Rozhovory

Domingo Hindoyan: Praha je město s úžasnou hudební tradicí

Temperamentní čtyřicátník, který působí druhým rokem na postu šéfdirigenta Královské liverpoolské filharmonie, evidentně žije naplno každou minutu svého života a stejně přistupuje i k hudbě. Jeho umělecké začátky jsou spojeny s El Sistema – hudebně-vzdělávacím projektem, který v roce 1975 založil ve Venezuele José Antonio Abreu. Následující rozhovor poskytl Domingo Hindoyan během ranního joggingu.

Janu Schulmeisterovi učaroval svět klavíru

Poprvé jsem jej „živě“ viděl a slyšel hrát v říjnu roku 2019 na koncertě vítězů soutěže Broumovská klávesa.

Mahan Esfahani: Bach nám ukazuje, kdo skutečně jsme

Mahan Esfahani je fenomén. Neúnavný propagátor cembala, podoben tak svému vzoru, legendární Zuzaně Růžičkové. I proto se usadil v Praze, odkud vyráží za svou misí do celého světa. Mahan je také hloubavým a vzdělaným myslitelem s velikým přesahem, což je patrné i z následujícího rozhovoru, který jsme vedli při příležitosti souborného provedení Bachových Sonát pro housle a cembalo BWV 1014–1019. Stane se tak v úterý 17. ledna 2023 v rámci cyklu FOK Stará hudba v kostele sv. Šimona a Judy. K unikátnímu provedení si Mahan přizval francouzskou houslistku Florence Malgoire. Logickým tématem se stal Bachův fascinující hudební svět…

Robert Kružík: Dirigent mezi dvěma světy

Muzika, kam jen oko dohlédne, či spíš kam jen ucho doslechne, tak by se dalo charakterizovat rodinné prostředí, do něhož se roku 1990 Robert Kružík narodil. Oba rodiče houslisté – otec skoro třicet let hrál v Brněnském rozhlasovém orchestru lidových nástrojů, pak v Janáčkově opeře, kde kdysi začínala u houslového pultu i Robertova maminka, která pak přešla na celých 40 sezon do brněnské filharmonie. Jeho bratr je pedagogem na konzervatoři, vede Moravský komorní orchestr a je členem legendárního Janáčkova kvarteta, sestra se věnuje hudební pedagogice.

Eva Randová: Nabíjí mě práce s mladými lidmi

Legendární operní pěvkyně Eva Randová začínala jako učitelka matematiky a tělesné výchovy. Okouzlila ji však Maria Callas, a tak se rozhodla věnovat se zpěvu. Debutovala ve Státním divadle v Ostravě, poté krátce působila v Národním divadle a v roce 1972 zůstala natrvalo v zahraničí. Vystupovala v těch nejslavnějších operních domech po celém světě. V roce 1994 se vrátila zpět do Prahy jako ředitelka Státní opery. Od poloviny devadesátých let působí jako členka poroty Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech a dlouhodobě se také věnuje výchově mladých talentů. V říjnu 2021 se stala laureátkou Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v opeře a na Silvestra loňského roku oslavila významné životní jubileum.

Martin Čičvák: V téhle operetě by mělo něco zneklidňovat

Martin Čičvák ve Státní opeře zrežíroval v rámci cyklu Musica non grata operetu Ples v hotelu Savoy Paula Abrahama. Diváci odcházejí z představení nadšeni, kritiku rozdělil. Opět se tak vynořila otázka, jakou estetiku vlastně chceme na našich divadelních scénách vidět a co je smyslem divadla. Jedno z témat rozhovoru tak bylo na světě – vedle Stanislavského, písně Billie Jean nebo mnohaleté spolupráce s Jurajem Kukurou.

Václav Luks: V současnosti jde o čisté rozlišení dobra a zla

O myslivečkovském velkofilmu, nové sezoně i o novém pražském chrámu umění, který snad jednou vznikne, s dirigentem, cembalistou a ředitelem dvou špičkových uměleckých souborů.

Andreas Staier: Neumím si představit, že bych hrál pořád to samé dokola

Jeho pedagogy byli guruové historicky poučené interpretace Gustav Leonhardt, Nikolaus Harnoncourt a Ton Koopman, tři roky vystupoval s renomovaným souborem Musica Antiqua Köln, téměř deset let vyučoval na jedné z nejvyhlášenějších institucí pro studium staré hudby, jíž je basilejská Schola Cantorum ve Švýcarsku. Na Mezinárodní hudební festival Lípa Musica přijede německý cembalista a hráč na kladívkový klavír Andreas Staier, špička ve svém oboru, neúnavný „hledač“ méně hraného nebo zcela neobjeveného repertoáru. Spolu s uměleckou garantkou festivalu sopranistkou Hanou Blažíkovou uvede 10. září v kostele sv. Josefa v Krásné písně autorů 19. století, slavné Schubertovy či Schumannovy, a také pozapomenuté Chopinovy. V bleskovém telefonickém rozhovoru jsme však nemluvili jen o nich.

Hille Perl: Hudba je nejdůležitějším prostředkem komunikace

Mezinárodní hudební festival Lípa Musica zahraje i v letošním roce na svoji tradiční česko-německou strunu. Na tradičním koncertě při svíčkách v unikátním kostele sv. Barbory v Zahrádkách u České Lípy se letos představí legendární německá hráčka na violu da gamba Hille Perl. Mnohonásobná držitelka prestižní ceny ECHO / Opus Klassik, které je nejbližší poklidný život na farmě, do Čech tentokrát přiveze svůj projekt Elemente/Živly, na němž spolupracuje se svojí dcerou Marthe, také úspěšnou gambistkou.

Michaela Koudelková: O interpretaci „mezi řádky“

Michaela Koudelková vystudovala hru na zobcovou flétnu na Akademii Muzycznej w Krakowie ve třídě Petera Holtslaga a Erika Bosgraafa. V současné době pokračuje v postgraduálním studiu na Hochschule für Musik und Theater in Hamburg ve třídě Petera Holtslaga.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.