Svět opery

Na Slovensku po 86-tich rokoch znova na scéne!

Lovci perál sú zaujímavým a odvážnym dramaturgickým počinom 41. ročníka Zámockých hier Zvolenských. Opera bola uvedená ako prvé predstavenie festivalu 22. júna 2014. Počasie neveštilo nič dobré a žiadne dohody s meteorológmi nedospeli k definitívnemu záveru, že bude určite pekne, teplo a bez dažďa. Tak išla opera do stánku ŠD v Banskej Bystrici, ktoré naštudovanie aj pripravilo. Bol to možno zámer alebo náhoda, to už nevieme, ale určite to pomohlo scénografii, nakoľko premietanie a obrazy živých vĺn by sa minimálne v prvom...

Berlín - Káťa Kabanová v ledničce

6. červenec 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Svět opery
Berlín - Káťa Kabanová v ledničce

Skoro ve stejné době, kdy zařadila do svého repertoáru berlínská Deutsche Oper Janáčkovu Její pastorkyňu, uvedla další berlínská operní scéna Staatsoper, hrající stále ještě v náhradním Schiller Theater, jeho další vrcholné jevištní dílo – Káťu Kabanovou. Magnetem nové inscenace, která byla ve všech termínech okamžitě vyprodána, byl především dirigent Simon Rattle. Našel pro interpretaci Janáčkova hudebnědramatického díla adekvátní pojetí, které kombinovalo lyrické, dramatické i komediální prvky, samozřejmě s nezbytnou...

Brno - Opera o umění, které musí marketingově obstát

Markéta Dvořáková a Ivo Medek zvolili pro svou novou operu Alice in bed aktuální téma a inscenátorský tým vedený režisérem Roccem ji pro uvedení na scéně Divadla Reduta v Brně (premiéra 7. května 2014) aktuálně pojednal. Prožitek vnitřní rozpolcenosti je dnes už takřka...

Berlín - Jenůfa ve vězeňské cele

4. červenec 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Svět opery
Berlín - Jenůfa ve vězeňské cele

Janáčkovy opery se množí málem jako houby po dešti. Jenom v lednu a v únoru se hrála Její pastorkyňa v pěti operních divadlech. Jedním z nich byla i berlínská Deutsche Oper. Zde se ujali nastudování skutečně renomovaní umělci. Hudební nastudování zajis­til sám...

Vídeň: Mimořádný debut Plácida Dominga v roli Nabucca

Poprvé v historii Vídeňské státní opery ztvárnil v sezoně 2013/2014 Plácido Domingo titulní roli opery Nabucco Giuseppe Verdiho. Ve starší inscenaci německého režiséra Güntera Krämera, která je od roku 2001 na repertoáru prestižní rakouské scény, vystoupil až letos na jaře. Barytonový part Nabucca, krále babylonského, ztělesnil Domingo s úspěchem již v loňské sezoně v Královské opeře Covent Garden v Londýně, kde operu režíroval Ital Daniele Abbado. Před Vídní vystoupil v Nabuccovi  i v Pekingu, Petrohradu a ve Veroně. V rakouské metropoli zpíval Domingo 1., 4. a 7. května 2014. Poslední večer jeho hostování se stal současně významným dnem pro mnoho milovníků opery z celého světa.

Vlaštovka ve Státní opeře

4. červen 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Svět opery
Vlaštovka ve Státní opeře

Státní opera zahájila svou uměleckou činnost pod křídly Národního divadla uměleckým restartem. Po odvážném nasazení Wagnerova Tannhäusera v lednu tohoto roku (premiéra se musela konat už kvůli uzavřeným mezinárodním smlouvám), jež se po stránce hudební zdařilo, měla následovat premiéra Lehárovy operety Veselá vdova, kterou z pochopitelných důvodů nahradila Pucciniho opera La rondine (Vlaštovka). Skladatelova nepříliš známá opera s určitými operetními rysy, která původně vznikla na objednávku vídeňské operetní scény Carltheater.

Trůn na kolečkách i satanská mše - Dvořákova Vanda v Osnabrücku

Antonín Dvořák neměl s Vandou štěstí. Její premiéra sice slavnostně zahájila v roce 1876 éru nového vedení pražského Prozatímního divadla, ale opera byla přes veškerý úspěch stažena z repertoáru, aby ředitelství ušetřilo na autorských tantiémách. Při druhém nastudování divadlo údajně kvůli nesnázím se scénickým ztvárněním dokonce vynechalo celé 3. jednání. Národní divadlo Vandu za skladatelova života už neuvedlo; pokusilo se o ni až v Dvořákově jubilejním roce 1929.

Schumannova Jenovéfa bez hudebního i dramatického života

Jediná opera Roberta Schumanna se v repertoáru operních divadel moc neobjevuje a její scénické uvedení je výjimečné i ve světovém měřítku. Jakkoliv dramaturgický plán ostravské opery vypadá při teoretickém zkoumání bezvadně a vyloženě láká k návštěvě, Jenovéfu zabilo při vší její neobvyklosti především provedení. Schumannova hudba má nepochybnou sílu, kterou cítíme už z krásné předehry. Je to vřelý lyrismus, jak jej známe z jeho symfonií.

Příhody lišky Bystroušky

9. květen 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Svět opery
Příhody lišky Bystroušky

Pokud někdo tvrdí, že Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky nejsou „dětská opera“, pak má bezesporu pravdu, až na to, že málokterá z oper dokáže být dětem tak blízká jako právě tato. Hemžení liščat kolem mámy Bystroušky a táty Zlatohřbítka, sólová role Malé Bystroušky, Skokánka, Kobylky, Cvrčka jsou nedílnou součástí toho zvláštního Bystrouščina kouzla. Jsou to pasáže ryzí, vtipné, zábavné, mile dětské a dětem přístupné. Ne náhodou byla právě Janáčkova Bystrouška základem tzv. Baylis programu Anglické národní opery.

Infuze Polské krve brněnskému publiku

Slavná opereta, uvedená k narozeninám Oskara Nedbala (1874–1930), se konečně po letech v opeře Národního divadla Brno dočkala vkusného provedení. Mladý tandem Tomáš Pilař (režie) – Aleš Valášek (scéna, kostýmy) dostal svým představením Janáčkovo divadlo ke kýženému „vyprodáno“ a „pro velký úspěch přidáváme představení“. Vedení brněnské opery si nechávalo po několik let utéct operetní diváky mezi prsty, nebo spíše do jiných operních domů a především do Městského divadla Brno.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.