Česká filharmonie vyráží na velké evropské turné

Foto: Petr Chodura

První český orchestr v souvislosti s Rokem české hudby naplánoval turné po Asii, Evropě a Americe. Už na podzim pod vedením svého šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova s velkým úspěchem vystoupil v jihokorejských městech Soul a Tegu a v Japonsku zavítal do Jokohamy, Ósaky, Niigaty, Nagoji a Tokia, kde třikrát zaplnil slavnou Suntory Hall. Nyní Českou filharmonii čeká od 4. do 23. března celkem čtrnáct koncertů ve Španělsku, Rakousku, Německu, Belgii a Francii. Ve Španělsku vystoupí ve Valencii, dvakrát v Auditorio Nacional v Madridu a v Barceloně, na niž naváže dvoudenní rezidence ve vídeňském Konzerthausu. Po Rakousku následuje dvakrát hamburská Elbphilharmonie, dvakrát mnichovská Isarphilharmonie a Erlangen. Z Německa filharmonici odjedou do Antverp, aby evropské turné završili dvěma koncerty ve Philharmonie de Paris. Na programu budou výlučně díla Antonína Dvořáka – tři předehry, tři orchestrální koncerty a tři vrcholné symfonie. Sólisty koncertů jsou violoncellista Pablo Ferrández, a houslista Augustin Hadelich, u klavíru se v průběhu turné vystřídají András Schiff a Bertrand Chamayou. Po březnovém turné se Česká filharmonie s hlavním hostujícím dirigentem Jakubem Hrůšou chystá v květnu do Drážďan a v srpnu na letní festivaly. V prosinci Rok české hudby 2024 vyvrcholí Českým týdnem v Carnegie Hall, kde filharmonici zahrají na třech koncertech opět pod taktovkou Semjona Byčkova. V New Yorku s Českou filharmonií vystoupí i Pražský filharmonický sbor, který bude mít stejně jako Pavel Haas Quartet v Carnegie Hall také samostatný koncert.

„Na možnost vystoupit v jednom z nejslavnějších sálů světa čekají i ty nejlepší světové orchestry několik let a Česká filharmonie zde získala rovnou třídenní rezidenci. To je mimořádné ocenění nejen kvalit orchestru a jeho hráčů, ale také obrovská příležitost pro prezentaci celé České republiky a jejího kulturního bohatství,“ říká David Mareček, generální ředitel České filharmonie.

Španěl Pablo Ferrández, který v průběhu turné oslaví třiatřicáté narozeniny, s Českou filharmonií debutoval v lednu 2022 v Praze. S Anne-Sophie Mutter, která ho zařadila do své vzdělávací nadace, exceloval ve Dvojkoncertu pro housle a violoncello Johanessa Bramhse. Z koncertu pod taktovkou Manfreda Honecka vznikla živá nahrávka, jež vyšla pod značkou Sony Classical a navázala na jeho debutové album Reflections z předchozího roku. Stejný koncert pak oba protagonisté zahráli i v Madridu a Oxfordu. Úspěch rudolfinského debutu vedl k okamžité nabídce na další hostování. V září téhož roku Ferrández nahradil Trulse Mørka na zahajovacím koncertě festivalu Dvořákova Praha, kde s Mnichovskou filharmonií a dirigentem Myung-Whun Chungem poprvé v Praze provedl Dvořákův Violoncellový koncert h moll, který zahrál i na koncertech s Českou filharmonií v říjnu minulého roku.

Pablo Ferrández, Česká filharmonie. Zdroj: Česká filharmonie

Augustin Hadelich se narodil v italském městě Cecina (nedaleko Livorna) německým rodičům, kteří zde vlastnili farmu. Hrát na housle začal v pěti letech, a to pod vedením svého otce, amatérského violoncellisty, který byl po dlouhou dobu jeho jediným učitelem. Start jeho interpretační kariéry nastal ve 22 letech, kdy zvítězil v Mezinárodní houslové soutěži v Indianapolis (2006). Od té doby se hudební kritika předhání v superlativech o jeho fenomenální technice, úchvatné barvě tónu a promyšlené interpretaci. Na svém koncertním i nahrávacím kontě má množství tradičních repertoárových kusů, kterým je i Dvořákův Houslový koncert a moll, jenž je též součástí Hadelichova CD „Bohemian Tales“. Spolu s Jakubem Hrůšou a Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu za něj v roce 2021 získal cenu Opus Klassik a vysloužil si taktéž nominaci na cenu Grammy. Provedl ho i na svém debutovém vystoupení s Českou filharmonií na zahajovacích koncertech 128. sezony v září 2023.

Augustin Hadelich, Semjon Byčkov, Česká filharmonie. Foto: Petra Hajská

Sir András Schiff, který je uznávaný na celém světě jako klavírista, dirigent a pedagog, se narodil v Budapešti v roce 1953 a studoval hru na klavír na místní Akademii Ference Liszta u Pála Kadosy, Györgyho Kurtága a Ference Radose a v Londýně u Georga Malcoma. Důležitou součástí jeho interpretační kariéry jsou kompletní provedení Beethovenových sonát a děl Johanna Sebastiana Bacha, Josepha Haydna, Franze Schuberta a Bély Bartóka. Jeho bachovská vystoupení se stala každoročním vrcholem festivalu BBC Proms a pravidelně vystupuje také na festivalech ve Verbier, Salcburku a Baden-Badenu, stejně jako v londýnské Wigmore Hall. András Schiff s Českou filharmonií poprvé vystoupil v roce 1984 na turné v USA pod taktovkou Jiřího Bělohlávka, k orchestru se pak vrátil až v roce 2021 a v letošní sezoně je jeho rezidenčním umělcem. Dvořákův Klavírní koncert g moll v Rudolfinu provedl v říjnu 2023.

András Schiff, Semjon Byčkov a Česká filharmonie. Foto: Petr Chodura

Bertrand Chamayou, který v samém závěru evropského turné oslaví čtyřiatřicáté narozeniny, po výrazných úspěších na několika klavírních soutěžích začal pravidelně koncertovat v roce 2001. Vystupuje s předními francouzskými i světovými orchestry, věnuje se i komorní hudbě. S Českou filharmonií pod taktovkou Semjona Byčkova měl ve Dvořákově síni Rudolfina debutovat v prosinci 2021 v Burlesce pro klavír a orchestr d moll Richarda Strausse, kvůli jeho onemocnění však tehdy na poslední chvíli zaskočil Kirill Gerstein. První setkání s orchestrem tak proběhlo už ve Dvořákově Klavírním koncertu g moll v Bad Kissingenu v červenci minulého roku.

Bertrand Chamayou. Foto: Marco Borggreve
Sdílet článek: