Brněnský cyklus Klasicky i moderně se rozloučí s cikánskou kapelou a hrou na barel

Böse Zellen neboli Zlé buňky – tak zní název klavírního koncertu Thomase Larchera (1963), který za týden zazní v Besedním domě v české premiéře. Autor se při jeho komponování inspiroval stejnojmenným filmem rakouské režisérky Barbary Albertové: „Film mi neposkytl žádnou dějovou představu jako program, ale s jeho pocitem jsem se dlouhé měsíce snažil zachytit horizontální strukturu lidského života, tedy určit a pojmenovat směr, jímž se má, nebo by se mohl, vyvíjet a naplnit,“ okomentoval svoje dílo z roku 2007 Larcher. Za klavír usedne čtyřiadvacetiletý talentovaný rakouský pianista Aaron Pilsan.

Autor nezvyklého klavírního koncertu ve svých dílech s oblibou využívá netradiční bicí nástroje – ve zhruba dvacetiminutovém koncertu tak budou bicisté hrát například na prázdný barel. Před dvěma týdny měla americkou premiéru jeho symfonie Kenotaph (Prázdný hrob) věnovaná uprchlíkům, kteří utonuli ve Středozemním moři. I v ní hrají bicisté na prázdné barely nebo nástroje evokující bouři. Skladu premiéroval s Newyorskou filharmonií Semjon Byčkov, šéfdirigent České filharmonie.

Aaron Pilsan, foto Marie Staggat

Larcherova skladba v Brně zazní ve čtvrtek a v pátek 16. a 17. května jako poslední koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno „Klasicky i moderně“. Na úvod jsou připraveny Tance z Galanty maďarského skladatele Zoltána Kodályho, které zhudebňují jeho vzpomínky na místo, kde prožil dětství. „Hrávala tam slavná cikánská kapela, což byl vlastně první symfonický zvuk, který dolehl k mým uším,“ popsal svoji symfonii Kodály. Šestnáctiminutové symfonické dílo se skládá z pěti částí, ve kterých zachovává tradiční strukturu verbuňků střídajících pomalé a rychlé části. V druhé půli večera zazní Symfonie č. 4 Roberta Schumanna, jednoho ze zakladatelů generace romantiků. Schumann ji věnoval jako dárek k narozeninám své manželce Claře.

Večer řídí Nicholas Milton, generální hudební ředitel v Göttingenu, umělecký ředitel a šéfdirigent orchestrů v australské Canbeře a Willoughby. Před oběma koncerty je pro posluchače připraveno setkání se sklenkou vína. Dramaturg Vítězslav Mikeš zde představí zajímavosti o skladbách, které je později čekají v sále. Setkání se koná od 18.15 do 19.00 v ředitelském salonku Besedního domu, kvůli omezené kapacitě je ovšem potřeba se předem přihlásit.

Sdílet článek: