Svět opery
Na scéně Semperovy opery v Drážďanech mají v repertoáru pozoruhodnou inscenaci po mladé publikum Prinz Bussel. Je poutavá svojí hudbou, inscenací a obsazením; u nás něco podobného nenajdete. Podle stejnojmenné povídky jedné z nejúspěšnějších knižních autorek pro děti a mládež Holanďanky Joke van Leeuwer mladí lidé vstoupí do příběhu chlapce Bussela, bratra zpívajících sedmi sester, který touží po tom, aby si mohl zazpívat s nimi, o což ale nikdo nestojí. V Ano-zemi, kde žije, je právě Ano-den a narozeniny královny. Jak Bussel přijde
Legendární rakouský režisér Otto Schenk oslavil narozeniny
19. červen 2015 Napsal(a) Markéta JůzováOstrava uvede revolučního Andreu Chéniera s Evou Urbanovou
16. červen 2015 Napsal(a) RedakceNárodní divadlo moravskoslezské uvede ve čtvrtek 18. června premiéru opery Umberta Giordana Andrea Chénier. Tento klenot italské veristické opery se na ostravské operní jeviště vrací po dlouhých osmdesáti osmi letech. Jedná se o příběh skutečné historické postavy – básníka, jehož život předčasně skončil pod gilotinou v poslední fázi Velké francouzské revoluce. K dějinným skutečnostem – revoluční činnosti a popravě básníka – byla v opeře připojena vymyšlená milostná
Letní refektář strahovského kláštera hostil večer 13. 6. vybrané hudbymilovné publikum vzácným operním představením. V podání souboru Hofmusici (řídí Ondřej Macek) zde zaznělo dílo Antonia Boroniho (1738–1792), L’Amore in Musica (1763), komponované původně pro Benátky, ale provedené rovněž v Praze roku 1765, kde autor také několik let pobýval u zdejší operní společnosti. Amore in Musica představuje v mnoha ohledech typickou komickou operu své doby: v centru zápletky je mladý škorpící se pár, jehož sňatek chce překazit
Macbeth dvakrát ve Státní opeře - další krok za kvalitou
15. červen 2015 Napsal(a) Olga JanáčkováNebývá zvykem, aby se "činoherní" režisér vyjádřil ke specifice režírování opery jako při předpremiérové besedě ve Státní opeře Martin Čičvák, který vtipně poukázal na to, že se operní hudbě zkrátka přizpůsobit musí, protože mu předurčuje temporytmus inscenace. Zejména mezihry jsou zrádné. V Macbethovi režíroval svou čtvrtou operu a řekla bych, že k ní postupně nalézá klíč.
Národní divadlo připravuje poslední premiéru sezony - Macbetha bez divadelního pachu
5. červen 2015 Napsal(a) RedakcePoslední operní premiérou Národního divadla v brzy končící sezoně bude 11. a 13. června 2015 Macbeth Giuseppa Verdiho. Krvavé drama podle Shakespearova stejnojmenného díla představí divákům Státní opery nový pohled na dobře známého operního skladatele. V hudebním nastudování dirigenta Jiřího Štrunce vystoupí v titulní roli bulharský barytonista Anton Keremidtchiev nebo Martin Bárta a v příští sezoně také Richard Haan. Role Lady Macbeth byla svěřena jedné z nejvýraznějších osobností pražského operního souboru Andě-Louise
František Kysela a Smetanovy opery
6. červen 2015 Napsal(a) Kateřina ViktorováNárodní muzeum vystavuje od 24. června v Muzeu Bedřicha Smetany unikátní celek scénických a kostýmních návrhů výtvarníka Františka Kysely k osmi Smetanovým operám, které Národní divadlo v Praze uvedlo v rámci smetanovských oslav v roce 1924. Kysela jako jediný výtvarník v dosavadních dějinách Národního divadla získal možnost vytvořit takto rozsáhlý ucelený výtvarný projekt.
Maškarní ples v Bruselu - skvělé hudební provedení v nevýrazné režii
29. květen 2015 Napsal(a) Mirek ČernýNaposledy uvedla bruselská královská opera Verdiho Maškarní ples před 23ti léty, bylo tedy na čase vrátit se k jednomu ze ztěžejních děl italského mistra. Tehdy se ujal hudebního nastudování Antonio Pappano, nyní ho nahradil jiný specialista na Verdiho opery, Carlo Rizzi. Díky této volbě vyzněla nová inscenace celkem kladně i když se režijně příliš nevydařila. Nevím jak byla tato inscenace přijata, nebo bude teprve přijata, v jiných koprodukčních operních domech (Opera Australia Sydney, Teatro Colón a Den Norske Opera Oslo), bruselské obecenstvo
Princ dánský v soudobé hudbě - Divadlo na Vinohradech připravuje operní premiéru
25. květen 2015 Napsal(a) Michaela Vostřelová"Stejně jako tanec a choreografie, i hudba existuje především v přímém kontaktu s publikem. V opačném případě jsou to jen tečky na papíře. Dokud není hudba interpretována, nemá svůj život, svou existenci," to jsou slova americké skladatelky Nancy Van de Vate, jejíž opera Hamlet uvede v evropské premiéře 30. května pražské Divadlo na Vinohradech.
Liberecký Don Pasquale přinese vášeň mafiánské Itálie v podání mladého inscenačního týmu
25. květen 2015 Napsal(a) RedakceV závěru divadelní sezóny 2014/2015 si soubor liberecké opery Divadla F. X. Šaldy připravil operní „bonbónek“, kdy svým divákům představí italskou operní buffu Don Pasquale, skladatele Gaetana Donizettiho (1797 – 1848). Tzv. „buffou“ nazýváme kategorii oper, které si kladou za cíl diváka pobavit, potěšit, odlehčit stíny dramatické operní literatury. Tomu odpovídá i samotné libreto a hudební zpracování, které bývá postaveno na základech hudebního vtipu s méně či více překvapivou pointou, za pomocí přirozené nadsázky. Nejinak je tomu i u Dona