Rozhovory

Čestmír Huňát: Vzdorovat šedi, která nás obklopovala

Laureátem Ceny Ministerstva kultury za přínos v oblasti hudby se letos stal Čestmír Huňát. Naprosto zaslouženě. Nehledě na osobní rizika se v dobách normalizace podílel na činnosti Jazzové sekce, v roce 1986 doslova rozprášené státní mocí. Poté spoluzakládal sdružení pro podporu kulturních aktivit Unijazz.

Jiří Slavík a jeho Rudolf Antonín

Konec října se v rámci Hudebních výletů SHF ponese v duchu československých „Melody Boys“ R. A. Dvorského. Nově vzniklá kapela „Rudolf Antonín“ je projektem fenomenálního muzikanta Jiřího Slavíka, který se v ní zároveň představuje v roli pianisty a zpěváka. Jeho „band“ je pak sestaven z prvotřídních českých jazzmanů, jakými jsou David Dorůžka (kytara), Luboš Soukup (saxofon), Jaromír Honzák (kontrabas) a Dano Šoltis (bicí). Čím ho fascinují Dvorského taneční skladby a jakým způsobem k jejich interpretaci přistupuje?

David Fray: Mám rád hudbu, která je zdrojem radosti jen tím, že zní

S Davidem Frayem o krizi identity západní civilizace. O nepostradatelnosti umění v našich životech a o novém festivalu v Pyrenejích.

Antiglobalizace podle Fabia Biondiho

28. září 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Antiglobalizace podle Fabia Biondiho

Fabio Biondi, absolutní pojem ve světě staré hudby. Když mi na konci rozhovoru sdělil, že u nás bude hrát poprvé, na chvíli jsem si pomyslela, zda nedošlo k chybě v překladu. Lednicko-valtický hudební festival je prvním pořadatelem v této zemi, který Fabia Biondiho a jeho soubor Europa Galante, držitele tří nominací na Cenu Grammy s miliony prodaných desek po celém světě, pozval do České republiky. Navíc s hudbou Antonia Vivaldiho, skladatele, jehož popularita eskalovala v posledních třiceti letech nemalou měrou právě díky Europa Galante.

S Milošem Štědroněm nejen o Baladě na Svatováclavském hudebním festivalu

„Já vždycky říkám, že jsem byl Floridor a Celestén. Dopoledne jsem byl na fakultě a odpoledne jsem utekl na Provázek a tam jsem se cítil svobodný...“ Možnost setkat se s fenomenálním profesorem Štědroněm je vždy nabídkou, která se neodmítá. Zvlášť když se z milovaného Brna ve svých letech rozhodne naprosto samozřejmě přijet na provedení Balady pro banditu – díla Divadla Husa na provázku, jehož ho proslavilo v rámci široké veřejnosti, díla, které 22. září unikátně zazní v nové koncertní verzi Jihočeské filharmonie v ostravském kostele.

Filippo Mineccia: Kontratenoři jsou dnes schopni čelit i repertoáru psanému pro kastráty

Zbožňuje Händela. Jeho cílem je ohromovat – proto si již ve svých patnácti letech vybral jako svou životní cestu interpretaci mimořádně náročného repertoáru psaného pro kastráty. Seznamte se – temperamentní Florenťan Filippo Mineccia.

Lucie Sedláková Hůlová: Biber inspiruje k vlastnímu rozjímání

Nastudovat, provádět a natočit Růžencové sonáty Heinricha Ignaze Franze Bibera je umělecký počin hodný úcty. Zvlášť když se podaří tak, jako houslistce Lucii Sedlákové. Po poslechu nahrávky jsem měl utkvělou myšlenku, že musím o tom zjistit víc.

Herbert Blomstedt: Zkouška je práce, koncert je mše

Na svět přišel v roce, kdy Charles A. Lindbergh přeletěl Atlantický oceán, poprvé zaznělo Ravelovo Bolero a Masaryk byl potřetí zvolen prezidentem. Zatímco drtivá většina jeho vrstevníků už dlouho není mezi námi, Herbert Blomstedt zvládne v „normálních“ dobách oddirigovat až devadesát koncertů ročně. Když udeřil covid, ponořil se ve svém švýcarském bytě, plném tisíců knih a partitur, do studia nových skladeb. Ve čtyřiadevadesáti totiž stále plánuje, dívá se vpřed a je – údajně díky víře a vegetariánství – v přiměřeně znamenité formě.

Albert Recasens: Španělské barokní hudbě vládlo slovo. Se souborem La Grande Chappelle zkoumáme vztah mezi hudbou a literaturou 17. století

Španělský vokální a instrumentální soubor staré hudby La Grande Chapelle je známý především díky svým prvotřídním nahrávkám, které získaly několik prestižních mezinárodních ocenění za svou kvalitu a uměleckou náročnost. V pondělí 13. září se představí na Svatováclavském hudebním festivalu se zbrusu novým programem španělské hudby pro královskou kapli.

Klasická hudba již není jen mužskou záležitostí

„Vítězslava Kaprálová je velmi inspirativní osobností pro nás, i pro spoustu dalších žen: jak v minulosti, tak určitě i v budoucnosti,“ říká Veronika Panochová, primárius souboru Kaprálová Quartet, který 6. září otevře komorní řadu orchestru PKF – Prague Philharmonia.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.