Rozhovory

Josef Špaček: Housle jako opium

22. srpen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Josef Špaček: Housle jako opium

Původně jsem se chtěl s Josefem Špačkem sejít kvůli Ševčíkovi a festivalům a mělo stačit dvacet minut. Během rozhovoru jsem se však dozvěděl novinku, jež mě přiměla improvizovat, takže jsme pili kávu dvě hodiny. Elitního českého houslistu totiž čeká poslední sezona na první židli České filharmonie, pak jeho sólový klipr vypluje na bezbřehé hudební moře. Důvodem k setkání nebylo však jen ohlédnutí za jeho působením ve filharmonii, ale i výzvy budoucnosti. 

Emmanuel Villaume: Umění dirigování jako umění komunikace

Od chvíle, kdy francouzský dirigent Emmanuel Villaume stanul na stupínku PKF — Prague Philharmonia jako její šéfdirigent, uplynuly již čtyři roky. Na hodnocení jeho působení je ještě čas, ale už teď je zřejmé, že se v tomto období podařilo udržet dobré jméno tělesa založeného v roce 1994 Jiřím Bělohlávkem, ale i relativně udržitelnou ekonomickou stabilitu, a to v nelehkém období ekonomického podfinancování kultury. Villaumovi se díky jeho uměleckým kontaktům daří sjednávat umělecká turné po celém světě, tak důležitá, kromě finanční stránky, pro renomé orchestru a šíření české kultury v zahraničí.

Igor Františák: Byznys pro nás není klíčová hodnota

Již po šestnácté se letos v září uskuteční v Ostravě a v dalších obcích Moravskoslezského kraje Svatováclavský hudební festival (3. – 28. 9. 2019). Publikum oslovuje a hýčká kvalitami staré a duchovní hudby a na Ostravsko svou dramaturgickou otevřeností a přátelským zázemím láká evropské hvězdy tzv. vážné hudby. S ředitelem festivalu, vysokoškolským pedagogem a instrumentalistou Igorem Františákem jsme si o festivalu a jeho zákulisí, životních výhrách i ztrátách vyprávěli otevřeně a neformálně v jedné hlučné ostravské kavárně. Čtenářům nebudeme zastírat, že si tykáme již řadu let.

Chaya Czernowin: Skladatelé nové hudby jsou ohrožený druh

Skladatelka izraelského původu a pedagožka působící na Kalifornské univerzitě a jako první žena na postu profesorky kompozice na Vídeňské a Harvardově univerzitě. Výuku chápe jako důležitý aspekt svého vlastního hudebního vývoje, mezi její žáky se navíc řadí i český skladatel Šimon Voseček. Hudbu pak vidí především jako celostní emocionální zkušenost. Proudění vody a ohně inspiruje její pojetí hudebního pohybu a skrze velikost zvuku nechává prosvítat jemné dynamické odstíny. Její nanejvýš precizně zkonstruované partitury ale stále ponechávají i prostor pro rozvolněné techniky. Během následujících dní bude lektorkou Institutu při festivalu Ostravské dny. V neděli 25. srpna bude na samotném festivalu provedena její kompozice Guardian z roku 2017.

John Potter: Máme kořeny ve staré hudbě, kde neexistovaly rozdíly mezi klasikou a folklorem

Otevřený dialog mezi starým a novým, interpretační svoboda a improvizace blížící se jazzovému pojetí hudby – to je uskupení Dowland Project pod vedením anglického tenoristy Johna Pottera. Již od doby svého vzniku se snaží o znovuobjevení esence středověké hudby z pohledu moderních interpretů.  Přístup hudebníků dělá z každého koncertu originální hudební zážitek odvíjející se od aktuálního okamžiku. Historie projektu se začala psát v roce 2001, když chtěl britský tenorista, pedagog a spisovatel John Potter, bývalý vůdčí člen proslulého Hilliard Ensemble, realizovat repertoár svého krajana, renesančního skladatele Johna Dowlanda. Producent vydavatelství ECM Manfred Eicher objevil v Dowlandově hudbě paralelu s improvizačním jazzovým přístupem a navrhl doprovod dobovými nástroji zmnožit o jazzové hudebníky. A tak vzniklo první album. Na dalších nahrávkách se repertoár skupiny rozšířil i o další autory a hudební směry.

