Svět opery
Hábova Nová země přivede do Národního hladomor. Jen na jeden večer.
4. prosinec 2014 Napsal(a) RedakcePo 78 letech se dočká premiéry opera Aloise Háby Nová země. I přes značné úsilí tohoto průkopníka mikrointervalové hudby v druhé polovině 30. let 20. století nebyl záměr dílo uvést naplněn a 12. prosince 2014 zazní v hudebním nastudování uměleckého ředitele Opery Petra Kofroně poprvé. V Národním divadle navíc zazní v poloscénickém uvedení pouze jednou a to jako příspěvek k Roku české hudby...
Chovanština ve Vídeňské státní opeře - strohost, chlad a uhrančivost
4. prosinec 2014 Napsal(a) Miroslava TrávničkováPřesně čtvrt století uplynulo od doby, kdy na scéně Vídeňské státní opery zněla Musorgského Chovanština pod taktovkou Claudia Abbada. Stejně jako tenkrát, tak i v nejnovější inscenaci hostuje Slovenský filharmonický sbor (sbormistr Jozef Chabroň), který ve Vídni účinkuje také v Borisu Godunovi a Tannhäuserovi. Chovanština je monumentální dílo s požadavkem velkého sboru, jakožto nositele výrazu a hlavní idey díla. Spojením dvou sborů (domácího i hostujícího) s celkovým počtem 145 zpěváků vzniká na jevišti masa lidí vytvářející mohutný...
Bratislavská Salome je poctivá
2. prosinec 2014 Napsal(a) Miroslava TrávničkováBratislava vzdala hold Richardu Straussovi. Ke příležitosti 150. výročí narození skladatele uvedlo Slovenské národní divadlo operu Salome. Premiéra zazněla 14. listopadu. Straussova operní literatura nemá v repertoáru divadla velké zastoupení, přesto se inscenace z minulosti mohou pochlubit pozitivními ohlasy ve prospěch dirigentů a režisérů (Růžový kavalír Tibora Freša a Miloše Wasserbauera z roku 1958, Ariadna na Naxu T. Freša a Júlia Gyermeka z roku 1969, Frešova a Fischerova Elektra z roku 1976) a hvězdných interpretů (Elena
Dvořákova Rusalka v nové komorní verzi
15. listopad 2014 Napsal(a) Petr VeberDivadlo v Bielu na západě Švýcarska má od počátku listopadu na repertoáru Dvořákovu Rusalku. Iniciovalo ve spolupráci s organizací Dilia takovou úpravu partitury, aby vyhověla jeho prostorovým možnostem. Práce se zdařile zhostil mladý slovenský skladatel a dirigent Marián Lejava. Hovoří se o tom, že by jeho aranžmá mohlo pro dílo znamenat nové možnosti: podobných menších a malých divadel, která zatím na tuto operu právě z důvodů nutnosti velkého orchestru „nedosáhla“, je totiž po Evropě docela dost.
Idomeneo – debut režiséra Kaspara Holtena ve Vídeňské státní opeře
7. listopad 2014 Napsal(a) Markéta JůzováDo rakouské metropole se vrátil na počátku letošní sezony renomovaný německý dirigent Christoph Eschenbach, který byl vedením Vídeňské státní opery vyzván k hudebnímu nastudování klasicistní opery Idomeneo Wolfganga Amadea Mozarta. V čele mezinárodního týmu stanul mladý dánský režisér Kasper Holten, který působí od roku 2011 v čele Královské opery Covent Garden v Londýně, kde zastává post intendanta. Jeho kariéru zdobí nejen pozoruhodná divadelní, ale i slibně rozvíjející se filmová dráha režiséra. Natočil thriller Juan inspirovaný
Letošní ročník mezinárodního festivalu Janáček Brno spadá do hudebního běsnění spojeného s tradičními oslavami letopočtu se čtyřkou na konci, tedy do Roku české hudby. Tento svátek je pochopitelně spojen s mnoha akcemi; od koncertů, divadelních představení, festivalů až po výstavy, které ve zvýšené míře reflektují tvorbu českých skladatelů, kterým by se, ruku na srdce, měly hudební instituce věnovat nejenom v jubilejním roce. Oslavy Roku české hudby mi vždy připadaly velmi oficiální a navýsost seriózní. Snad i proto jsme se rozhodli oslavit
Bizetova Carmen je moderními režiséry milována mimo jiné proto, že titulní postava je příjemně poddefinována. Dekonstruktérům se otvírají se dveře pro nikdy nekončící variace jejího charakteru, které mohou gradovat v závěrečné scéně před branou do corridy. Proč Carmen umírá? Je to sebevražda? Či vražda ze žárlivosti? Metropolitní opera ovšem moderní, výbojné dekontruktivistické režie nijak nepěstuje. Jistě by se do toho byla už dávno pustila, aby...
Takřečené režisérské či režijní divadlo patří i v krajině operní již po několik desetiletí ke standardům inscenační praxe evropských operních domů; vzpomeňme na „Ring století“ z roku 1976: dnes již kultovní bayreuthskou inscenaci, v níž Patrice Chéreau oblékl wagnerovské postavy do kostýmů z 19. století, nechávaje tím tušit paralely mezi industriální dobou a oním „mytickým bezčasím“, které zřejmě tanulo na mysli Wagnerovi: běží zde o náhled, že operní režisér není pouhým vykladačem díla, jež – v ideální podobě jako partitura – představuje
Jeden z nejžádanějších tenoristů současnosti poprvé vystoupí v Praze v inscenaci Státní opery. José Cura přijal nabídku ředitele Národního divadla Jana Buriana a ředitelky Opery Národního divadla a Státní opery Silvie Hroncové a ve čtvrtek 29. ledna a v úterý 24. února 2015 se představí v titulní roli opery Giuseppe Verdiho Otello pod taktovkou hudebního ředitele Státní opery Martina Leginuse. V prvním představení se role Desdemony ujme Eva Hornyáková a Jagem bude Dalibor Jenis. V následujícím únorovém termínu to budou Pavla Vykopalová a...
Soudobá opera Elisabeth Naske děti baví i vychovává
22. říjen 2014 Napsal(a) Markéta JůzováI po roce sklízí velký zájem dětí a rodičů nová kompozice rakouské skladatelky Elisabeth Naske, která na zakázku Vídeňské státní opery složila dětskou operu Das Städtchen Drumherum (Kolem městečka). Libreto vychází ze stejnojmenné knižní předlohy Miry Lobe. Na repertoáru budou představení v sezoně 2014/2015 až do jara. Premiéra se konala 26. října 2013 v malém vyhřívaném stanu na střeše budovy, v komorním prostoru sloužícím k uvádění zábavných a poučných produkcí. Po dětské opeře Omama im Apfelbaum (Babička v jablečném...