Brad Mehldau nebo Julius Rodriguez na jarním JazzFestBrno

Julius Rodriguez / Foto: Atiba Jefferson
Julius Rodriguez / Foto: Atiba Jefferson

První polovina JazzFestu Brno 2026 přiveze do moravské metropole mimořádně silnou sestavu osobností současného jazzu. „Od 6. února do 12. května nabídneme minimálně jedenáct koncertních večerů v čele s Esperanza Spalding, Brad Mehldau & Christian McBride, Joshua Redman nebo trio Béla Fleck, Edmar Castaneda a Antonio Sánchez,” láká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.

Zvláštní prostor bude mít i klubová řada Club Life, která se odehraje v Cabaretu des Péchés v brněnském paláci Jalta na Dominikánském náměstí. „Máme radost, že se naše klubová řada každým rokem rozrůstá a že se ji oblíbili i naši návštěvníci. Koncerty jsou vesměs zcela vyprodané a atmosféra na nich fantastická, což dokazuje, že jazz do klubu neodmyslitelně patří,” říká Spilka.

Klubovou sérii odstartuje 3. března americké trio Cowherd–Scherr–Blade. Nejsledovanější osobností sestavy je bubeník Brian Blade, jeden z nejuznávanějších moderních jazzových bubeníků, známý svou dynamickou a polyrytmickou hrou. „Zde nejvíce pozornosti poutá Brian Blade, nekorunovaný král mezi současnými jazzovými bubeníky. Jeho dynamická polyrytmická hra je živou vodou pro každou kapelu,” doplňuje Spilka. Blade vystoupí s dlouholetým spoluhráčem, pianistou Jonem Cowherdem, a s basistou Tonym Scherrem, který se objevuje mimo jiné v kapele písničkářky a klavíristky Norah Jones.

Dne 22. března čeká Brno česká premiéra amerického pianisty, perkusionisty a skladatele haitského původu Juliuse Rodrigueze. Rodriguez, který ve svých sedmadvaceti patří mezi nejvýraznější nové hlasy amerického jazzu, propojuje jazz s gospelovým a bluesovým cítěním. Studoval na prestižní Juilliard School a zároveň hrál v komunitních gospelových sborech a klubové scéně New Yorku. „Při poslechu jeho hudby, která spojuje jazz, gospel a blues, je zjevné, že jazz je v dobrých rukou. Dokonale v sobě snoubí akademický trénink z proslulé Juilliard School a cit pro hudbu ulice,” říká Spilka. Rodriguez vystoupí o den později i v pražském Jazz Docku.

Večer 7. dubna nabídne dvojkoncert, který přivede na pódium kromě české novinky kytaristy Libora Šmoldase také legendární americké trio Peter Bernstein, Larry Goldings a Bill Stewart. Všichni tři patří k nejvlivnějším světovým instrumentalistům ve svých oborech: Bernstein je jedním z nejvýznamnějších jazzových kytaristů své generace, Goldings patří k nejvyhledávanějším varhaníkům a pianistům současného jazzu a Bill Stewart je považován za jednoho z nejformativnějších bubeníků posledních dekád. „Do Brna se toto trio vrací po dvanácti letech, jejich zvuk je určující pro hned několik generací následovníků, míra jejich hudebního napojení je bezkonkurenční,” zdůrazňuje Spilka.

O necelé dva týdny později, 19. dubna, se v Brně představí Marquis Hill Composers Collective. Marquis Hill patří k nejuznávanějším trumpetistům současnosti. Pochází z Chicaga a jeho styl organizuje prvky jazzu, hip hopu, soulu i elektronické hudby do soudržného, nadžánrového celku. Hill je nositelem ocenění Thelonious Monk International Jazz Competition a dlouhodobě působí jako jedna z nejpodnětnějších osobností tzv. chicagské nové vlny. „Hill je jedním z nejuznávanějších trumpetistů současnosti a podobné pozornosti se těší i jeho nadžánrový hudební koncept – kompozičně propracovaný, ale zároveň dostatečně svobodný projekt, jenž čerpá jak z jazzu, tak hip hopu a neo soulu,” popisuje Spilka. V první části večera zahraje kvarteto slovenského trumpetisty Lukáše Oravce doplněné o fenomenálního slovinského saxofonistu Jureho Pukla.

Dne 21. dubna přiveze festival izraelského pianistu Shaie Maestra, který patří mezi nejvýraznější osobnosti současného evropského jazzu. Maestro se proslavil především dlouholetou spoluprací s basistou Avishaiem Cohenem, ale jeho vlastní projekty čerpají z lyricko-melodické estetiky i z rytmické hravosti, kterou mistrně rozvíjí ve svých triích a kvartetech. „Posluchači ho znají z kapely populárního basisty Avishaie Cohena a oceňují bezprostřednost jeho hudební komunikace, melodickou i rytmickou vynalézavost a zapamatovatelné kompozice,“ připomíná Spilka. Jeho současná kapela pracuje s konceptem dvou kláves a rytmiky, což vytváří bohatý, vrstevnatý zvuk. První část večera zahájí český projekt Glance bubeníka Petra Nohavici s Davidem Dorůžkou, Jiřím Levíčkem a zpěvačkou Allison Wheeler. „Album vydané u labelu Bivak Records se v roce 2024 objevilo v širší nominaci na cenu Anděl v jazzové kategorii,” dodává Spilka.

Klubovou sekci uzavře 12. května izraelský kytarista Oz Noy se svou kapelou. Noy je známý jako výrazný představitel jazzrockové fusion, jehož styl spojuje prvky bluesrockové kytary navazující na Hendrixe s moderním jazzovým harmonickým jazykem. Společně s baskytaristou Janekem Gwizdalou a bubeníkem Clarence Pennem nabídne koncert plný virtuozity i živelné energie. „Jeho styl se dá popsat jako jazzrock fusion, organicky kombinuje hendrixovský zvuk i tah na branku s jazzovou sofistikovaností,“ uzavírá Spilka.

Festival oficiálně zahájí již 6. února v Sonu společný koncert tria Béla Fleck, Edmar Castaneda a Antonio Sánchez. Béla Fleck je považován za nejvýznamnějšího banjistu moderní doby a držitele mnoha cen Grammy; Edmar Castaneda patří k průkopníkům jazzové harfy a Antonio Sánchez je světově proslulý bubeník, známý také díky hudbě k filmu Birdman. O týden později dorazí do Brna jedna z největších osobností současného jazzu, a to kontrabasistka, zpěvačka a skladatelka Esperanza Spalding. Ta je známá svým originálním propojením jazzu, neo-soulu, fusion i latinskoamerických vlivů a stala se první jazzovou umělkyní, která získala Grammy v kategorii Best New Artist.

Dne 28. března vystoupí v Besedním domě Brad Mehldau a Christian McBride. Mehldau patří mezi nejvlivnější jazzové pianisty posledních desetiletí; jeho projekty spojují jazz s estetikou komorní hudby i s reinterpretacemi moderní rockové a popové tvorby. McBride je devítinásobným držitelem Grammy a jedním z nejuniverzálnějších a nejvyhledávanějších kontrabasistů současnosti.

O měsíc později roztančí Sono britské trio GoGo Penguin, které kombinuje jazzové trio s estetikou elektronické hudby od trip-hopu po minimalismus, přičemž však hraje výhradně akusticky.

Festivalovou řadu poté 5. května v Sonu doplní koncert amerického saxofonisty Joshuy Redmana, charismatické legendy moderního jazzu, jehož osobitá hra vyrůstá z hlubokého porozumění jazzové tradici i z otevřenosti k současným vlivům.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější