Rozhovory

Hana Kubisová: Orchestrální hráčka s komorními sklony

Hana Kubisová je jednou ze zakládajících členek Pražské komorní filharmonie, dnes PKF – Prague Philhamonia. Byla účastníkem zázraku zrodu nového orchestru, kdy hráči se zkušeností z Mahlerova orchestru mladých chtěli spolu dál hrát a rozhodli se založit nový ansámbl. Členka skupiny prvních houslí, komorní hráčka a pedagožka se v rozhovoru zamýšlí nejen nad jedinečností PKF a jejího prvního šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka, ale se stejným zaujetím hovoří i o své pedagogické práci, významu Kruhů přátel hudby a o tom, proč nechce zdůrazňovat své dobročinné aktivity.

Nibiru. Nenápadná hvězda českého gramofonového nebe

Jestliže podle konspiračních teorií na sítích je „Boží dvanáctá planeta“ Nibiru temná, nejistá, neviditelná a přinese Zemi zkázu, pozemská Nibiru je pozitivní, vydává krásnou literaturu (třeba básně Hrubína, Verlaina, Seiferta) a hudbu. Ze všeho nejvíc je doma i v cizině spjatá s Janem Dismasem Zelenkou, jehož je vydavatelským světlonošem. Hovoří-li se kdekoli o vydávání hudby v České republice, zazní na prvním místě Supraphon, jenž má u nás dominantní pozici. Konkurence existuje, je ekonomicky úplně jinde, ne však hodnotou nahrávek a kreativitou. A tak se má více či méně k světu například Radioservis, Animal Music, Arco Diva nebo Nibiru. A právě o Nibiru jsem se začal před časem hlouběji zajímat, protože její hudební produkce je sice střídmá, leč neobyčejná. Musím začít popisem. Vydavatelství Nibiru se zrodilo v roce 1997 a jejím zakladatelem, majitelem, ředitelem, dramaturgem a jediným zaměstnancem je Tomáš Janeček, jehož otcem byl malíř, grafik, ilustrátor a sochař Ota Janeček. Výhodou i rizikem jeho podnikání je, že dělá něco, co jiní nedělají, tudíž se mi zdá, že otázka konkurence jej zatím příliš netrápí. Alfou a omegou Nibiru je jednoduchá ediční filozofie – být první.

Hudba jako sakrální akt: Portrét Sofie Gubajduliny ve vídeňském Konzerthausu

Na závěr letošní sezony připravil vídeňský Konzerthaus zcela ojedinělou událost – portrét pro mě osobně největší skladatelky současnosti – Sofie Gubajduliny – a to za její osobní přítomnosti.

Štefan Kocán deset let v MET

17. červen 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Rozhovory
Štefan Kocán deset let v MET

Slovenský basista Štefan Kocán se na zahraničních operních scénách pohybuje již dvě desítky let. Absolvent VŠMU, který se ve zpěvu zdokonaloval i na vídeňské konzervatoři u proslulého ruského basisty Jevgenije Něstěrenka, začínal kariéru jako člen souboru Landestheater v rakouském Linci (své profesionální počátky mimo jiné popsal v rozhovoru pro HARMONII 1/2015), odkud vystoupal na přední světové scény. České publikum ho může znát z občasných hostování v Národním divadle či z koncertů, ale také z kinopřenosů z Metropolitní opery. A to byla příležitost položit mu několik otázek, vztahujících se především k jeho působení v proslulém newyorském divadle. Zvlášť když šestačtyřicetiletý pěvec letos slaví své malé „metropolitní“ jubileum.

Olga Peretyatko: Máme společnou slovanskou duši

Sopranistka Olga Peretyatko patří k nejžádanějším a nejvyhledávanějším pěvkyním současnosti. Jen stěží bychom hledali světově proslulé jeviště nebo koncertní pódium, na němž ještě nevystupovala, ať už se jedná o newyorskou Metropolitní operu, vídeňskou Státní operu, Teatro Real v Madridu, Teatro alla Scalla, operní domy v Německu, Francii nebo v Rusku. V Praze koncertovala tato umělkyně v roce 2013, letos se do České republiky vrací jako hlavní tvář festivalu Smetanova Litomyšl, kde se 15. června představí na galakoncertu s tradičním partnerem operních hvězd, tedy s PKF – Prague Philharmonia za řízení Leoše Svárovského.

Nádech a výdech bez konce - s Ruby Hughes

Jedno zářivé sklíčko, operní hvězda z Velké Británie. Tak lákali organizátoři festivalu Concentus Moraviae na jednu z hlavních hvězd letošního ročníku. O zahajovacím koncertě s britskou sopranistkou Ruby Hughes jsme už psali, začátek rozhovoru, který vznikl k této příležitosti, můžete číst zde, komplet pak v tištěném červnovém vydání.

Pedagog Dalibor Bárta: Pokud chceme podporu veřejnosti, musíme být vidět a slyšet

Dalibor Bárta vystudoval hudebně – nástrojařskou školu v Kraslicích a Konzervatoř v Roudnici nad Labem a v Plzni. Jako instrumentalista se pohybuje napříč žánry. Je členem Pigeon saxophone quartet, se kterým realizoval nahrávku Concerta Grossa Zdeňka Lukáše (Plzeňská filharmonie). Spolupracuje s Plzeňskou filharmonií nebo Karlovarským symfonickým orchestrem. Je externím spolupracovníkem Českého rozhlasu v Plzni (jako autor hudebních pořadů a příležitostně i jako hudební režisér). Působí také jako pedagog na ZUŠ Třemošná (klarinet, dudy, orchestrální hra), kde založil a vede orchestr TREMOLO, se kterým získal nejvyšší ocenění na celostátní soutěži orchestrů v Litvínově (Zlaté pásmo - 2010, Zlaté pásmo a titul Absolutní vítěz - 2014), natočil několik CD a pro který instrumentoval desítky skladeb. Dalibor Bárta v rozhovoru pro Plzeňský deník říká, že „Tremolo je nadšení a energie.“ V sobotu 1. června si je budete moct poslechnout v rámci ZUŠ Open ve Valdštejnské zahradě Senátu Parlamentu ČR.

Silvie Pálková: Zpívá se méně, my sbormistři musíme být aktivní

Třetí osobnost, které jsme v rámci naší série krátkých rozhovorů o ZUŠ Open položili několik otázek, je Silvie Pálková, sbormistryně dětského pěveckého sboru Severáček fungujícího při ZUŠ Liberec. Silvie Pálková stojí v čele libereckého Severáčku od roku 1997. Pod jejím vedením sbor zvítězil ve Španělském Cantonigros, estonském Pärnu, získal tři první místa a zvláštní cenu poroty na soutěži P. Ebena v Praze nebo také dvě bronzové medaile v jihokorejském Busanu, kde soutěžil s dospělými sbory. V Liberci organizuje sborový festival Malí zpěváčci. Přednáší i organizuje kurzy pro sbormistry, kde se specializuje zejména na hlasovou výchovu ve sboru.

Vítěz cembalové soutěže Jiří Havrlant: snad se blýská na nový zlatý věk cembala

V měsíci květnu zmítá českým hudebním světem největší český festival klasické hudby Pražské jaro, jehož nedomyslitelnou součástí je také každoročně mezinárodní interpretační soutěž. Mezi mladými umělci z celého světa se na vysokých příčkách často umisťují také čeští hudebníci. Ovšem Pražské jaro není jedinou jarní mezinárodní soutěží. Poměrně mladým paralelně probíhajícím „bitevním polem“ je soutěž historicky poučené interpretace La Stravaganza v rumunském městě Kluž, která zatím není mezi českými umělci příliš známá. Je tedy radostnou zprávou, že první místo tam před několika dny vybojoval český reprezentant, nadějný mladý cembalista Jiří Havrlant.

Pavel Nikl: Úroveň mladých hudebníků vzrůstá

Druhou osobností v našem miniseriálu rozhovorů s vedoucími souborů vystupujících na letošním ZUŠ Open je dirigent a umělecký vedoucí Symfonického orchestru ZUŠ Kroměříž. Tato umělecká škola sídlí v pětici historických budov nedaleko Arcibiskupského zámku a navazuje na bohaté tradici hudební školy, která zde byla založena již v roce 1882. Violista a pedagog Pavel Nikl je jedním ze zakladatelů předního českého souboru Pavel Haas Quartet.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.