Mladí laureáti Broumovské klávesy na cestě za klavírní virtuozitou

Letní festival klasické hudby Za poklady Broumovska dává každoročně prostor mladým talentovaným interpretům, jejichž hudební kariéra je teprve v počátcích. Důkazem byl třetí festivalový koncert, na němž v sobotu 13. července vystoupili letošní laureáti Mezinárodní soutěže pro mladé klavíristy Broumovská klávesa: třináctiletý Jan Schulmeister interpretoval skladby S. Rachmaninova, F. Chopina a F. Liszta, zatímco o druhou část programu se postaral francouzský klavírista Arthur Coatalen se skladbami F. Liszta, J. Brahmse a F. Chopina. Oba mladí klavíristé nejsou na pódiu žádnými nováčky – Jan Schulmeister má za sebou například účinkování se Zlínskou filharmonií pod taktovkou Tomáše Netopila, po našem festivalu ho čeká pozvání do Mariánských lázní na Chopinův festival a bude účinkovat i v rámci festivalu Dvořákova Praha. Arthur Coatalen stihl po vítězství v soutěži Broumovská klávesa vyhrát ve své kategorii italskou soutěž Pietro Argento a během léta se bude pilně připravovat na mezinárodní soutěž na Ibize.

Nástin prvních 40 let Iva Kahánka

15. červenec 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Nástin prvních 40 let Iva Kahánka

Klavíristu Iva Kahánka (1979) jsem poprvé jsem slyšel v roce 2004 na soutěži Pražského jara. Měl jsem pocit, jako by bych byl svědkem zrodu hvězdy, podobně jako v roce 1995 v případě Magdaleny Kožené. Dalších patnáct let mi dalo za pravdu. Letos dospěl do věku, kdy už se o něm nadále nebude psát jako o mladém talentovaném pianistovi. Svůj vysoký kredit musí potvrzovat na každém koncertu.

Tomáš Jamník oživuje Ševčíkova génia

Sám říká, že má troufalé plány, ale nutno říct, že se mu daří je uskutečňovat. Jeho Vážný zájem na podporu domácích koncertů stále přichází s něčím novým, (naposledy s webovou aplikací, kde si můžete objednat třeba i soudobou skladbu), Akademie komorní hudby pro mladé studenty stále koncertuje a vzdělává. V létě spouští další počin, tentokrát ve spolupráci s druhým uměleckým vedoucím Josefem Špačkem. Letní akademie a festival nese jméno Otakara Ševčíka.

Dlužíme minulosti prozkoumávání jejích hlubokých vod. S Dennisem Russellem Daviesem před druhou brněnskou sezonou

S šéfdirigentem Filharmonie Brno jsme se potkali na festivalu Smetanova Litomyšl - mezi zkouškou a koncertem, na kterém znělo Faustovo Prokletí Hectora Berlioze. Mluvili jsme především o plánech na příští sezonu, kdy se bude v Brně slavit beethovenovské výročí i jinak než jen Devátou, dostalo se na Rejchovu nepříliš známou Lenoru i na novou hudbu, kterou pro brněnskou filharmonii píše Michal Nejtek.

Libuše Domanínská: Celý život zpívám, jak mi zobák narostl

Narozeninová návštěva u hvězdy pražského a brněnského národního divadla Libuše Domanínské (4. 7. 1924), jejíž kariéra byla úzce spjatá s operním dílem Leoše Janáčka (3. 7. 1854). V letošním roce oslaví oba kulaté výročí, Janáček 165 a paní Domanínská 95 let. Do pečovatelského domu na jižní Moravě mě doprovodila žačka paní profesorky, sopranistka Jana Šrejma Kačírková, a bratr oslavenkyně pan Zdeněk Klobáska. Drobná bělovlasá paní nejistě vstala, omluvně se usmála a tiše pronesla, že rozhovor je vyloučený, protože si nic nepamatuje. Kdysi suverénně ovládala jeviště a jedinečným hlasem předkládala světovému publiku lidská dramata (především) Janáčkových oper. Heroina, hvězda, umělkyně. Střípky vzpomínek předkládám tak, jak zazněly, s občasným upřesněním Jany a Zdeňka.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.