Svět opery

Březen v Bruselu je Janáčkův: Zápisník zmizelého uvedli v Belgii scénicky

Březen se stal měsícem Leoše Janáčka v Bruselu. V rámci Klara-festivalu uvedlo hudební divadlo Transparant scénickou úprava Zápisníku zmizelého a Královská opera programuje Příhody lišky Bystroušky. Transparant sice sídlí v Antverpách, ale se Zápisníkem se přestěhovalo do bruselského Kaaitheatru. Později bude tato zvláštní produkce také provedena v Londýně, Antverpách, Rotterdamu a Amsterodamu.

Vivaldiho Arsilda s Radokem a Luksem mezi barokem a dneškem 

Dávný příběh se postupně stává současným, barokní opera se proměňuje v soudobou. První novodobé uvedení Vivaldiho díla Arsilda, jak je připravili ve Slovenském národním divadle v Bratislavě režisér David Radok a dirigent Václav Luks, je krásně vyváženým moderním pohledem na historický umělecký artefakt.

Skutečně žít znamená ovládnout temnotu

Jako únorovou premiéru přichystalo Divadlo Na Vídeňce kontroverzní dílo německého skladatele Wernera Egka vycházející z Ibsenova Peer Gynta (1938, libreto W. Egk). Kontroverzní proto, že se jedná o operu autora spjatého s nacistickým režimem. Příběh rozporuplné postavy Peer Gynta lze tak vidět jako jeho sebereflexi souboje s vlastními démony – touze po moci, uznání a financích, která značí kolaboraci s nacisty, ale přitom odmítnutí tohoto režimu jako umělec. Režie představení se ujal neméně kontroverzní Peter Konwitschny. Navýsost aktuální téma zvířecích a lidských podob téže bytosti, ovládnutí vlastních temných stránek, ega a nalezení sama sebe, klidu, spokojenosti a čisté lásky, zpracoval výtečně.

Brittenovo Zneuctění Lukrécie v Ostravě - příklad režijního pochopení autorovy představy

Výběrem Brittenovy komorní opery Zneuctění Lukrécie upozornil ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil na titul, který do volné ostravské řady Operní hity dvacátého století pasuje úplně ideálně. Jako režisér inscenace současně vyhmátl přesně to, co partitura nabízí – dráždivou oscilaci mezi antickou tragédií a moderní poezií, mezi příběhem a básní.

Newyorská Rusalka s Kristine Opolais se dostane do světa

Na začátku února uvedla MET premiéru Dvořákovy Rusalky, kterou teď bude moci zhlédnout i české publikum. V přímém přenosu ji nabídnou vybraná kina v sobotu 25. února a několik dalších i ze záznamu v průběhu března a dubna. U příležitosti premiéry probíhá v New Yorku také několik doprovodných akcí, například výstava rukopisu opery ze sbírek Národního muzea, která je veřejnosti otevřena od 1. do 23. 2. 2017 v galerii Českého centra New York.

Simon Boccanegra o politické moci dříve a dnes

Opera Flandry v Antverpách a Gentu uvádí každou sezonu jednu operu Giuseppe Verdiho, tento rok je na programu méně známá opera Simon Boccanegra. Vzhledem k tomu, že Verdi napsal 26 operních děl, tak má antverpská opera na mnoho let postaráno. Když už jsme u těch čísel, je zajímavé, že Verdi se hraje mnohem více než Mozart, v posledních pěti létech to bylo 16.000 představeních, tedy asi o 5.000 víc než Mozartových oper. Melo-dramatická náplň Verdiovských libret v tom asi hraje důležitou roli. V žebříčku popularity Simon Boccanegra určitě nekonkuruje třeba ‚Trilogii popolare‘ (Rigoletto, Il trovatore, Le traviata), bylo to vidět už na premiérovém představení, sál nebyl zcela zaplněn.

Poprask v tělocvičně

11. únor 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Svět opery
Poprask v tělocvičně

Donizettiho rozsáhlé dílo, ať již to vážné či komické, nemá bohužel v Národním divadle na růžích ustláno. Je tomu 100 let, co zde mohli Pražané slyšet Dceru pluku či Lucrezii Borgiu, na zdejších prknech nestála žádná z jeho královen. Snad jen Don Pasquale jako by se těšil zvláštní přízni. Proto lze vítat návrat u nás několikrát hrané skladatelovy farsy Poprask v opeře (it. Le convenienze ed inconvenienze teatrali), známé též jako Viva la Mamma! (novodobý titul). První česká inscenace (1977) vycházela z nové německé úpravy, ta dnešní z kritického vydání opery.

Magie lesa i jeviště v Purcellově The Fairy Queen ve Vídni

Trojice dam Mariame Clément (režie), Julia Hansen (výprava) a Lucy Wadham (text) jsou podepsány pod novou scénickou koncepcí barokní semi-opery Henryho Purcella The Fairy Queen v pěti aktech z roku 1692. Originální libreto Thomase Bettertona na motivy Shakespearova Snu noci svatojánské zůstalo a obalilo se moderní adaptací divadla na divadle – průběhu a zkoušek nového představení. Shakespearovo výročí uctilo Divadlo na Vídeňce řadou klasických i moderních inscenací vskutku výrazně a důstojně.

Jak na grand operu: La Gioconda v Národním divadle Brno

Režírovat klasickou „grand operu“, jako je Ponchielliho La Gioconda, nemusí být zdaleka tak jednoduché, jak bychom si mohli myslet. Na první pohled se vše zdá snadné – velká scéna sboru v karnevalových maskách, velkolepý balet v paláci, hořící loď, inkvizice a milostný mnohoúhelník – tolik divácky vděčných čísel! Právě v nich ale může být skryto úskalí grand opery a důvod, proč byl kdysi dominantní operní žánr postupně na světových scénách zredukován na pouhou hrstku titulů, mezi něž patří právě i La Gioconda. To, co přitahovalo operní publikum (proslule zejména to pařížské) v 19. století, nemusí totiž být zdaleka tak atraktivní pro diváky dnešní. Grand opera sází na spektakulární davové scény, zpracovává historické náměty a příběh postav

„Lekce Tosca“ v Národním divadle

Asi největším dramatem včerejší první premiéry Pucciniho Toscy v pražském Národním divadle byla děkovačka. Snad poprvé za celý k nepřežití dlouhý večer publikum ožilo a mezi scénou a hledištěm bouřily emoce. Lidé tleskali, dupali, křičeli, pískali a bučeli, tleskající syčeli na bučící a naopak a na několika místech málem vypukla bitka. Zjevně rozčarovaný francouzský režisér Arnaud Bernard nepřátelskou reakci sledoval s nelíčeným údivem. Tak mu Pražané oplácejí za inscenaci, kterou chtěl Toscu přiblížit jejich vlastní dějinné zkušenosti? Možná však právě v tomto jeho přístupu tkví vysvětlení včerejšího neúspěchu. Ačkoliv na premiéře tentokrát selhalo více složek, problematická koncepce zřejmě znechutila diváky nejvíce.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.