Chvála komorní hry

Podeváté se stane Kutná Hora v červnu centrem komorní hudby České republiky. Violoncellista Jiří Bárta sezval do starobylého města své přátele a dobré kolegy, aby spolu na místě připravili a poté hned provedli skladby různých forem a stylů. Z vlastní zkušenosti mohu už teď predikovat, že plody této tvůrčí dílny budou mimořádné zajímavé, inspirativní, potěšující i provokující.

Sobotní nokturnové Preludium při svíčkách bude mít díky akustice, atmosféře i světlu kaple Božího těla určitě magickou atmosféru. Dvořák, Hummel a hlavně Hans Krása, jehož Passacaglia a fuga by měla být událostí, a jména Chloë Hanslip, Jiří Bárta, Jan Mráček, Jakub Fišer ad. – co více si pro 4. červen přát?

V neděli 5. června se uskuteční zahájení v památce UNESCO sv. Barboře. Jistě bude zajímavý výsledek česko britské spolupráce ve Dvořákově Klavírním kvartetu Es dur, nicméně pozornost bude neméně upřena ke Klarinetové sonátě Mieczysława Weinberga, která se u nás hrává sporadicky; navíc s výborným Michelem Raisonem.

Další večer posluchači v Barboře zjistí, jestli dokáže pianista Konstantin Lifschitz zcela podřídit stylu a spoluhráčům svůj bohatý tón v Mozartově Klavírním kvartetu Es dur, K 493. Koncert však hlavně nabídne utajenou perlu české komorní hudby – Kvintet pro klarinet, lesní roh, housle, violoncello a klavír, op. 42, Zdeňka Fibicha. Už kvůli tomu doporučuji zajet si v pondělí 6. června do Kutné Hory…

Hudební lahůdky nabízí Kutná Hora každý večer. V úterý jsou to obě Šostakovičova klavírní tria (teamwork Lifschitz – Hanslip – Bárta) a opět tajemný neznámý – Kvartet pro housle, violu, violoncello a klavír Pēterise Vaskse.

Chloë Hanslip a Jiří Bárta, foto MHFKH

Jiří Bárta umí překvapit i koncepcí. Ve středu 8. 6. přijede do Kutné Hory Český filharmonický sbor Brno se svým zakladatelem, jednatelem a sbormistrem Petrem Fialou a rozezní mystický prostor kostela sv. Jakuba hudbou Jacoba Galluse-Handla, Antona Brucknera a, jaké překvapení, svého sbormistra, z čehož je už poněkud klišé tohoto výtečného sboru.

Další večer se festival vrátí do kaple Božího těla a hlavním hrdinou bude Johann Sebastian Bach. Dvojice Bárta – Lifschitz provedou Mistrovy tři gambové sonáty. Ruský klavírista bude hrát na cembalo, což bude v Čechách možná premiéra.

Má-li město tak unikátní prostor, jakým je GASK (Jezuitská kolej), tak by bylo hříchem jej využívat jen pro výtvarné umění. Letos tam zavítá festival v pátek 10. června. Určitě bude zajímavé zjistit, jestli hraje Chloë Hanslip Mozarta stejně dobře jako Beethovena (KV 304) a jestli pan Lifschitz bude v Beethovenově Valdštejnské sonátě respektovat akustické mantinely daného prostoru a omezené možnosti nástroje, nicméně stejně jako jsem zdůraznil Krásu a Fibicha, tleskám volbě Sextetu C dur pro klarinet, lesní roh, housle, violu, violoncello a klavír, op. 37,  Ernö Dohnányiho. V něm bude určitě rovnocennou partnerkou Michela Raisova hornistka Kateřina Javůrková, členka České filharmonie i dechového souboru Belfiato.

Závěrečný koncert v sobotu 11. června se odehraje, jak jinak, v chrámu sv. Barbory a zvláštním hostem festivalu bude zpěvačka Iva Bittová. A opět dílčí dramaturgické překvapení. Se Škampovým kvartetem nejprve provede Vladimírem Godárem upravenou Janáčkovu Moravskou lidovou poezii, což není poprvé a jistě ani naposledy, a poté se bude podílet na interpretaci Schönbergova cyklu Pierrot lunaire, op. 21. Naštěstí v roli recitátorky, což by mohlo být hodně zajímavé, houslový part bude v povolanějších rukách Chloë Hanslip.

Kutnohorský festival nabízí každý rok provokativní „přídavek“, bonus. V neděli 12. června uspořádá v chrámu sv. Barbory koncert, s jakým jsem se živě zatím nesetkal. Má atraktivní koncepci a obsah – Piano Extravaganza. V setmělém kostele se budou u klavírů střídat tři pianisté – Terezie Fialová, Konstantin Lifschitz a Hamish Milne. Už jenom prostý výčet skladeb nutí člověka k přemýšlení, jestli by neměl zajet do Kutné Hory aspoň na festivalovou codu: Johann Sebastian Bach / Ferruccio Busoni: Toccata d moll, BWV 565, Johann Sebastian Bach/Johannes Brahms: Chaconne d moll pro levou ruku, Charles Valentin Alkan: Benedictus, op. 54 pro 3 ruce, Nikolai Medtner: Dva kusy pro dva klavíry, op. 58, Maurice Ravel: La Valse pro 2 klavíry, Robert Schumann: Andante a Variace B dur pro 2 klavíry, 2 violoncella a lesní roh WoO 10 (s Jiřím Bártou, Kateřinou Javůrkovou a Lukášem Polákem), Witold Lutoslawski: Variace na Paganiniho téma pro 2 klavíry, Antonín Dvořák: Slovanské tance, č. 8 g moll, op. 46, pro čtyřruční klavír, Bedřich Smetana: Rondo pro 2 klavíry (s Aylou Bártovou).

Festival komorní hudby si podobně jako například Concentus Moraviae, Letní slavnosti staré hudby nebo Lípa Musica hlídá svou originalitu, koncepci, étos a úroveň s velkou mírou kreativity a naplňuje úsloví „za málo peněz hodně muziky“. Bylo by však ke škodě české hudební kultury, kdyby originální akce s mezinárodním kreditem zašla na vyschlé finance. Mělo by to být téma k zamyšlení pro ministerstvo kultury, kraj, město i místní byznys!

Sdílet článek: