Seriály
Paměť a tradice v evropské hudební kultuře pozdního středověku a raného novověku 9
25. listopad 2019 Napsal(a) Bartłomiej GembickiMuzikologové mají (mimo jiné) v popisu práce formulovat hypotézy; úkolem hudebníků je pak vdechnout těmto hypotézám život. To, jak se vědcovu domněnku podaří představit a „prodat“ posluchačům, pak závisí na tom, co se o konkrétním hudebním díle ví napříč světem hudebních fanoušků – mezi které vědci nezřídka sami patří. Kruh se tedy takto uzavírá a my všichni, od vědců přes hudebníky až po hudební producenty, jsme zodpovědní za to, jak se v současné době na starou hudbu pohlíží – s jakými hudebními centry si ji spojujeme a jaké emoce podle nás zažívali potenciální posluchači v minulosti.
Paměť a tradice v evropské hudební kultuře pozdního středověku a raného novověku 8
18. listopad 2019 Napsal(a) Inga Mai GrooteMartin Crusius, profesor v Tübigenu, renomovaný historik a specialista na staré Řecko, si celý život vedl deník. Pod datem 27. srpna 1595 najdeme seznam písní (s více než sedmdesáti položkami). Odhlédneme-li čistě od rozsahu, seznam obsahuje několik zajímavých informací o způsobech zacházení s hudbou: Crusius si zpívá po probuzení, nebo aby si odpočinul; obojí je popsáno i v jiných současných pramenech, které doporučují hudbu jako prostředek rekreace, nebo radí zpívat ráno a večer duchovní písně. Ve spojení s oblékáním a česáním je hudba pro Crusia součástí jakéhosi hygienického rituálu těla a duše. Za povšimnutí také stojí, že Crusius zná kusy zpaměti a je dokonce schopen zpívat je „s ozdobami“, což naznačuje, že byl dobře vzdělaný amatérský hudebník.
Paměť a tradice v evropské hudební kultuře pozdního středověku a raného novověku 7
11. listopad 2019 Napsal(a) Antonio ChemottiV roce 1477 napsal přední hudební teoretik Johannes Tinctoris, že „neexistuje jediná skladba napsaná dříve než během posledních čtyřiceti let, kterou by vzdělanci označili za hodnou poslechu.“ O tomto výroku, obvykle považovaném za přesvědčivý důkaz toho, že lidé až do devatenáctého století neměli jakékoliv povědomí o hudebních dějinách, se napsalo mnohé. Učebnicové narativy evropských hudebních dějin upřednostňují teleologické a „progresivistické“ líčení hudebního vývoje zakořeněné v estetice devatenáctého a raného dvacátého století – estetice, kterou mnoho z nás, hudebních milovníků a konzumentů, ať již vědomě či nevědomě pravděpodobně sdílí.
Paměť a tradice v evropské hudební kultuře pozdního středověku a raného novověku 6
4. listopad 2019 Napsal(a) Ulrike Hascher-BurgerKdyž byl Amsterdam po několikaletém obléhání v roce 1578 dobyt gézy, stranou, která podporovala Viléma I. Oranžského a jeho boj za nezávislost od nadvlády Habsburků, správa města připadla do rukou kalvínům. To zasadilo bohaté středověké náboženské kultuře města smrtelnou ránu. Stejně jako v celé zemi byly amsterdamské kostely zabrány kalvinisty, kláštery se uzavřely a kněží a mniši buď odešli do ilegality, nebo byli nuceni město opustit.
Paměť a tradice v evropské hudební kultuře pozdního středověku a raného novověku 5
28. říjen 2019 Napsal(a) Paweł GancarczykV roce 2017 se na mapě polského města Grudziądz objevil nový název – alej Piotra z Grudziądza. Nachází se v jeho nejmalebnějším místě, probíhá podél Visly u paty gotických sýpek, jejichž cihlové stěny se tyčí nad nábřežím. Za letních večerů, kdy zapadající slunce ozařuje červeň těchto nezvyklých staveb, se po ní procházejí obyvatelé města i občasní turisté. Můžeme si tu nejlépe představit, jak mohl vypadat Grudziądz v pozdním středověku.
Paměť a tradice v evropské hudební kultuře pozdního středověku a raného novověku 4
21. říjen 2019 Napsal(a) Christine RothNěmecká reformace zrodila v 16. století novou křesťanskou konfesi – luteránství. Jelikož reformátor Martin Luther velmi podporoval přítomnost hudby v kostele, stala se hudba mezi luteránskými učenci velkým tématem. Luther ji považoval za vrcholné umění, které v důležitosti předčila pouze teologie. Hudba byla chápána jako dar od Boha, který má moc dotknout se lidské duše a upevnit víru. Věřilo se, že dokáže luteránskou víru šířit dál.
Paměť a tradice v evropské hudební kultuře pozdního středověku a raného novověku 3
14. říjen 2019 Napsal(a) Jan CiglbauerNejrychlejší asociace, které dnešnímu člověku vytanou na mysli při slovech hudba, univerzita a středověk, jsou poetické vedlejší produkty nespoutané kreativity tehdejších mladých lidí, které svedla touha po vzdělání a také lepším živobytí na několik let do ekosystému středověké univerzity. Rozverné a často i kousavě ironické básně nám nabízí k nahlédnutí několik knižních edic z minulých let.
Paměť a tradice v evropské hudební kultuře pozdního středověku a raného novověku 2
7. říjen 2019 Napsal(a) Adam MatthiasPaříž byla na konci dvanáctého a začátku třináctého století vzkvétajícím střediskem uměleckých a intelektuálních aktivit. Díky výstavbě nové katedrály, jejíž první kameny byly položeny v šedesátých letech dvanáctého století, a založení Pařížské univerzity si město vytvořilo mezinárodní renomé coby vzdělávací centrum v oboru teologie a svobodných umění. Z mnohdy vzdálených částí Evropy se do ní sjížděli studenti a učenci za vyhlídkou intelektuálního rozvoje.
Paměť a tradice v evropské hudební kultuře pozdního středověku a raného novověku 1
30. září 2019 Napsal(a) Lenka HlávkováHudba minulosti je pro dnešní Evropany samozřejmou součástí kultury. Slýcháme ji běžně na koncertech i v médiích a často ani nepřemýšlíme o tom, jak je vlastně stará. Historická hudba může sloužit jako symbol a připomínka významných událostí nebo jako zprostředkovatel závažných myšlenek, které ani není nutno vyjadřovat slovy.
60 let brněnské filharmonie: Filharmonie Brno včera, dnes a předevčírem
10. únor 2016 Napsal(a) Jiří BenešSlavnostním koncertem 20. září zahájila Filharmonie Brno v Janáčkově divadle pod taktovkou Leoše Svárovského, jednoho ze svých dosavadních deseti šéfdirigentů, svou jubilejní šedesátou sezonu. Jeho pořadem (Smetana, Martinů, Dvořák) se tato sezona přihlásila k retrospektivní části své dramaturgie, k ohlédnutí za uplynulými šesti desetiletími. K tomu patří také jeden z obou jejích symfonických cyklů