy se dějištěm cyklu stane mimořádně i historická usedlost v nedalekých Janovicích.

Alinde Quintet, foto archiv ansámblu

Typickou součástí liturgie Svatého týdne jsou pašije, tj. čtení z Evangelia, které líčí události okolo Kristovy smrti na kříži. Pašije podle evangelisty Lukáše tvoří také tohoto programu. Budou přednášeny v nejstarší formě, jakou křesťanská bohoslužba poznala: v gregoriánském chorálu. Text pašijí je rozdělen do tří ‚rolí‘, které jsou také hudebně odlišeny: jeden z lektorů přebírá funkci vypravěče, druhý přednáší v basové poloze přímou řeč Krista a třetí zpěvák či skupina zpěváků ztvárňují přímé řeči Petra, Piláta a ostatních osob, které v pašijích vystupují. V programu je pašijový příběh na několika místech přerušen různými zpěvy z repertoáru Svatého týdne, které přinášejí určitou meditaci či reagují na některá místa evangelijního textu. V pašijích však nejde jen o příběh, který se udál v historickém čase. Na Ježíšův kříž může každý vložit své utrpení a odváží-li se o krok dál, otevře se mu i naděje vzkříšení,“ přibližuje program David Eben, umělecký vedoucí souboru Schola Gregoriana Pragensis.

Spolek zařazením tohoto projektu reaguje na absenci hudebního projektu ve městě, reflektujícího jeden z největších liturgických svátků roku,“ doplňuje k volbě dramaturgie zahajovacího koncertu Martin Prokeš, předseda pořádajícího spolku ARBOR.

Šestý Českolipský komorní cyklus bude pokračovat poslední dubnový týden představením mladého dechového souboru Alinde Quintet, který se s úspěchem etabluje na evropské koncertní i soutěžní scéně. V kostele Mistra Jana Husa uvede v úterý 25. dubna tento ansámbl díla Danziho, Nielsena a připomene i Viktora Kalabise, od jehož narození letos v únoru uplynulo 100 let.

Sdílet článek: