Česká filharmonie vydává Druhou symfonii Gustava Mahlera

Po oceňovaných nahrávkách Mahlerovy Čtvrté a Páté symfonie vydá Česká filharmonie se svým šéfdirigentem a hudebním ředitelem Semjonem Byčkovem u společnosti Pentatone skladatelovu Druhou symfonii „Vzkříšení“. Sólových partů se ujaly sopranistka Christiane Karg a altistka Elisabeth Kulman, které doplňuje Pražský filharmonický sbor. Digitální vydání je naplánováno na Velký pátek 7. dubna, nahrávka ve fyzické podobě na CD bude následovat o několik dní později. Zvukový záznam Mahlerovy Druhé symfonie pořídilo Studio Rudolfinum v listopadu 2018.

Druhá symfonie ‚Vzkříšení‘ je inspirována věčnou otázkou: ‚Proč jsme tady?‘ Jejích pět vět ukazuje životní cyklus ve všech jeho zápasech: utrpení, radost, ironie, humor, láska a pochybnosti… Po celou dobu je to ovšem víra, která nese konečnou jistotu,“ říká šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov.

Mahlerovu Druhou symfonii dirigoval Semjon Byčkov poprvé v roce 1989 na svém inauguračním koncertu jako hudební ředitel Orchestre de Paris. Stejnou skladbu si zvolil i v roce 2021, když se ke stejnému tělesu vracel jako host poprvé od roku 1998. V roce 2005 oslavil Mahlerovou Druhou symfonií padesáté výročí existence Symfonického orchestru WDR v Kolíně nad Rýnem, v jehož čele tehdy stál. A Mahlerovým „Vzkříšením“ zahájil i své působení na postu šéfdirigenta a hudebního ředitele České filharmonie na podzim 2018, a to nejen v Rudolfinu, ale i v Koncertní síni Slovenské filharmonie v Bratislavě, ve Velkém sále vídeňského Musikvereinu a v newyorské Carnegie Hall. Vydávaná nahrávka vznikla po návratu z turné po USA.

Česká filharmonie uzavřela smlouvu o dlouhodobém partnerství s vydavatelstvím Pentatone na začátku loňského roku. Spolupráce byla zahájena v dubnu 2022 vydáním Čtvrté symfonie Gustava Mahlera, která sklidila mimořádně pochvalné kritiky. Britský hudební časopis Gramophone v červnu na základě nahrávky Mahlerovy Čtvrté symfonie nominoval Českou filharmonii na titul Orchestr roku. Na podzim následovala Pátá symfonie, o níž Bohuslav Vítek v lednové Harmonii napsal: „V nové nahrávce Mahlerovy Páté jsme svědky zvukově perfektního a plastického provedení … Skutečná vizitka současné úrovně našeho prvního orchestru a jeho šéfdirigenta!“ a kterou britské Sunday Times označily za Nahrávku roku 2022.

[spvideo]https://www.youtube.com/watch?v=7nDZeUwbAGM[/spvideo]

Volba souboru Mahlerových symfonií po symfoniích Antonína Dvořáka a Petra Iljiče Čajkovského nebyla náhodná. Gustav Mahler se narodil v Kalištích u Humpolce a s Českou filharmonií ve světové premiéře uvedl v roce 1908 Sedmou symfonii. Ta znovu zazněla na koncertech v Rudolfinu na podzim loňského roku. Česká filharmonie všechny Mahlerovy symfonie nahrála v letech 1976 až 1982 pod taktovkou svého tehdejšího šéfdirigenta Václava Neumanna, jenž byl velkým propagátorem skladatelovy symfonické tvorby. Cyklus vznikající pod vedením Semjona Byčkova je tedy prvním pokusem o novou interpretaci Mahlerových symfonií ze strany České filharmonie po více než čtyřech desítkách let. V Pentatonu navíc komplet symfonií Gustava Mahlera vyjde vůbec poprvé.

Česká filharmonie v letošní sezoně chystá ještě provedení a nahrávání Mahlerovy Šesté symfonie. V rámci jarního turné na přelomu března a dubna ji zahraje pod taktovkou Semjona Byčkova ve Štýrském Hradci, ve Vídni, v Udine, v Milánu, kam se první český orchestr vrací po více než šedesáti letech, a v Aix-en-Provence, kde Česká filharmonie vystoupí vůbec poprvé. Na konci května ještě orchestr provede Mahlerovu Šestou symfonii v Lipsku v rámci Mahlerova festivalu, aby ji nakonec v červnu zahrál v Rudolfinu. Při červnových koncertech také vznikne zvukový záznam pro vydavatelství Pentatone.

Objevování Mahlerovy hudby se podobá objevování života samotného. Zažít to znamená být vtažen do jeho světa a hodnot. To, co vyplývá z jeho hudby, jeho dopisů a svědectví těch, kteří ho znali, je dualita tohoto muže. Jako tvůrce a zároveň interpret vymýšlí zvuky, které znovu tvoří svět přírody a lidí. Měl méně než 51 let na to, aby si uvědomil základní otázky naší existence, a ještě méně času na jejich zodpovězení. Přesto to byla doba dost dlouhá k vyjádření polyfonie života: jeho ušlechtilosti i banality, jeho reality i nadpozemskosti, jeho dětské naivity i neodmyslitelné tragédie,“ vyznává se ze svého vztahu k Mahlerovi šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov.

Sdílet článek: