Rozhovory
Nathalie Stutzmann s orchestrem dýchá
18. leden 2021 Napsal(a) Dina ŠnejdarováMomentálně je Nathalie Stutzmann třetí sezonu šéfdirigentkou norského Kristiansand Symphony Orchestra, u dalších orchestrů hostuje. Natočila dohromady přes 50 snímků. A zpěv neopustila. Nathalie Stutzmann vždycky trochu vybočovala. Jako jediná ve svém okolí se v dětství věnovala hudbě, v pubertě ji začaly bavit motorky a kožené bundy, po úspěšné pětadvacetileté dráze sólové zpěvačky, v níž byla díky mimořádné barvě hlasu a skvělé technice označena za jednu z nejlepších světových altistek, se rozhodla přibrat ke zpěvu ještě taktovku. Harmonie pokračuje v představování současných významných dirigentek.
Vasilij Sinajskij: Národnost není pro interpretaci hudby důležitá
13. leden 2021 Napsal(a) Alena SojkováS Vasilijem Sinajským jsme se potkali v Ostravě na sklonku září 2020 krátce před jeho inauguračním koncertem v nové roli šéfdirigenta a hudebního ředitele Janáčkovy filharmonie Ostrava. Prýštil z něj entuziasmus a chuť do práce s orchestrem, který si během uplynulých hostování velmi oblíbil. Hovořili jsme i o tom, jak koronavirus ovlivnil jarní hudební život, a netušili jsme, co způsobí nadcházející sezoně. Leckteré plány pana šéfdirigenta vzaly za své, ale je třeba doufat, že většina z nich se uskuteční. Třiasedmdesátiletý Vasilij Sinajskij, rodák z ruského města Inta, nyní žijící v Amsterodamu, je srdečným společníkem, který zasvěceně vypráví o české hudbě i českých interpretech.
John Eliot Gardiner: Až se vrátí normální situace, bude to jiný typ normality
12. leden 2021 Napsal(a) Jindřich BálekSetkávání nové hudby Plus. Jak se zachraňuje festival?
7. leden 2021 Napsal(a) Lukáš PavlicaPřestože to s mezinárodním hudebním festivalem Setkávání nové hudby Plus vypadalo v listopadu bledě, podařilo se organizátorům navzdory veškerým omezením a vládním nařízením 23. ročník uspořádat. Hudební večery se nicméně přesunuly z koncertních sálů na festivalový YouTube kanál. O tom, jak se Setkávání nové hudby Plus vypořádalo s technickými nároky, změnou dramaturgie, ale i o plánech do budoucna jsme si popovídali nejen s ředitelem samotného festivalu, skladatelem a prorektorem Janáčkovy akademie múzických umění Ivo Medkem, ale také s některými účastníky festivalu – klavíristy Sárou Medkovou a Jonathanem Powellem, violoncellistou Štěpánem Filípkem a dirigentem Brno Contemporary Orchestra Pavlem Šnajdrem.
Stanislav Masaryk na oboch stranách Moravy
16. prosinec 2020 Napsal(a) Lucia MaloveskáRozhovor s trubkárom Stanislavom Masarykom, víťazom nedávneho konkurzu Českej filharmónie na miesto prvej trúbky, mal nakoniec nielen príjemný spád, ale aj autentickú slovenskú atmosféru. Interview v rodnej reči sme totiž celkom náhodou viedli rovno pod hrebeňmi Vysokých Tatier. Stanislav Masaryk je však rovnako doma ako v slovenských, tak aj v českých hudobných telesách a ako sám vraví, vďaka rozmanitým podnetom, ktoré na svojich pôsobiskách získava, si dokáže tvoriť celkom vlastný pohľad na interpretáciu.
Tomáš Ondřej Pilař: Čím větší je temnota, tím lépe jsou v ní vidět jiskřičky naděje
15. prosinec 2020 Napsal(a) Veronika LucassenV únoru tohoto roku oznámil operní režisér a výtvarník Tomáš Ondřej Pilař rezignaci na post šéfa plzeňského operního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni. Ve svém prohlášení uvedl, že jej opouští po šesti letech z důvodu odlišných názorů na její další směřování. V květnu pak přišla zpráva, že od 1. září 2020 bude šéfovat souboru opery Jihočeského divadla. Náš rozhovor nešlo začít jinak než reflexí těchto změn.
Marco Armiliato: Rutina? Nemožné!
13. prosinec 2020 Napsal(a) Lucia MaloveskáKdyž jsem si s Marcem Armiliatem koncem října povídala, nebylo ještě jasné, jestli se jeho vystoupení v Praze u PKF – Prague Philharmonia začátkem prosince skutečně dočkáme. Ve dnech, kdy tento rozhovor vychází, to už jasné zřejmě je. Bez ohledu na to, jak to dopadlo, jsou však slova tohoto slavného dirigenta rozhodně aktuální. A budou aktuální za měsíc, za rok i desetiletí: jeho láska k hudbě a oddanost opeře jsou zcela nadčasové. Umělec, jenž má za sebou působení ve všech nejvýznamnějších operních domech, byl součástí fenoménu Tři tenoři a je držitelem ocenění Grammy, hovoří v interview o tom, jak se za jeho kariéru svět opery změnil, k čemu vždy vede orchestr nebo proč je Itálie nejlepší zemí na světě.
Hana Dvořáková: Mladí pianisté si (tentokrát) na Steinwayi zahrají až na koncertě vítězů
9. prosinec 2020 Napsal(a) Věroslav NěmecV sobotu 21. listopadu 2020 proběhl již devátý ročník dětské klavírní soutěže „Mladí pianisté hrají na klavír Steinway & Sons“, kterou pořádá Pražský hudební institut a Gymnázium a Hudební škola hlavního města Prahy. Soutěž je věnována památce prof. Zdeny Janžurové a je určená malým pianistům do jedenácti let. Průběh letošního soutěžního ročníku byl „díky“ covidu a vládním covidovým opatřením značně nestandardní, a to, že se tato soutěž vůbec uskutečnila, lze považovat za malý zázrak. V příštím roce by se měl konat desátý, jubilejní ročník „steinwayovské“ soutěže. O historii, současnosti i budoucnosti této soutěže jsme si povídali s její ředitelkou Hanou Dvořákovou.
Před 130 lety se narodil sportsman Bohuslav Martinů: Sportovní ozvěny v hudbě poličského rodáka
8. prosinec 2020 Napsal(a) Anthony BatemanIva Nevoralová: Děti vás dokáží neuvěřitelně překvapit
5. prosinec 2020 Napsal(a) Gabriela KubátováV předchozím rozhovoru jsme hovořili s autorskou dvojicí Veronika Poldauf Riedlbauchová a Šárka Krejčí, které nyní stojí v čele dětských koncertů PKF – Prague Philharmonia. Nyní obraťme pozornost k úloze člověka zastávajícího pozici marketingového manažera v neziskové organizaci, mezi něž orchestr PKF patří. Ty jsou všude na světě závislé na vícezdrojovém financování. PKF proto sázela v době působení Ivy Nevoralové zejména na budování značky a kvalitní fundraising.