Rozhovory
Filippo Mineccia: Kontratenoři jsou dnes schopni čelit i repertoáru psanému pro kastráty
20. září 2021 Napsal(a) Eva FrantišákováLucie Sedláková Hůlová: Biber inspiruje k vlastnímu rozjímání
14. září 2021 Napsal(a) Luboš StehlíkHerbert Blomstedt: Zkouška je práce, koncert je mše
11. září 2021 Napsal(a) Jiří VejvodaNa svět přišel v roce, kdy Charles A. Lindbergh přeletěl Atlantický oceán, poprvé zaznělo Ravelovo Bolero a Masaryk byl potřetí zvolen prezidentem. Zatímco drtivá většina jeho vrstevníků už dlouho není mezi námi, Herbert Blomstedt zvládne v „normálních“ dobách oddirigovat až devadesát koncertů ročně. Když udeřil covid, ponořil se ve svém švýcarském bytě, plném tisíců knih a partitur, do studia nových skladeb. Ve čtyřiadevadesáti totiž stále plánuje, dívá se vpřed a je – údajně díky víře a vegetariánství – v přiměřeně znamenité formě.
Albert Recasens: Španělské barokní hudbě vládlo slovo. Se souborem La Grande Chappelle zkoumáme vztah mezi hudbou a literaturou 17. století
10. září 2021 Napsal(a) Eva FrantišákováŠpanělský vokální a instrumentální soubor staré hudby La Grande Chapelle je známý především díky svým prvotřídním nahrávkám, které získaly několik prestižních mezinárodních ocenění za svou kvalitu a uměleckou náročnost. V pondělí 13. září se představí na Svatováclavském hudebním festivalu se zbrusu novým programem španělské hudby pro královskou kapli.
Klasická hudba již není jen mužskou záležitostí
31. srpen 2021 Napsal(a) Lucia MaloveskáAndrás Schiff: Muzikant nemůže pracovat na home office
18. srpen 2021 Napsal(a) Dita HradeckáPianista András Schiff, sólista se šlechtickým titulem a slabostí pro českou hudbu, bude rezidenčním umělcem letošního ročníku Dvořákovy Prahy. Začátek rozhovoru se nutně odpíchl od situace hudebníků během coronového lockdownu. S velmi srdečným umělcem, který se připravoval v Londýně na vystoupení, jsme si po telefonu povídali o Dvořákově muzikalitě, o tom, jak mu Rafael Kubelík představil Janáčka, o Bachovi jako konstantě i o tom, že ho baví učit.
Ve čtyřiadvaceti letech zvítězil Pavel Kohout ve významné Mezinárodní varhanní soutěži Musashino-Tokyo, kde zároveň obdržel Minoru Yoshida Memorial Prize za nejlepší interpretaci díla J. S. Bacha a zlatou medaili. To mu otevřelo dveře na světová pódia a do mnoha sakrálních prostor, od té doby sjezdil coby koncertní varhaník takřka celý svět.
Roman Patočka: Neexistuje jedna správná interpretace
18. červenec 2021 Napsal(a) Martin RudovskýS houslovým virtuosem Romanem Patočkou se rozmlouvá dobře. Až nebezpečně. Má mnoho oblíbených témat, například jídlo, nezkazí žádnou legraci. Jak hraje, tak i mluví: se zápalem, i s citem. Rozmlouváme často a dlouho. Následující rozhovor je jen drobným výsekem z epické rozpravy o všem možném, výsekem, který akcentuje – jak jinak – světadíl jménem housle, vždyť Roman Patočka je příkladným technickým průzkumníkem.