Rozhovory

András Schiff: Svět hudby marketingem zpovrchněl

S Andrásem Schiffem se setkáváme v Berlíně. Nejen já, ale také malý filmový štáb, jehož režisérka Kateřina Hager připravuje videoportrét o tomto mistrovi klavírního umění. V onen den ještě nikdo z nás netuší, co potká Evropu a celý svět o pár dnů později. Koronavirová pandemie rozmetá kulturní a společenské plány nás všech na dlouhé měsíce dopředu. A rezidence Andráse Schiffa na Pražském jaru vezme za své.

Miroslav Sekera: Brahms v samurajské chatce

Pianista Miroslav Sekera patří mezi naši špičku a jeho kariéra dokazuje, že vstřícnost a skromnost dokážou stejně, ne-li více než ostré lokty. Sešli jsme na samém začátku „doby koronavirové“. Rozhovor tak mohl proběhnout v kavárně a bez roušek, ale poté, co jako Šípková Růženka usnul koncertní a kulturní život vůbec.

I orchestry čekají na lepší časy

11. květen 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
I orchestry čekají na lepší časy

Česká republika se pomalu probouzí z koronavirové hibernace. Ekonomicky a sociálně byly postiženy i tisíce hudebníků ze světa klasické hudby. Patří mezi ně i členové symfonických orchestrů. Jak konkrétní bude budoucnost orchestrů nevím, i když mám pocit, že se nevrátí do stejné řeky. A také nevím, zda se vrátí či promění chuť navštěvovat koncertní sály. Jaká je ale současnost velkých symfonických těles? Zeptal jsem se ředitelů tří našich špičkových orchestrů. Za Filharmonii Brno odpovídala Marie Kučerová, za Janáčkovu filharmonii Ostrava Jan Žemla a za Symfonický orchestr hlavního města Praha FOK Daniel Sobotka. Zdůrazňuji, že jejich odpovědi reagují na počátek května, přičemž situace se poměrně dynamicky proměňuje.

Galantní kontratance Jany Semerádové

Nejen v hudebním světě bylo letošní jaro 2020 ve znamení zásadních omezení, která zastavila kulturní život v takové podobě, v jaké jsme na něj zvyklí. Zrušené koncerty, nejistota kolem obnovení koncertního provozu, ale i hledání nových cest k našim posluchačům a prezentace mnohostranně složité a unikátní situace, kterou nikdo z nás nepamatuje, směrem k veřejnosti, to byla (a stále jsou) zásadní témata hudebního světa. Přesto ani v této době nechyběly pozitivní události. Na počátku dubna 2020 totiž v produkci vydavatelství Supraphon vyšla nová sólová deska „Chaconne pro princeznu“ kterou natočila Jana Semerádová, naše přední hráčka na barokní flétnu, s cembalistou Erichem Traxlerem. Jemná barokní hudba první poloviny 18. století je bezesporu balzámem pro duše posluchačů, pro něž jsou nahrávky jednou z mála možností zaposlouchat se do hry svých oblíbených interpretů. Jakkoliv vydání nového kompaktního disku mohlo zůstat poněkud ve stínu pohnutých událostí, rozhodně si zaslouží bližší pozornost jak pro kvalitní interpretaci, tak i díky pozoruhodné dramaturgii.

Lera Auerbach: Hudba může měnit naše životy

Hudba Lery Auerbach se od běžného soudobohudebního repertoáru liší svou intenzitou, emocionalitou, muzikalitou a řemeslnou zručností. Skladatelka je nesmírně zajímavá žena, která neklouže po povrchu a nežene se za úspěchem. Vše v jejím případě jaksi organicky plyne. Vídeň má velké štěstí, že se zde ve stejnou dobu usadily dvě mimořádné osobnosti hudebního světa – Lera Auerbach a Marin Alsop. Nic není náhoda. Jsem přesvědčená o tom, že se tímto Vídni otevřely zcela nové obzory v hudebním světě. V blízké budoucnosti bude následovat rozhovor s Marin Alsop.

Nezemřu celý, něco zůstane. Životní cesta sbormistra Josefa Veselky

Byl prvním řádným vysokoškolským profesorem a doktorem honoris causa jako sbormistr. Jeho hvězda nejvíc zářila v letech, kdy většina ostatních již pošilhává po spokojeném důchodu. Možná už se trochu zapomnělo, jak silná byla v době mládí Josefa Veselky sborová tradice a konkurence. Doloženo je nějakých 295 zpěváckých spolků. Přesto dokázal hledat a nacházet vlastní interpretační cesty. A ukázal, že i v nesvobodě je možné demonstrovat sílu a krásu evropské křesťanské kultury. Od narození Josefa Veselky uplynulo letos v březnu 110 let. Legendární sbormistr Pražského filharmonického sboru je do dnešních dnů velkou inspirací i přes rozevírající se propast času. Koho jiného pozvat ke krátkému ohlédnutí za osobností Veselky než jeho současného nástupce Lukáše Vasilka?

Martin Daněk: Od Malajsie po Island

27. duben 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Martin Daněk: Od Malajsie po Island

Hobojista Martin Daněk již deset let žije v zahraničí. Na Česko však nezanevřel, koncertuje tady rád a do povědomí krajanů se ještě víc dostal po svém loňském triumfu na Pražském jaru. Zdaleka to ale není jen toto vítězství, kterým by byl mladý umělec zajímavý. Všestranný hráč, který již působil v mnoha zemích, dnes s nadhledem dovede komentovat svou dosavadní cestu, a také se objektivně zamyslet nad tím, co mu na české hudební scéně chybí.

Petra Matějová: Muzikant potřebuje cvičit, šichta nešichta

Hráčka na kladívkový klavír Petra Matějová prožívá v důsledku koronavirové krize dosud nejintenzivnější „mateřskou“. I když se živí jako samostatně výdělečná osoba, kvůli malému zaměstnaneckému úvazku nemá nárok na podporu státu. S houževnatostí, s jakou vymýšlí aktivity pro své dva syny, lpí na pravidelném cvičení na nástroj. A co se vystupování týče, našla si svůj způsob: „zahradní“ koncerty pro sousedy.

Leif Ove Andsnes: Když na koncertě nastane ono Teď, ve kterém chcete zůstat věčně

18. ledna jsem zavítala do Berlína, abych si popovídala s norským klavíristou Leifem Ovem Andsnesem. Ještě před naším setkáním jsem navštívila koncert Berlínských filharmoniků, kde tento pozoruhodný Nor vystoupil pod taktovkou Herberta Blomstedta. Společně provedli Mozartův Koncert pro klavír a orchestr č. 22 Es dur. V druhé polovině večera zazněla Brucknerova Symfonie č. 4 Es dur „Romantická“. Byl to hluboký zážitek, pro jehož sdílení zde bohužel není prostor. Snad jen jednu věc nelze nezmínit. Herbert Blomstedt se nalézá v desáté dekádě života, nicméně jeho dirigentské gesto a vedení orchestru jsou nezpochybnitelné. On sám v čele tohoto špičkového tělesa jako by byl průzračný a zářící, až člověk nabyde přesvědčení, že hudba vzniknuvší pod jeho rukama dirigentovu bytost naplňuje zvláštní energií, kterou on sám pak znovu šíří svými gesty dál. Takový byl předvečer mého setkání s klavíristou Andsnesem.

Jiří Heřman o proměně člověka

Národní divadlo Brno plánovalo na zelený čtvrtek premiéru Řeckých pašijí Bohuslava Martinů. Ta je ze známých důvodů odložena, nadčasové téma opery ale určitě vydrží do příštího termínu. Režisérem je Jiří Heřman, který přijal pozvání k mikrofonu Harmonie.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.