Rozhovory

Michal Marhold: Svět chce pravdivé herectví

Na brněnské konzervatoři vystudoval zpěv a dirigování. Absolvoval bakalářské studium na brněnské JAMU a už v té době jezdil hostovat do Berlína. Teď, ve svých čtyřiadvaceti letech, naplno působí ve Švýcarské Státní opeře v Bernu. Svoje vrstevníky ovšem na profesionálním kolbišti nepotkává. V Bernu je nejmladším sólistou v angažmá a všem okolo je minimálně o dvacet víc. Do Čech přijíždí málokdy, zpravidla na hlasovou „údržbu“ ke svým pedagogům. Jedné takové příležitosti jsem využil; nepřišel ovšem světoběžník, jenž všechno domácí erudovaně zkritizuje. Přišel mladý, střízlivý a skromný gentleman, který neopomíná zdůraznit obrovský potenciál české opery a obdiv k našim zpěvákům. Zároveň ale neskrývá nespokojenost s tím, jak málo jsou tyto naše kapacity využívány ve službě modernímu divadlu. Barytonista Michal Marhold (1995) dostává nabídky jak z Kolína nad Rýnem či z Innsbrucku, tak z brněnského Divadla na Orlí, kam by si měl napřesrok zajet zazpívat Figara. Už před časem si uvědomil, že ho více baví stát na jevišti než pod ním…

Federico Colli: Dopředu mě posunuje zvědavost

Třicetiletý italský klavírista Federico Colli není českému publiku ještě příliš známý. Přitom již ve světě dosáhl pozoruhodného renomé ať už v recitálových vystoupeních nebo při sólových koncertech se špičkovými orchestry i dirigenty. Jmenujme například Petrohradskou filharmonii, Orchestr Mariinského divadla, Orchestr Santa Cecilia Roma, Camerata Salzburg a mnohé další. Brzy si ho české publikum bude mít možnost poslechnout na dvou koncertech v Ostravě. K rozhovoru se setkáváme přes Skype, a ačkoli se tomu Federico Colli nejprve brání, podaří se mi ho přesvědčit, aby zapnul kameru. Potřebuji ho totiž vidět. Strávím tak bezmála hodinku s tímto pozoruhodným mladým mužem s vášní pro literaturu, filozofii a ruské klasiky. Z mladého klavíristy čiší takový elán a přesvědčení, že člověk začne i trochu závidět. Krásná byla doba, kdy jsem vnímala svět podobně vyhraněným způsobem. Věci byly buď dobré nebo špatné. Nic mezi tím, žádný kompromis. A takový je Federico Colli.

Andreas Schager před Lohengrinem v Praze: Dobrý postoj k životu je nejlepší ochranou pro hlas

Krátce po svém prvním ztvárnění Lohengrina – vloni na podzim ve vídeňské Státní opeře –, vystoupí nejžádanější wagnerovský pěvec současnosti Andreas Schager dvakrát v téže roli v pražském Národním divadle. Stane se tak 22. a 24. února a Schager se jako Lohengrin českému publiku představí v obnovené inscenaci Wolfganga Wagnera z roku 1967, kterou v roce 2017 v Praze nastudovala skladatelova pravnučka Katharina Wagner. Repertoáru Andrease Schagera vévodí mytičtí Wagnerovi hrdinové Siegfried, Siegmund, Tristan a Parsifal, nyní je obohatil o Lohengrina.

Per Boye Hansen: Začlenit operu Národního divadla do evropské ligy mistrů

Historická ředitelna v budově Zlaté kapličky s výhledem na Žofín, elegantní pohovka pod rozměrným Hynaisovým plátnem z roku 1883 a na ní dva charismatičtí gentlemani. Voňavá káva a delikátní občerstvení. Tak začalo 5. února novinářské setkání s novým vedením opery pražského Národního divadla. Nastupující ředitel opery ND a Státní opery, norský režisér a manažer Per Boye Hansen tu prezentoval své plány a představil svého dlouholetého spolupracovníka Karl-Heinze Steffena, který bude od srpna 2019 novým hudebním ředitelem Státní opery.

Jozef Lupták: Síla hudby a mezilidských vztahů překonává nejasnost doby

Jozef Lupták je, slovy violoncellisty a profesora londýnské Královské hudební akademie Roberta Cohena, skutečným umělcem 21. století; výjimečným cellistou a inovativním organizátorem, obdařeným schopností přirozeně vyjádřit své slovní i hudební myšlenky. Všechny tyto vlastnosti jsou třeba i při organizaci bratislavského festivalu komorní hudby Konvergencie, jehož je již od roku 2000 uměleckým vedoucím a zakladatelem. Aktuální ročník festivalu, věnovaný památce hudebního rebela Igora Stravinského, začíná již 7. února.

