Jana Boušková a její harfová olympiáda

Jubilejní 20. ročník MHF Concentus Moraviae ozvláštní ve dnech 18. – 20. června akce věnovaná královskému nástroji – harfě. Harfové dny proběhnou pod záštitou přední české harfistky Jany Bouškové a nabídnou několik koncertů, mistrovské kurzy a workshopy na téma harfa. Tento unikátní projekt svým způsobem navazuje na Mezinárodní harfový kongres, který před lety Jana Boušková v České republice organizovala. O této unikátní události i o Harfových dnech jsme hovořili s Janou Bouškovou.

Před několika lety se díky vám v Praze uskutečnila zcela mimořádná akce v harfovém oboru – prestižní Světový harfový kongres. Jak na tuto výjimečnou akci, kterou jste zajišťovala i pořadatelsky, vzpomínáte? Vzpomínám velmi ráda. Uspořádat Světový harfový kongres v Praze, byl  můj sen již od mých šestnácti let, kdy jsem poprvé byla předsednictvem Světového harfového kongresu vybrána, na základě nahrávky, abych na tomto významném setkání harfistů (tenkrát ve Vídni) reprezentovala svým koncertním vystoupením Československo. O deset let později jsem o post České republiky, jako hostitelské země této „Harfové olympiády“ bojovala v americkém Seattlu. Utkala jsem se se silnými zeměmi, jako Japonsko a Austrálie, ale nakonec jsem přidělení Světového harfového kongresu do Prahy vybojovala. Možná k tomu i pomohla skutečnost, že jsem jednou jela z koncertu autem zpět do našeho hlavního města a krátila si cestu čtením nápisů, která jsem na dálnici míjela, pozpátku. Jak neskutečné překvapená a nadšená jsem byla, když po přečtení názvu PRAHA jsem získala název A HARP a to byl jistě velký bonus, který žádný z dalších kandidátů nemohl nabídnout. Já jsem pro tuto akci doslova tři roky žila. Pozvala jsem přes 500 účinkujících z celého světa, organizovala jsem uměleckou stránku úplně sama. Vytvořila sama i logo a celý, několika set stránkový program. Schéma koncertů, které bylo do té doby na kongresech běžné, jsem pozměnila a jsem pyšná, že od doby tohoto pražského kongresu v roce 1999 se mé schéma převzalo pro další ročníky, které se konají každé tři roky v jiných zemích. Vzpomínky jsou krásné a mám obrovskou radost, že je nemám jen já, ale všichni, kteří se pražského kongresu zúčastnili. Jsem šťastná, že veškerá práce, která byla sice tenkrát nesmírně vyčerpávající, (podotýkám bez nároku na honorář, ale z obrovské lásky k mému nástroji), přinesla ovoce v podobě nadšených posluchačů a přiblížení harfy v širším měřítku i publiku v naší republice.

Letos proběhnou v rámci MHF Concentus Moraviae pod vaší záštitou Harfové dny. Dalo by se říci, že půjde o „malý český harfový kongres“? Co tyto dny nabídnou a v jakých úlohách se na této akci představíte? Já jsem festivalu Concentus Moraviae nesmírně vděčná, že přišli s myšlenkou uspořádat festival Harfové dny v jubilejním ročníku tohoto Mezinárodního hudebního festivalu. Mohu říct, že opravdu se tato akce dá připodobnit malému kongresu a všichni, kdo si udělají čas a prožijí s námi tyto tři dny s harfou, nebudou litovat. Poznají harfu jinak, než jsou zvyklí a hlavně něco tak výjimečného se opět dlouho v České republice nebude opakovat. Na zámku ve Žďáru nad Sázavou vystoupí během tří dnů deset harfistů ze zahraničí a dva z České republiky, kteří představí různé typy harf jak na koncertech, tak v mistrovských kurzech pro profesionály, a dokonce i v rámci workshopů pro všechny zájemce včetně dětí.

Komu jsou Harfové dny určeny, koho byste na ně pozvala? A jak se na ně sama těšíte? Harfové dny jsou určeny úplně všem. Harfistům i neharfistům, profesionálům i amatérům, či začátečníkům. Během festivalu se mimo koncertů na klasickou, historickou, čínskou a jazzovou harfu, v podání významných světových interpretů, posluchači setkají i s různými přednáškami, výstavou harf dvou světových výrobců a s celkovou atmosférou tohoto královského nástroje. Velmi se těším na virtuosa a věhlasného profesora klasické harfy z Londýna Ieuana Jonese, s nímž společně vystoupíme na zahajovacím koncertě ve čtvrtek 18. června, na hráče na jazzovou harfu Parka Stickneyho, který vystoupí o den později, a také na významnou reprezentantku historické harfy Maria Cleary.

Pro tento festival vznikla i skladba od belgického skladatele Petera Swinnena Arapanja pro tři harfy, která v názvu skrývá mé jméno -Jana a harfu- arpa . Pro mě osobně je to nesmírně velká radost, že se náš nástroj, který je stále u nás trochu uzavřen a ne příliš často představován ve své celé kráse, se opět přiblíží českým posluchačům.  

Přihlášky na Harfové dny, podrobný program a medailony lektorů, kurzovné, informace o ubytování a stravování a veškeré další detaily naleznete na webové stránce www.concentus-moraviae.cz/harfove-dny.

Sdílet článek: