Časopis Gramophone uděloval své Classical Music Awards. Čerstvý laureát Andsnes brzy vystoupí i v Praze

Prestižní časopis Gramophone oznámil laureáty svých výročních cen klasické hudby Classical Music Awards za loňský rok. Ocenění byla předána v celkem devatenácti kategoriích dle žánru, interpretů i mimořádných počinů. Umělkyní roku byla jmenována sopranistka a dirigentka Barbara Hannigan, cenu za celoživotní přínos si odnesl Daniel Barenboim. Celkem tři žánrová ocenění pak sesbíral se svými nahrávkami dirigent Kirill Petrenko. V jedné z kategorií pak nacházíme i české jméno.

Orchestrem roku je Budapešťský festivalový orchestr, který Gramophone již před čtyřmi lety označil za jeden z dvaceti nejlepších orchestrů světa. Ocenění za mladého umělce putovalo za houslistou Johanem Dalenem. Dvaadvacetiletý švédsko-norský hudebník a držitel první ceny soutěže Carla Nielsena z roku 2019 letos nahrál své již třetí album pro label BIS – i tuto nahrávku houslových koncertů Nielsena a Sibelia na jaře ocenil časopis Gramophone jako Editor’s choice. Vydavatelstvím roku je pak Chandos Records.

Johan Dalene, foto Fredrik Schlyter

Cenu v kategorii Zvláštní počin získal norský klavírista Leif Ove Andsnes, který 5. listopadu vystoupí v Praze na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného. Nositel jedenácti nominací na Grammy představí v Rudolfinu program složený z děl Janáčka, Vustina, Schuberta a Dvořáka. Právě Dvořákův náročný cyklus Poetické nálady se na koncertních pódiích objevuje jen zřídka. Label Sony Classical se proto rozhodl Andsnese oslovit k nahrání celého cyklu Poetické nálady, který vyjde na konci října. Ocenění časopisu Gramophone si Andsnes odnesl za projekt Mozart Momentum, na němž dlouhodobě spolupracuje s Mahlerovým komorním orchestrem.

Leif Ove Andsnes

Nahrávkou roku a zároveň nejlepším operním počinem byla jmenována Die tote Stadt (Mrtvé město) Ericha Korngolda v Bavorské státní opeře s Jonasem Kaufmannem, Marlis Petersen a Andrzejem Filończykem pod taktovkou Kirilla Petrenka. Nejvíce oceněný dirigent letošní edice si odnesl zároveň ceny za nejlepší orchestrální (Mahler: Symphony No. 7 s Bavorským státním orchestrem) a koncertní počin (Bartók. Beethoven. Berg. Violin ConcertosFrankem-Peterem Zimmermannem, Alanem Gilbertem, Danielem Hardingemb a Berlínskými filharmoniky). Nejlepším klavírním snímkem byly jmenovány Beethovenovy Diabelliho variace Mitsuko Uchidy. Cena za starou hudbu putovala albu Josquin: ‘Baisiez Moy’ (Ensemble Thélème, Jean-Christophe Groffe), ocenění nejlepší sborové nahrávky pak získaly Bachovy Matoušovy pašije s českým zastoupením (Julian Prégardien, Stéphane Degout, Sabine Devieilhe, Hana Blažíková, Pygmalion a Raphaël Pichon).

[spvideo]https://www.youtube.com/watch?v=_xqvcDjMy1w[/spvideo]

Komorním snímkem roku je výběr skladeb Henriho Dutilleuxe, Raphaëla Merlina a Arnolda Schönberga ‘Round Midnight v podání Quatuor Ébène, Antoina Tamestita a Nicolase Altstaedta. Cenu za konceptuální album si odnesla Emily D’Angelo za desku skladeb Hildur Gudnadóttir, Hildegardy von Bingen, Missy Mazzoli a Sarah Kirkland Snider s názvem Enargeia, kterou nahrála s Das Freie Orchester Berlin a Jarkko Riihimäkim. V kategorii soudobé hudby bodovala nahrávka The Snow Queen Hanse Abrahamsena s Barbarou Hannigan, Rachael Wilson a sborem a orchestrem Bavorské státní opery pod vedením Cornelia Meistera. Jako písňové album roku byl vybrán výběr Dissonance s písněmi Sergeje Rachmaninova v interpretaci Asmik Grigorian a klavíristy Lukase Geniušase. Kategorii Vokál a ansámbl pak ovládlo album BariTenor Michaela Spyrese, které nahrál se Štrasburskou filharmonií. Cena za prostorový zvuk nakonec putovala Londýnské Sinfonii a Johnu Wilsonovi za Ravelovy orchestrální skladby.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější