Rozhovory

Beroun zvedá laťku

23. květen 2018 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Beroun zvedá laťku

Berounská ZUŠka sídlí přímo v centru města, ve třech historických budovách, které propojuje romantické atrium. V letošním roce se v ní vzdělává 684 žáků v hudebním, výtvarném a tanečním oboru. Dalších 120 žáků a studentů navštěvuje kurzy doplňkové činnosti. „Předškolní děti od 4 let navštěvují program Umění hrou, kde se jim střídá po týdnech výtvarka, hudebka a tanec. Tento program je dvouletý, za tuto dobu se děti mají možnost rozhodnout, který umělecký obor je láká nejvíce a na ten poté skládají talentové přijímací zkoušky. Na výtvarce máme kurz přípravy na umělecké střední školy pro studenty 8. a 9. tříd, ale také kresbu a malbu pro dospělé. U dospělých jsme zaznamenali velký zájem a letos u nás studují hned tři skupiny, jedna dopolední a dvě večerní.  Dalším kurzem je FitBalet pro dospělé a dospěláci se u nás učí také hrát v individuálním studiu na hudební nástroje nebo zpívat. V kurzu Divadelní praktikum se děti učí divadelnímu a hereckému řemeslu, vytváří si kulisy, masky a každým rokem mají premiéru představení v den ZUŠ Open. Do budoucna bychom se rádi zaměřili na umělecké vzdělávání seniorů,“ říká zástupkyně ředitelky berounské ZUŠ Andrea Borovská a pokračuje ve výčtu specifik: „Specialitou naší školy je existence dětské poroty složené ze žáků naší ZUŠ, která pod mým vedením nominuje a hodnotí audiovizuální díla pro děti a mládež. Již šestým rokem tato porota vyhlašuje vítězný snímek a předává cenu Berounský medvídek na slavnostním večeru Ceny Trilobit, který je přenášen přímým přenosem na ČT Art.“

Porozumění v liberecké ZUŠce

23. květen 2018 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Porozumění v liberecké ZUŠce

Liberecká ZUŠka se těší přízni dětí a studentů od roku 1925, kdy se ze 120 žáků rozrostla na 1877 ve čtyřech uměleckých oborech. Víc se rozrůstat momentálně nemůže, protože nemá povolenou vyšší kapacitu žáků. Její současné motto „tradice-kvalita-porozumění“ vystihuje prostor pro úctu nad prací našich předchůdců, zachování vysoké úrovně vzdělávání se v umění a vzdělávání se prostřednictvím umění a v neposlední řadě hledá cesty porozumění napříč všemi uměleckými obory, žáky, rodiči, přáteli, zřizovatelem, úřady a partnery. „Chceme, aby se naši žáci mohli co nejvíce vzdělávat v kolektivních činnostech a zároveň na sobě pracovat v individuálních dovednostech. Hodně koncertujeme, vystavujeme, tančíme a hrajeme divadlo – dohromady na tři stovky akcí ročně doma i v cizině," říká její ředitel Tomáš Kolafa, který nám před druhým ročníkem ZUŠ Open odpověděl na několik otázek.

Katarina Karnéus: Hlas je zrcadlo duše

Švédskou mezzosopranistku Katarinu Karnéus bychom asi nezařadili do kategorie mediálních operních hvězd, ale v operním světě je již řadu let spolehlivou stálicí. Přesněji od chvíle, kdy vyhrála soutěž BBC Cardiff Singer of the Year, jež se vždy po dvou letech koná ve velšské metropoli. Tehdy se psal rok 1995 a spolu s ní byli dalšími finalisty Rosalind Sutherland, Brett Polegato, Kirsi Tiihonen a Larisa Rudakova. V následujících letech začala být rodačka ze Stockholmu, která studovala i v Londýně, zvána na světové scény včetně Metropolitní opery, kde debutovala roku 1999 jako Varvara v Janáčkově Káti Kabanové pod taktovkou sira Charlese Mackerrase. Má tedy za sebou více jak dvacetiletou kariéru, pro niž by se jako nejvýstižnější označení hodilo slovo všestrannost. Katerina Karnéus je doma jak v opeře, tak v písních, orientuje se také v různých stylech, jak dokládá i její repertoár, který sahá od 18. století po soudobá díla. V současnosti je členkou souboru Opera Göteborg, hostuje však i na dalších evropských scénách.

Z karlovarské ZUŠky: Důležitá je schopnost nestát na jednom místě

Před druhým ročníkem happeningu ZUŠ Open s vámi opět nahlédneme do několika základních uměleckých škol po celé zemi. Tou první je Základní škola a základní umělecká škola Karlovy Vary, kterou nám představil zástupce ředitele Karel Šimandl.

Miroslav Pudlák: Soudobá hudba není jedna

Miroslav Pudlák je skladatel, hudební teoretik, organizátor hudebního života a v neposlední řadě dirigent a klávesista jím spoluzaloženého souboru MoEns. Působí jako pedagog, řadu let vedl Hudební informační středisko a je též ředitelem pražského festivalu soudobé hudby Contempuls. V rozhovoru, který jsme spolu vedli, jsme se z pochopitelných důvodů nemohli dotknout všech jeho aktivit – zaměřili jsme se převážně na jeho autorskou tvorbu a také na reflexi stavu soudobé hudby v Čechách. Rozhovor je prvním dílem cyklu Skladatelské hovory.

Jordi Savall: Hudba je živoucí historií lidstva

Jordi Savall je legendou současného hudebního světa. Interpret, učitel, badatel, dirigent, skladatel a v neposlední řadě tvůrce originálních projektů dokázal za svou více než padesátiletou kariéru oslovit nesčetné množství posluchačů a ukázat jim, že hudba, ať už zapsaná, ústně tradovaná, hraná na louce nebo v koncertní síni, má smysl jen tehdy, když se dotýká lidského nitra.

Daniil Trifonov a jeho jiný vesmír

Den, ve kterém je klavírista Daniil Trifonov ochoten se se mnou setkat, není opravdu nic moc. Nacházím se v Berlíně na Postupimském náměstí (Potsdamer Platz), které samo o sobě nevyvolává v člověku žádný optimismus. Je mrazivý a šedivý únorový den. Jeden z takových, jaké člověk cítil skoro na vlastní kůži v kině při kultovním filmu Wima Wenderse Nebe nad Berlínem. Chladný luxus převládá i v hotelu, kde klavírista bydlí během svého hostování v Berlínské filharmonii. Když vejde do dveří a podá mi ruku, je jedna věc jasná. Ač jsme ve stejném časoprostoru, tak každý z nás kráčí jiným světem. On mne do svého vesmíru pustit nehodlá. Zazvoním, ale dveře zůstanou zavřeny. Zkusím okna, ale kryjí je těžké neprůhledné závěsy. Nezbývá než vylézt na střechu a pokoutně nakukovat dovnitř střešním okénkem. Něco vidím a slyším, ale to podstatné zůstává skryto. Pak se rozezní hudba a na malou chvíli se tajemné dveře pootevřou. Skrze hudbu mohu Trifonovův svět ochutnat, ale zůstat nesmím. Tajemné dveře se za okamžik zavřou a je konec. Takové bylo setkání s Daniilem Trifonovem.

Intergram

10. duben 2018 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Intergram

Kolektivní správci práv lidí, kteří jsou tak či onak spjati s kulturou, nemají na růžích ustláno. OSA, Dilia nebo Intergram jsou nenáviděny, přičemž  na činnost  soukromých subjektů dohlíží státní ministerstvo kultury, které tam nemá žádnou akciovou účast, což je docela zvláštní.   Pakliže  nepřistoupíme na nihilismus, že vše má být zdarma, je kolektivní systém ochrany autorských práv v současné době nezbytný, možná i nejlevnější a v rámci možností nejtransparentnější. Nejméně mediálně viditelným neziskovým ochráncem i arbitrem mezi poskytovateli

Ivan Acher: Co ještě snese člověk

Novou operu Ivana Achera Sternenhoch uvede pražské Národní divadlo v premiéře 7. dubna. Operu vytvořil autor na vlastní libreto podle romaneta Ladislava Klímy Utrpení knížete Sternenhocha. Na zhudebnění tohoto námětu pomýšlel už v první polovině 90. let, ale teprve před několika lety přišel ten správný impuls – objednávka naší první scény. Ivan Acher v opeře zúročuje své bohaté zkušenosti z divadelního prostředí, světa baletní a taneční hudby, jakož i z dlouhodobé, často průzkumné a objevitelské práce s akustickou realitou. K rozhovoru jsme se sešli po jedné zkoušce na operu v kavárně Nona v budově Nové scény na Národní třídě v Praze.

Jan Kučera má štěstí na lidi kolem sebe

Jan Kučera je český dirigent, skladatel, pianista, aranžér a rozhodně jeden z nejpracovitějších umělců, které jsem kdy potkala. Jeho skladatelská činnost zahrnuje desítky děl z okruhu komorní, symfonické, operní, scénické, ale i baletní hudby, a jeho dirigentská dráha vede skrze neobvykle rozmanité spektrum hudebních žánrů. Od roku 2015 působí jako šéfdirigent Karlovarského symfonického orchestru a spolupracuje s mnoha dalšími hudebními tělesy, například Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK či Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. Dlouhodobě se zaměřuje také na provádění děl soudobých skladatelů a v oblasti crossoverových projektů je u nás řazen, jako dirigent i aranžér, ke špičce.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.