Jenůfa

V Erfurtu, který je hlavním městem spolkové země Thüringen, bylo na podzim loňského roku otevřeno nové velké operní divadlo. Tato co do vzhledu ne zrovna nápaditá, ale velice moderně a účelně vybavená budova má hlediště s vynikající akustikou a poslouchat zde kvalitní hudební produkci je mimořádným zážitkem. K letošnímu stému výročí premiéry Janáčkova díla uvádí erfurtský operní soubor nové nastudování Její pastorkyně činoherním režisérem střední generace Peterem Hailerem . Tento operní režijní debutant aktualizoval dílo do dnešní doby se všemi atributy k tomu náležejícími. Scénograf Hank Irwin Kittel umístil děj do velkého továrního skladiště, kde jezdí vysokozdvižné vozíky s nákladem krabic a beden. Režisér se úzkostlivě vyhýbá jakýmkoliv folkloristickým prvkům opery a tak kupříkladu scéna opilých rekrutů ve slipech a s prapodivnými helmami na hlavách připomíná nepovedenou operetu. Oproti tomu velmi silně působí závěrečná scéna opery, kdy z vraždy dítěte usvědčená Kostelnička vytrhne rychtářovi revolver a v úmyslu zabít se jí zabrání Laca. Nutno ovšem poznamenat, že přes moderní inscenační pojetí díla, se nevyskytují prvky scestné extravagance, které dnes inscenátoři velmi často a s oblibou používají. Hudebně nastudoval operu první dirigent divadla Karl Prokopetz pod jehož vedením podal filharmonický erfurtský orchestr úctyhodný, i když poněkud chladný výkon. Silnou stránkou erfurtské inscenace bylo velmi kvalitní obsazení hlavních rolí. Mimochodem, zpívalo se česky, což je v německých zemích málo obvyklé. Ideální Jenůfou byla Yveta Matyášová ze Slovenského národního divadla v Bratislavě. Z jejího krásného hlasu byla cítit slovanská vroucnost a její česká výslovnost byla příkladná. Rovnocenným partnerem jí byl v roli Lacy Mexičan Luis Rodriguez , jehož velký dramatický tenor bez sebemenších problémů zvládnul veškerá úskalí náročného partu. Rovněž jeho čeština byla obdivuhodná. Dalším velmi silným zážitkem byla Kostelnička, kterou zpívala poněkud mladě a elegantně vypadající Hedwig Fassbender s obdivuhodným dramatickým výrazem a rovněž s bezchybnou českou výslovností. Števu měl původně zpívat Peter Dvorský, ale nakonec se s ním divadlo pravděpodobně nedohodlo a roli svěřilo bulharskému pěvci Dimitaru Tenevovi , který pěvecky a svou poněkud zakulacenou postavou své roli neodpovídal. Rovněž Peter Dittmann , představitel stárka, působil nevýrazně a jeho čeština byla velmi slabá.

Sdílet článek: