Big Brno. Expozice nové hudby rozezní Besední dům, bývalou káznici a v živém přenosu celé město

Isha Trio ve složení zpěv, flétna a klavír zahájí Expozici ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě skladbami od Johna Cage, Cathy Berberian či Víta Zouhara. Ve světové premiéře zazní Prosté motivy a prostoduché písně brněnského autora Petera Grahama. Na koncert naváže poslechový pořad Big Expozice v Kavárně Praha v Brně sousedící s Besedním domem. „V průběhu let, včetně legendárních prvních dvou ročníků 1969 a 1970, vznikly na festivalu mnohdy unikátní nahrávky, které bychom chtěli připomenout. Například Alvin Curran hrající na Janáčkův klavír, Gordon Monahan, Nihilist Passion Band nebo z ranějších období si pustíme vystoupení Aloise Piňose, Josefa Berga a dalších,“ vyjmenovává Pantůček.

Páteční večer čeká návštěvníky koncert Tria Helix, opět v Besedním domě. V obsazení housle, viola a klavír se soubor specializuje na empatickou interpretaci děl napsaných přímo pro něj i na provádění skladeb zahraničních autorů. „Chceme tak zpřítomnit to, co Velké Brno znamená po 100 letech, jak zní, jak ho můžeme vnímat a procházet jím,“ vysvětluje dále dramaturg. S touto myšlenkou představuje v letošním ročníku Expozice projekt Big Brno. Na jeho začátku dostanou čtyři lidé nahrávací zařízení, se kterým se mají během hodiny dostat do všech částí tehdejšího Velkého Brna. Budou přitom využívat hromadnou dopravu, taxíky a také se pohybovat pěšky. Zvuky z jejich snímačů se budou živě přenášet do Besedního domu, kde je namixuje Tomáš Vtípil. Ten pro večer také připravil autorskou kompozici, která přenášené zvuky doplní a zahraje ji Symfonický orchestr Sokola Brno I.

Brněnská KázniceV sobotu se festival přenese už odpoledne do Káznice na Cejlu s projektem Brno Open. „Než se místo stane oficiálním kreativním centrem, chceme ho co nejvíce otevřít lidem. Od tří odpoledne rozezvučíme různé prostory káznice, vše s pietou, která tomu náleží, se snahou překlenout zatěžkání toho místa,“ uvádí záměr Pantůček. Potkají se tak skladatelé a performeři, dlouhodobě modelující zvukové tvary Brna, s těmi, kteří je přijedou utvářet „site-specific“. Akce vyvrcholí vystoupením nizozemského zvukového umělce Thomase Ankersmita, představí se i Florian Vanhoof a Max Eilbacher. Expozice se znovu pouští do spolupráce s AVA Kolektivem, který má nyní kromě pořadatelských aktivit i vlastní hudební projekt Moving Spaces. Nakonec ještě brněnské sourozenecké uskupení Thyme pokřtí svůj stejnojmenný debut postavený na synergii cimbálu a elektroakustické hudby. 

Závěrečný nedělní koncert v Domě umění s názvem Big Atlas představí první tři hudební hesla z brněnského zvukového atlasu. Postupně se budou zhudebňovat další brněnské pojmy, fenomény, osobnosti a události. Na úvod návštěvníci uslyší, jak zní Kurt Gödel, matematik a jeden z nejvýznamnějších logiků všech dob, v kompozici skladatele Hanse W. Kocha. Následovat bude další slavný rodák, Ernst Mach, jehož ducha zhudební duo Billy Roisz & Kovačič aka Dieb13 ve skladbě Watching at the Speed of Sound. Večer uzavře třetí heslo, a sice „Brněnský šaman“. To zpracovává téma unikátního nálezu z 19. století na Francouzské ulici, kde dělníci při kopání kanalizace objevili zřejmě nejstarší dochovanou loutku na světě starou 27 tisíc let. Pocty šamanovi se hudebně ujal mladý indonéský skladatel Gatot Danar Sulistiyanto.

Sdílet článek: