Rozhovory

Antoine Tamestit: Moje umělecká pouť je ještě krásnější, než jakou jsem si ji vysnil

S francouzským violistou Antoinem Tamestitem jsme se setkali k rozhovoru na konci zimy. Tohoto umělce lze bez nadsázky označit za mistra svého oboru, který patří mezi nejžádanější violisty naší doby.

Tomáš Hanus: Jako dirigent musím dýchat s jevištěm

Pražské jaro zahájí dirigent Tomáš Hanus s orchestrem Velšské národní opery.

Blake Morgan: In the Right Place at the Right Time

“The most sensitive musical instrument is the human soul. The next is the human voice.” This quote from Arvo Pärt was chosen for the cover of one of the most recent VOCES8 albums, aptly called After Silence. Expressing the inexpressible through human voices seems to be the mission of this vocal ensemble and one of its members, Blake Morgan, who kindly revealed to us what his life is like, working internally as a singer and externally as a composer.

Daniel Müller-Schott: Hudba má léčivou moc

Do České republiky obecně, ale na Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka 2023 zvlášť se chystá jedna z velkých hvězd světového violoncellového nebe. Šestačtyřicetiletý mnichovský rodák Daniel Müller-Schott má svém koncertním kalendáři za prvních pět měsíců letošního roku, tedy před svým příjezdem do Ostravy, opět řadu působivých vystoupení. Zcela namátkou: 28. února v curyšské Tonhalle, 3. března v drážďanském Frauenkirche, 23. a 23. března v hamburské Elbphilharmonie, 23. dubna v londýnské Royal Festival Hall. Ale 9. a 12. dubna také v Tchajpeji a předtím, 5. dubna, rovněž v Šanghaji.

Helena Tattermuschová: Každý hlas by měl obsahovat koloraturu

Legendární operní pěvkyně Helena Tattermuschová byla okouzlena zpěvem již od útlého dětství. Po studiích na Pražské konzervatoři zamířila na dva roky do Ostravy, poté však spojila celý svůj umělecký život s operou Národního divadla a velmi brzy se zde etablovala jako přední sólistka oboru lyrické koloratury. Téměř čtvrtstoletí také zasvětila výchově mladých pěveckých talentů. V současné době se aktivně věnuje výtvarné činnosti a je neskutečně příjemnou hostitelkou. V březnu 2013 se stala laureátkou Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v opeře a v lednu letošního roku oslavila významné životní jubileum.

Tigran Hamasyan: Standardy nejsou nedotknutelné

Tigran Hamasyan se vrací do Česka, na Jazzfestu Brno představí 24. března svou „dekonstrukci“ jazzových standardů, které mnozí považují za nedotknutelné. Progresivní metal, chuť objevovat arménské kořeny, ale i odvaha improvizovat na standardy, které si rádi poslechnou i nejnáročnější jazzoví posluchači. Pianista Tigran Hamasyan disponuje tak vysokou dávkou zdravého sebevědomí a cílevědomosti, že by mu to mohli mnozí závidět. Z následujícího rozhovoru, kde jsme probrali vše zmíněné, jistě poznáte, že je však na místě i pokora, a hlavně vřelost táty od rodiny. Zavolali jsme si totiž těsně před vánočními svátky. Tigran měl zpoždění, protože se stará o nachlazenou maminku a v pozadí bylo často slyšet početné potomstvo, ale hrdě hlásí, že obě jeho děti velice dobře reagují na hudbu. Dvouletý syn již má dokonce své oblíbené skladby od Milese Davise a Johna Coltranea, ale i Queen nebo Led Zeppelin.

Jiří Rajniš v rozjetém vlaku

20. březen 2023 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Jiří Rajniš v rozjetém vlaku

Jedenatřicetiletý barytonista Jiří Rajniš dostal v letošní sezoně příležitost vystoupit v Teatro alla Scala v Milánu. V lednu se v produkci Straussovy Salome úspěšně zhostil role Prvního Nazaretského. A nyní se chystá na roli Hajného v Rusalce, která bude ve slavném milánském divadle v červnu uvedena vůbec poprvé.

Giedrė Šlekytė: Prosluněný den bez mráčku

Dirigentka Giedrė Šlekytė patří k dalším velkým hudebním talentům novodobé historie pobaltských republik. Rodačka z Vilniusu, jež má ve svém repertoáru mimo jiné i tři české opery, aktuálně diriguje v cyklu Musica non grata v rámci svého vůbec prvního angažmá v Praze komickou operu Šaty dělají člověka Alexandra Zemlinského. Náš rozhovor jsme začaly spontánně v kuloárech Státní opery. V zákrutách zdejších chodeb se i naše rozmlouvání postupně zatoulalo do nejrůznějších zákoutí.

Domingo Hindoyan: Praha je město s úžasnou hudební tradicí

Temperamentní čtyřicátník, který působí druhým rokem na postu šéfdirigenta Královské liverpoolské filharmonie, evidentně žije naplno každou minutu svého života a stejně přistupuje i k hudbě. Jeho umělecké začátky jsou spojeny s El Sistema – hudebně-vzdělávacím projektem, který v roce 1975 založil ve Venezuele José Antonio Abreu. Následující rozhovor poskytl Domingo Hindoyan během ranního joggingu.

Janu Schulmeisterovi učaroval svět klavíru

Poprvé jsem jej „živě“ viděl a slyšel hrát v říjnu roku 2019 na koncertě vítězů soutěže Broumovská klávesa.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.