Akustická měření v modelu ostravského koncertního sálu vrcholí. Nagata Acoustics slibuje dokonalý zvuk

K dosažení těch nejlepších akustických parametrů budoucího ostravského koncertního sálu bylo nutné provést několik sérií akustických měření – ta provádí renomovaná japonská společnost Nagata Acoustics, jež projektovala podobné sály po celém světě. Měření, která ověřují správnost navrženého řešení nebo umožňují navrhnout potřebné úpravy, probíhá v modelu interiéru ostravského koncertního sálu v měřítku 1:10 v Mnichově Hradišti. Právě zde se sjel již na počátku ledna tým expertů z Nagata Acoustics. Jejich cílem je najít akustické vady a ověřit, že tvar sálu vycházející z výpočtů a počítačového modelování a použité materiály zajistí, že zvuk v ostravském koncertním sále bude čistý a bohatý.

„Bohatost znamená, že energii v prostoru uchováme po dlouhou dobu, takže se budete cítit, jako byste byli zahaleni zvukem. To vyvažujeme jeho čistotou, abychom se ujistili, že slyšíte celý orchestr, každou notu, každou nuanci. Že vše, co orchestr hraje, je věrně přenášeno publiku,“ popisuje vedoucí týmu Erik Bergal z Nagata Acoustics. Model, ve kterém po dobu více jak tří měsíců akustici pracovali, má i své další využití – v následujících týdnech bude převezen do Ostravy, kde bude v městské galerii PLATO zpřístupněn veřejnosti. Poté by mohl být k dispozici studentům pro edukační účely na některé z ostravských vysokých škol.

Ostrava se o výstavbu kvalitního koncertního sálu pokoušela v uplynulých 160 letech již šestkrát a až nyní, posedmé, jsme jeho realizaci zdaleka nejblíž. Přes všechny okolnosti, jež ovlivňují současnou ekonomickou situaci, proto pokračujeme v intenzivní práci a neděláme žádné ústupky. Zajištění špičkové akustiky prostřednictvím ukončených akustických měření, a z nich vyplývajících dílčích úprav řešení, je tak dalším dosaženým milníkem. Sám autor návrhu architekt Steven Holl při své loňské návštěvě v Ostravě zdůrazňoval zásadní význam nekompromisní akustiky pro úspěch celého projektu. Tento požadavek ostatně vyplývá i ze zadávací dokumentace,“ říká Tomáš Macura, primátor města Ostravy.

Erik Bergal dále přibližuje proces testování následovně: „Napřed se vše odehrává v počítači, probíhá počítačové modelování. To je fáze, kdy rozvíjíme akustickou kvalitu sálu. Analyzujeme, jak se zvuk pohybuje v prostoru, abychom zajistili, že každé sedadlo v sále má dobré akustické podmínky. Samozřejmě, ne vše jde simulovat. Proto musíme mít skutečný model a v něm zvuk testujeme, vyhodnocujeme. Uvnitř modelu jsou umístěna čalouněná křesílka a figurky z extrudovaného polystyrenu s vlasy a oblečky, které mají napodobit posluchače v sále. Simulují akustickou pohltivost posluchačů. I přítomnost lidí v sále mění akustické parametry prostoru. Ke konci měření naplníme celý model plynným dusíkem, protože uvnitř modelu musí být všechny naše frekvence desetkrát vyšší než normálně, jelikož jde o měřítko jedna ku deseti. Vlastnosti zvuku se ve vzduchu od normálních frekvencí liší. Ale díky naplnění sálu dusíkem nasimulujeme co nejvěrohodnější prostředí a získáme přesnější hodnoty měření.“ Výsledky těchto měření jsou pak předány k zapracování. Naplánovány byly tři série měření. Po prvních dvou sériích proběhlo vyhodnocení, na jehož základě došlo k úpravě některých detailů návrhu řešení. Poslední série měření, která je nyní téměř u konce, tyto úpravy ověřuje.

Erik Bergal, konzultant Nagata Acoustics, foto Martin Straka

Kopie budoucího interiéru ostravského koncertního sálu v měřítku 1:10 vznikala téměř půl roku v dílnách specializovaných na akustické modely v Mnichově Hradišti české společnosti Aveton s.r.o., v úzké spolupráci s japonskou společností Nagata Acoustics, Steven Holl Architects a Architecture Acts. Celý model váží dohromady 4,5 tuny i s podstavou a samotný model koncertního sálu bez podstavy má rozměry 4200 (š.) × 4630 (d.) × 2520 (v.) mm.

Velký ostravský koncertní sál s kapacitou 1300 míst v hledišti, uspořádaném do tzv. vinohradu, bude rozčleněn do menších sekcí a část hlediště bude i za samotným pódiem. „Koncertní sál je místem setkávání lidí, je v něm určitá intimita. Ten ostravský má pódium umístěné uprostřed a lidé jsou rozesazeni okolo. Budete sedět v publiku a moct pozorovat i ostatní. Všichni tak budeme v jednom prostoru a komunikujeme prostřednictvím hudby,“ doplňuje Erik Bergal z Nagata Acoustics.

Nyní probíhá stavební řízení pro povolení stavby a příprava dokumentace pro provedení stavby. V přípravě je také výběr zhotovitele stavby pro 1. fázi stavby – tedy přípravné práce, které by mohly být zahájeny v druhé půli tohoto roku. Zahájení vlastní stavby koncertního sálu a kompletní rekonstrukce stávající budovy je naplánováno na následující rok.

Autorem návrhu koncertního sálu a rekonstrukce Domu kultury města Ostravy je americký architekt Steven Holl se svým studiem Steven Holl Architects z New Yorku ve spolupráci s pražským studiem Architecture Acts. Projekt je již nyní americkým magazínem Architizer zařazen mezi 10 nejočekávanějších staveb celého světa. Výsledné dílo má potenciál stát se novou ikonou významné kulturní metropole. Vedle velkého koncertního sálu s kapacitou 1300 míst nabídne budova zázemí pro stočlenný orchestr Janáčkovy filharmonie Ostrava, komorní sál s kapacitou 515 míst, edukační centrum s kapacitou 200 míst, nahrávací studio světových parametrů, divadelní sál s kapacitou 490 míst, restauraci, kavárnu, salónky a další prostory pro volnočasové aktivity.

Sdílet článek: