Svět opery

Vkusně humorný Spor bohů

12. červenec 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Svět opery
Vkusně humorný Spor bohů

V úterý 11. července proběhla v rámci Olomouckých barokních slavností v bývalém Jezuitském konviktu barokní serenata La Contesa de'numi od Leonarda Viciho. O provedení se postaral orchestr Ensemble Damian pod vedením Tomáše Hanzlíka. V roli Jupitera se představil sopranista kolumbijského původu Leandro Lafont, Marta ztvárnil tenor Ondřej Holub, Astrea zazněla v podání Dory Rubart-Pavlíkové, postavy Míru se ujal altista Jan Mikušek, sopranista Filip Dámec přijal roli Apolla a Štěstěnu přivedla k životu Hana Holodňáková.

Kodaňský jevištní virvar

7. červenec 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Svět opery
Kodaňský jevištní virvar

Poslední premiérou sezony byly v kodaňské královské opeře Hoffmannovy povídky Jacquesa Offenbacha. Inscenace režiséra Stefana Herheima vznikla v koprodukci s Bregenzským festivalem, kde byla uvedena v roce 2015 (tehdy za účasti Pražského filharmonického sboru).

Claude Debussy: Pelléas et Mélisande, hudba žijící v pohybech vody

Vídeňská Státní opera uvedla po jednadvaceti letech na sklonku právě uplynulé sezóny nové nastudování Debussyho opery Pelléas a Mélisande v premiéře dne 18. června 2017. Vůbec první provedení ve Vídni na jevišti dvorní opery následovalo devět let po její premiéře v Opéra-Comique v Paříži v roce 1902.

Mozartova Zaide ožila ve Světcích u Tachova

Studentský projekt Zaide, který začínal skromnými koncerty sestavenými z árií této opery a pokračoval jako koncertní (poloscénické) provedení opery, vyústil po ročním snažení v plnohodnotné scénické uvedení Mozartovy nedokončené opery v Jízdárně Světce u Tachova. Projekt studenta pražské konzervatoře Václava Dlaska (hudební nastudování a dirigent) a Suzanne Vohnoutové El Roumhainové (produkce a fundraising) sdružuje studenty a absolventy

Litomyšl!!! Lazebník!!!

24. červen 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Svět opery
Litomyšl!!! Lazebník!!!

Rozverná, vtipná, zábavná. Taková je nová inscenace Rossiniho nejznámější a nejlepší komické opery, kterou hned týden po premiéře přivezlo Národní divadlo moravskoslezské 23. 6. na festival Smetanova Litomyšl. V souladu s logem domovského města, které se píše Ostrava!!!, se vydařený operní projekt jmenuje Lazebník sevillský!!!

„Děti, dělejte nové!“ – Nevyslyšená rada Richarda Wagnera v pražském Národním divadle

Národní divadlo má od včerejška nového Lohengrina v režii Kathariny Wagner. Pouze s tou výhradou, že není tak docela nový, a že není tak docela v režii Kathariny Wagner. Zřejmě můžeme mluvit o štěstí, že to alespoň je Lohengrin, protože z dostupných informací se jeví, že celý projekt byl během realizace zásadně ohrožen. Národní divadlo původně avizovalo zcela nové nastudování Lohengrina v režii skladatelovy slavné pravnučky a současné umělecké šéfky bayreuthského festivalu, Kathariny Wagner. Na její režijní koncepce se názory zajisté rozcházejí, nicméně nelze jim upřít originalitu a nápaditost. Například její předchozí Lohengrin v Budapešti byl jakýmsi tragikomickým podobenstvím o vpádu západní politické „kultury“ do bývalého socialistického bloku. Puristy její koncepce obvykle nepotěší (a nezapomínejme, že pro zatvrzeného wagneriána to byla právě ona, kdo vpustil krysy do Bayreuthu!), ale v žádném případě se nejedná o bezradné inscenování bez koncepce. Praha tedy měla šanci získat, pokud ne dokonalou, pak rozhodně zajímavou inscenaci jedné z Wagnerových nejoblíbenějších oper.

Donald Trump v Prstenu Nibelungově ve Wiesbadenu?

Nestává se příliš často, aby se v kompletním provedení Wagnerova Prstenu Nibelungova v roli Brünnhildy objevila ve všech třech operách stejná pěvkyně. Neobvyklé to však není, zažil jsem to několikrát a ohromným štěstím bylo, že se opakovaně jednalo o německou sopranistku Evelyn Herlitzius. Právě ta, nezávisle na tom, jedná-li se o operu italskou, francouzskou, německou, ruskou či jakoukoliv jinou, je jedinečnou a jedinou vládkyní současného operního světa. Co se však nestává vůbec a město Wiesbaden mělo to štěstí, že se to událo v útrobách právě jeho překrásného divadla, je fakt, že právě v takovéto sérii představení je též jedním a tímtéž představitelem Siegfrieda a zároveň Siegmunda stejný tenorista! Koncem května to bylo hlavní město Hesenska, jehož stromy se v malebném lázeňském parku nechvěly větrem, nýbrž vzrušením, že to bude právě rakouský tenorista Andreas Schager, jehož hlas k nim dolehne!

Ruku v ruce do ledové země

26. květen 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Svět opery
Ruku v ruce do ledové země

Opera Elegie für junge Liebende Hanse Wernera Henzeho je na pozadí vzniku další geniální básně ve skutečnosti studií mezilidských vztahů v uzavřeném prostředí horského hotelu. Sem každoročně jezdí proslulý básník čerpající zde inspiraci, společně se svým týmem – sekretářkou a společnicí Carolinou, hraběnkou z Kirchstettenu, osobním lékařem Wilhelmem Reisschmannem a múzou a milenkou Elisabeth Zimmer. V hotelu je ubytována také paní Hilda Mack, čekající zde už čtyřicet let na svého snoubence, který se nevrátil z horské túry. Stárnoucí básník Gregor Mittenhofer je obrazem egoistického, sebestředného umělce schopného pro zrod díla všeho. Využívá jak čistotu a mládí Elisabeth, tak vize Hildy Mack, kterou na jednu stranu považuje za blázna, na druhou se mu její vize hodí jako inspirace a základ dalších básní. V momentě, kdy se Elisabeth zamiluje do Toniho, syna lékaře Reischmanna, povstane v básníkově hlavě ďábelský plán. Mladou dvojici pošle daleko do hor, aby mu pro inspiraci přinesla květ horské protěže. Ve chvíli, kdy jsou oba již na cestě, se strhne bouře. Záchrana páru je možná, ale básník neohlásí jejich absenci a tak oba mladí lidé zahynou ve sněhové bouři. Z jejich smrti - oběti povstane Elegie pro mladé milence.

Aida v cirkusovém stanu

24. květen 2017 Napsal(a)
Zveřejněno v Svět opery
Aida v cirkusovém stanu

Po dvou létech v obrovském stanu se Královská opera v Bruselu vrací do své původní kamenné budovy. Několikrát se měnil termín dokončení velké renovace interiéru opery a několikrát se měnila celá sezona, protože se výprava nevešla na scénu. Takový byl i osud tří nových inscenací (Lucio Silla, Lohengrin a Modrovousův hrad), které jsou na programu příští sezonu. „Hraní ve stanu nás nutilo být kreativní a flexibilní!, říká intendant Peter de Caluwe, který v Bruselu končí svou desátou sezonu. „Přesto to byla pozitivní zkušenost, duch celého operního týmu se utužil a návštěvníci se k nám vrací, už teď máme o 15 % víc abonnementů než minulou sezonu.“ De Caluwe má ale i nové vrásky na čele, pronájem cirkusového šapita stál 6 milionů eur a faktury si mezi sebou přehazuje opera s příslušným ministerstvem a pořád není jisté, kdo je nakonec zaplatí. Pokud to bude opera, tak to znamená další úsporná opatření v nové sezoně. V každém případě se návštěvníci zbaví dlouhé cesty s překážkami do vzdáleného stanu, hluku letadel a v zimě i chladu.

Renée Fleming a Elina Garanča se do sebe zamilují v Růžovém kavalírovi z MET

V sobotu 13. května bude jako poslední představení z přenosové sezóny 2016-17 přenášen Straussův Růžový kavalír. V titulních rolích se objeví lákavá dvojice dam Elina Garanča a Renée Fleming.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.