Svět opery

Avantgarda prověřená i nedovařená

28. březen 2015 Napsal(a)
Zveřejněno v Svět opery
Avantgarda prověřená i nedovařená

Pozoruhodný program složený ze dvou jednoaktových komorních oper – Slz nože Bohuslava Martinů a Zhasnutí Jiřího Najvara – nabídlo 26. března studentské Divadlo na Orlí (premiéra se konala o pět dnů dříve). Avantgarda meziválečná a současná. Jak dopadne jejich střet v inscenacích studentů JAMU? Není se čemu divit, že bylo vyprodáno…

Boris Godunov: Musorgského epické drama v Národním divadle

Musorgského opera Boris Godunov – podle stejnojmenné Puškinovy hry – patří k nejpozoruhodnějším úkazům operního světa a jako taková vždy představuje inscenační výzvu. Na rozdíl od běžné opery – jež je v první řadě niterným dramatem několika postav manifestujícím se v áriích – totiž Musorsgkého dílo není ničím jiným než obří historickou freskou zobrazující pohnutou etapu ruské historie: nejsou zde primárně tematizovány lidské afekty, nýbrž ústředním tématem je zde historie sama. V tomto zvláštním žánru – někdy označovaném jako epická opera –, v němž historie nepředstavuje pouhé pozadí, ale je vlastním námětem dramatu, jsou tak

Bouřlivý ohlas Její pastorkyně v Cáchách

Před půl druhým rokem jsem měl příležitost spolupracovat s Městským divadlem v německých Cáchách na inscenaci Dvořákovy Rusalky. Ta byla tehdy přijata s velkým úspěchem a když se mě intendant Stadstheater zeptal, jakou další operu českého autora by divadlo mělo nastudovat, bez dlouhého váhání jsem mu doporučil Její pastorkyni Leoše Janáčka. Nejčastěji uváděná česká opera v zahraničí měla v Cáchách premiéru koncem března. Měl jsem obavu, jak bude Její pastorkyňa přijata, Cáchy jsou přece jen regionální město - divadlo...

Oper Frankfurt: Rusalka v přírodovědeckém muzeu

Jedna z nejvýznamnějších německých operních scén – OPER FRANKFURT – zařadila do svého repertoáru letošní sezóny opět inscenaci dnes patrně nejhranější české opery – Dvořákovy Rusalky. Chápu, že v rámci soudobých inscenačních trendů, které si zakládají na své originalitě a atraktivní díla přizpůsobují svým režijním koncepcím, které velice často s obsahem a formou inscenovaného díla nemají vůbec nic společného, nelze předpokládat, že by tomu právě v případě Rusalky bylo ve Frankfurtu jinak. Jistě, je tady Dvořákova geniální hudba...

Janáčkův duch a Martinů oběšenec. JAMU chystá premiéru.

Komorní opera Hudební fakulty JAMU uvede v jednom večeru jazzovou operu Slzy nože Bohuslava Martinů z roku 1928 a světovou premiéru díla Zhasnutí od mladého skladatele Jiřího Najvara, který osobně vystoupí i jako dirigent. Premiéry se uskuteční v sobotu 21. března a v neděli 22. března. Jednoaktové opery od jejich vzniku dělí bez mála století.

Boris Godunov v Národním divadle se bude ptát, jaká je cena člověka

Jedno z nejpůsobivějších děl ruské operní literatury zazní v Národním divadle v premiérách ve čtvrtek 26. a v neděli 29. března 2015. Operu Modesta P. Musorgského hudebně nastudoval umělecký ředitel Opery Národního divadla Petr Kofroň a režisérkou inscenace je jeden z nejvýraznějších talentů současné operní režie Linda Keprtová. Pro novou inscenaci, která pracuje s oběma autentickými Musorgského verzemi opery z let 1869 a 1874 je zatím naplánováno třináct představení v probíhající a následující operní sezoně.

Renesanční Rigoletto v Ústí nad Labem

Není potřeba déle rozebírat fakta o regionalitě a finančních možnostech našich menších divadel. Uvědomujeme si ji všichni. V Ústí nad Labem jsou sice možnosti a poměry dané, srovnávat úroveň je však nutno napřímo bez jakékoliv sklonu k omlouvání a toleranci. Opačný pohled na věc by krátkozrace vedl k snižování kvality. To si divák nepřeje. Do neupřímného plácání po ramenou se nepouštějme.

Jezerní romantika v MET, tentokrát s Joyce DiDonato a Juanem Diegem Flórezem

Hvězda americké mezzosopranistky Joyce DiDonato pomalu ale jistě stoupá. Dosvědčuje to i její poslední fantastický výkon na jevišti Met, kde ztvárňuje Elenu, hlavní postavu málo uváděného belcantového melodramatu Gioachina Rossiniho, Jezerní paní. Čeští diváci budou mít možnost tuto zbrusu novou inscenaci, která je na repertoáru nejslavnější operní scény světa teprve od poloviny února, zhlédnout už v sobotu 14. března od 17:45 v 27 kinech napříč Českou republikou, včetně pražských kin Aero a Světozor.

Orfeo s hlasem Bejuna Mehty a režií Ondřeje Havelky na DVD

Barokní divadlo v Českém Krumlově je k provozování starých oper jako stvořené, ale zažít takovou produkci na vlastní kůži může být pro běžného diváka téměř nemožné. Prostřednictvím filmové verze opery Orfeus a Eurydika, kterou vydala společnost Arthaus Music na DVD v roce 2014, máme možnost nahlédnout do unikátního divadelního prostoru a sledovat mýtický příběh. Tak, jak ho roku 1762 zhudeb­nil Gluck. Stále živá recepce této tzv. reformní opery vybízí k rozlič­ným inscenačním postupům a nabízí řadu výkladů. Snaha o oslovení...

V Opavě ožila ponurá inscenace Verdiho Macbetha

Slezské divadlo v Opavě po nedávném pozitivním ohlasu Její Pastorkyně na festivalu Opera 2015 (cena diváků za nejlepší představení) představilo v neděli další operní premiéru. Macbeth Giuseppe Verdiho se v Opavě představil jako ponuré, stísněné drama. Navzdory finančním škrtům, které divadlo zažilo a zažívá, se v rámci možností podařilo připravit inscenaci důstojnou a přes některé výhrady poměrně přesvědčivou...

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.