Martin Otava: Režírovat operetu je jako krotit dravou zvěř

Operetní žánr je dnes téměř výhradně v operních rukou. Po zrušení operetních divadel jsme si zvykli, že kamenné zpěvoherní soubory v metropolích i v regionech integrují operetní tituly do svých sezón po bok operní literatury. Tak se třeba hraje Krásná Helena vedle Libuše, Země úsměvů vedle Aidy, Mam’zelle Nitouche vedle Bohémy či Veselá vdova vedle Nabucca. A ve všech inscenacích vídáme tytéž tváře. Poslední zmíněný případ nastal v plzeňském Divadle J. K. Tyla, které po podzimní premiéře Verdiho starozákonního dramatu připravilo dílo, jež si vysloužilo přízvisko „nejslavnější opereta“. Karlínská premiéra proběhla 24. ledna, v Plzni se titul objeví poprvé 2. února.

Zemřela Eva Bernáthová, klavíristka, kterou chtěl režim vymazat z kulturního povědomí

Na poličce stojí malý model klavíru Petrof. Tuto značku měla Eva Bernáthová (1922) vždycky ráda. Její „velký“ Petrof ovšem zůstal v Praze, kterou spolu s manželem opustila...

Mix Schönberga a jazzu, improvizace a volnosti. Jiří Rajniš jako černošský muzikant Jonny v Národním divadle

Bylo mu jedenadvacet let, když jako nejmladší Čech na zahraniční scéně ztvárnil Dona Giovanniho. Tohle vystoupení na Sommeroper v Bambergu v roce 2013 znamenalo skutečný start kariéry. A prý si ho denně připomíná jako euforický zážitek s neznámými lidmi z celého světa a s režisérem, který jasně věděl, co po nich chce. Hluboko pod kůží mu zůstala i vlastní dokonalá příprava, protože cítil, že Giovanniho s prstem v nose zazpívat nelze. A dobře ví, že bez tohoto profesního začátku by nepřišly další křižovatky, možnosti a lákavé horizonty, které za tu dobu překonal. Ač úspěšně startoval s geniálním salzburským rodákem, mozartovské nabídky zatím nepřicházejí. Barytonista Jiří Rajniš mladší by si sice rád obohatil repertoár o Guglielma či Figara, ale nemá si nač stěžovat. Ve svých sedmadvaceti letech má na kontě nejen Marcella či Schaunarda, ale třeba také Oněgina a za pár dní mu začínají zkoušky v Šaldově divadle v Liberci, kde ztvární hraběte Lunu ve Verdiho Trubadúrovi. Jiří byl po čtyři sezony nejmladším českým pěvcem ve stálém zahraničním angažmá – to když působil v Zemském divadle v německém Coburgu. Od roku 2017 je pak členem Junge Ensemble v drážďanské Semperoper. A dostal se do situace, kdy musí lákavé nabídky odříkat, protože v diáři už prostě není místo. A také proto, že si je dobře vědom náročnosti své profese. Nebojí se, ale ví, že nemůže hraběte Lunu zpívat obden, že nelze večer po pětisetkilometrovém přejezdu mít náročné představení, že musí věnovat čas přípravě a tréninku. Z tohoto pohledu je Jiřího úloha v nové inscenaci Národního divadla, kde debutoval v aktovkách Carla Orffa a loni vystoupil jako Albert ve Wertherovi, poklidná a nenáročná. Sešli jsme se týden před premiérou a na titulní roli černošského jazzmana v opeře Ernsta Křenka Jonny spielt auf si důkladně posvítili.

Leoš Čepický: Mám-li v ruce housle, všechno mě baví

Houslista a pedagog Leoš Čepický začínal na pardubické konzervatoři u Ivana Štrause a na HAMU byl studentem hlavně Jiřího Nováka. Od 90. let je v komorním světě značkou excelentní kvality Wihanovo kvarteto a nic na tom nezměnily současné úspěchy mladých formací. Leoš Čepický je primáriem mimořádné úrovně, jenž mi připomíná legendy typu Nováka či Břetislava Novotného. Natvrdo řečeno – stále ještě je houslisticky nejzajímavějším primáriem českých kvartet. Před pár lety přijal nabídku být stehgeigerem Pražského komorního orchestru. Naše setkání však zákonitě muselo začít smyčcovým kvartetem.

Daniel Matej: Nakreslit si svoji skladbu

Daniel Matej je ztělesněním přesvědčení, že skladatel dneška nemůže být jen izolovaným tvůrcem not. Jeho hudba je v neustálém dialogu s kulturní historií i současností. Zároveň je hudebním teoretikem, učitelem a v neposlední řadě zakladatelem několika slovenských souborů soudobé hudby, z nichž asi nejznámější je VENI ensemble. Náš rozhovor jsme uskutečnili před slavnostním koncertem Orchestru Národního divadla, kde mimo jiné zazněly i premiéry našich skladeb.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.