Jana Boušková versus Lukáš Sommer

První česká harfistka Jana Boušková natáčí tento týden Koncert pro harfu a orchestr z dílny mladého českého skladatele Lukáše Sommera. 25. září se společně se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu řízeným Pavlem Trojanem na objednávku Českého rozhlasu Vltava zhostí sólového partu ve  „svém“ koncertu, který ještě české publikum bohužel nemělo tu příležitost slyšet živě. O den později se pak představí na festivalu WestfalenClassics a v úterý 29. září zahájí nový koncertní cyklus Břevnovská hudební setkávání coby jeho tvář. Jany Bouškové jsme se zeptali na její vztah k tvorbě Lukáše Sommera i k natáčenému dílu.

Lukáš Sommer je přední osobnost mladé skladatelské generace, čím vás jeho kompoziční úsilí oslovuje? Lukáš Sommer je opravdu bez nadsázky jeden z nejnadějnějších současných skladatelů mladé generace. Jeho hudební rukopis je velmi zřetelný, na soudobou hudbu melodický, líbivý, přesto nepodbízivý. Skloubením všech těchto aspektů, včetně zajímavých rytmů, které Lukáš Sommer ve svých skladbách používá, vznikají díla, která jsou úspěšná a oslovují publikum již při prvním provedení.

Harfový koncert jste si u tohoto skladatele v podstatě sama objednala, co vás k tomu přimělo? Pravda je, že tento Harfový koncert vznikl z mého podnětu, ale byla to vše shoda určitých událostí, která mě k oslovení Lukáše Sommera přivedla. Ještě před vznikem Harfového koncertu vznikla v roce 2007 skladba pro flétnu a harfu, kterou jsem premiérovala společně s flétnistou Janem Ostrým a již tam jsem poznala skladatelský talent Lukáše Sommera. Ve stejné době mě oslovil německý dirigent Stephan Tetzlaff s pozváním k sólovému vystoupení s orchestrem v Bremenhavenu s návrhem, že by rád podpořil vznik nového harfového koncertu, který by zkomponoval mladý český skladatel. Dal mi naprostou volnost ve výběru skladatele a já se proto obrátila na Lukáše Sommera, který s nadšením tuto výzvu přijal a pustil se do komponování.

Skladba měla světovou premiéru v roce 2008. Jak na toto provedení vzpomínáte? Spolupráce s dirigentem Stephanem Tetzlaffem a jeho orchestrem byla vynikající. Dodnes si pamatuji, že nenastal žádný problém při zkouškách, neřešila se žádná nehratelná místa v orchestrálních partech, vše bylo naprosto precizně připraveno a skladba byla orchestrem i německým publikem přijata velmi úspěšně. Lukáš Sommer dokonce dostal hned nabídku ke zkomponování další skladby pouze pro orchestr

Jana Boušková, foto Vojtěch VlkSommerův koncert není jedinou kompozicí pro harfu věnovanou přímo vám, kterou můžeme najít ve světové hudební literatuře. Jaký vztah k této skladbě máte? Jsem nesmírně poctěna, že mi bylo již věnováno a pro mě napsáno, celkem šest Harfových koncertů s orchestrem. Každé dílo, které mi skladatelé věnovali, pro mě mnoho znamená a každé skladby si nesmírně vážím. Všechny Harfové koncerty se také pojí k jiným momentům v mém životě, a proto ke každé skladbě mám své osobní vzpomínky. S Lukášem Sommerem se mi spolupracovalo nesmírně krásně. Měl představu, co je na harfu hratelné a co bude dobře znít. Zřejmě mu byla nápomocna jeho hra na kytaru. Oprav, které jsme v harfovém partu museli udělat, bylo opravdu minimálně, a toho jsem si na jeho práci opravdu nesmírně cenila. Tento koncert mám velmi ráda a je mi nesmírně líto, že české publikum nemělo ještě příležitost ho slyšet v koncertním provedení

Nyní vás čeká nahrávání této skladby ve spolupráci se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. Jak se na natáčení těšíte? Samozřejmě se velmi těším. Během jednoho dne ale musíme s orchestrem koncert nazkoušet a zároveň natočit a tak jen věřím, že pouhé dvě frekvence, které nám byly dány k dispozici, budou stačit. Zvukové nahrávce bude přítomen štáb České televize, který o mně natáčí pořad “Můj pokus o mistrovský opus” a tak vše bude zdokumentované i ve filmovém archivu. Jsem nesmírně ráda, že tento koncert konečně potěší i mé milé a věrné posluchače.

Osmnáctý opus mladého českého skladatele Lukáše Sommera se světové premiéry s velkým úspěchem dočkal v roce 2009 v severoněmeckém Bremerhavenu a v tomtéž roce Český rozhlas vydal jeho partituru. Po šesti letech vznikne 25. září na objednávku České rozhlasu stanice Vltavy nahrávka tohoto koncertu v interpretaci Jany Bouškové za doprovodu Symfonického rozhlasu Českého Rozhlasu, který bude řídit nadějný český dirigent Pavel Trojan. Nahrávka se objeví ve vysílání Českého rozhlasu i EBU. Kromě rozhlasové podoby se Česká televize chopila této jedinečné příležitosti, aby osobnost Jany Bouškové zařadila do svého cyklu Můj pokus o mistrovský opus, ve kterém se Jana Boušková představí právě v konfrontaci s touto kompozicí.

Kromě natáčení čeká Janu Bouškovou v tomto týdnu i účast v pořadu Telefonotéka na Českém rozhlasu a koncert na festivalu WestfalenClassics v Německu.

Po neděli vystoupí na zahajovacím koncertu nové koncertní sezony Břevnovská hudební setkání, pod kterou je podepsán PhDr. Ilja Šmíd. Tento koncert se uskuteční v úterý 29. 9. 2015 v 19.30 v Tereziánském sále Břevnovského kláštera. Kromě Jany Bouškové, která je zároveň „Tváří sezony“, se zde představí i barytonista Roman Janál. Na programu zazní skladby F. A. Rösslera-Rosettiho, L. Koželuha, J. L. Dusíka, J. K. Krumpholze, po přestávce zazní úprava pro harfu symfonické básně Vltava B. Smetany a kompletní cyklus Biblické písně A. Dvořáka.

„Jsem ráda, pokud mohu přispět k rozkvětu nové koncertní řady na Praze 6 a jsem poctěna i nabídkou být i tváří tohoto cyklu, kterému přeji vše nejlepší!“ uzavírá Jana Boušková.

Sdílet článek: