Reportáže
Projekt A Música Portuguesa a Gostar dela Própria (MPAGDP) založil před sedmi lety Tiago Pereira, režisér a dokumentarista působící v portugalské metropoli. Záslužná iniciativa, jejíž název lze přeložit jako Portugalská hudba s láskou k sobě, reaguje především na potřebu zaznamenat živé portugalské hudební dědictví a oživit mnohdy již zapomenuté tradice. Náplň projektu nikdy nezahrnovala vědeckou činnost opírající se o badatelské metody etnomuzikologického, folkloristického nebo kulturněantropoligického výzkumu. I přes svůj nevědecký charakter mají předložené výsledky dosavadního úsilí organizace nedocenitelnou hodnotu. MPAGDP k dnešnímu dni eviduje přes 2800 videí volně přístupných ke zhlédnutí na internetových stránkách projektu. Za dobu existence instituce se podařilo nafilmovat tisíce hudebních nástrojů a nespočet ústních tradic (lidové písně, modlitby, říkanky, přísloví). Záznamy dokumentují amatérské i profesionální hudebníky, prostý lid ve věku od 8 do 100 let. Ve velkém počtu jsou na videích zastoupeny starší generace. Dříve si lidé v Portugalsku často zpívali při tvrdé práci na poli a velká část místního obyvatelstva narozená před rokem 1940 ve své paměti ještě udržuje živé vzpomínky na tyto časy. Někteří z nich tak stále umí nazpaměť 100 až 200 lidových písní. Nebýt MPAGDP řada melodií by nebyla nijak fixovaná a postupně by byla pravděpodobně zapomenuta. Svůj filmařský zájem Pereira nasměroval také na oblast různých forem tance, které se provozují na území Portugalska (A Dança Portuguesa a Gostar dela Própria). Od roku 2015 se věnuje etnografickému projektu zaměřenému na tradice portugalské gastronomie (Esporão & A Comida Portuguesa A Gostar Dela Própria).
Orchestr, který zabere celý vagon rychlovlaku
24. leden 2018 Napsal(a) Pavel ŠindelářDo Xi‘anu, hlavního města provincie Shaanxi (neplést s provincií Shanxi, odkud právě odjíždíme), vyrážíme opět rychlovlakem. Jde vůbec o pohodlný způsob dopravy, rychlostí srovnatelný s leteckou dopravou, pokud k té přičtete cestu na letiště a z letiště i odbavovací procedury. Vlak je navíc prostorný, kontrola není tak přísná a co ocení především Číňané, můžete být neustále online! Máme vyzkoušeno, že Filharmonie Brno zabere se svými zavazadly a nástroji přibližně jeden celý vagon rychlovlaku, tak akorát, aby se do něj vešla i jedna sympatická rodinka s malým chlapečkem a jeho v rozkroku rozstřiženými kalhotami - tradiční to
Taiyuan je neuvěřitelné město, ještě před několika desítkami let to bylo nenápadné správní centrum chudé provincie Shanxi. „Na západ od hor“ zní doslovný název provincie…, tedy takoví Záhoráci z pohledu pekingských prominentů. Dnes je to ale neskutečná betonová džungle, kde raší ze země asi padesát megalomanských mrakodrapových sídlišť v jediný moment. V centru stojí několik obřích objektů skrývajících ve svých útrobách muzeum provincie, muzeum železnice, muzeum uhlí - a také náš koncertní sál shanxiského divadla. Na 1. ledna ale připadají v Číně jednodenní prázdniny a tak je sál poněkud opuštěný a příprava na koncert probíhá až do našeho příjezdu jen pozvolna. Pak to ale vezme do rukou náš technik Karel Soukal a sporá čínská obsluha sálu začíná kmitat: vyměnit imitaci harfy za skutečnou, dovézt ze sklepa tympány a dirigentský stupeň, rozbitý dirigentský pult vyrobit ze dvou běžných pultů a několika metrů kobercové lepící pásky. Číňané se většinu práci snaží vyřešit zpovzdálí jen pomocí telefonů a aplikací, ale před Karlem není úniku! Zanedlouho mají v rukou klíče a dotahují postupně všechny notové pulty. Přesně v okamžiku příjezdu orchestru je sál nachystaný a začíná krátké přezkoušení programu, který už jsme s panem dirigentem a Tony Shenem odehráli v Hohhotu.
Professeur Reicha - le compositeur, le théoricien et l'enseignant
15. leden 2018 Napsal(a) Mirka ZemanováRejchovský festival v Benátkách skončil 4. listopadu (viz HARMONIE 2/2018), ale 10.-12. listopadu 2017 se konalo v Lucce, pod záštitou Centra Studi Opera Omnia Luigi Boccherini a Palazzetta Bru Zane, kolokvium rovněž věnované Rejchovi (i to obdrželo finanční podporu Palazzetta Bru Zane - Centre de musique romantique française). Kolokvium mělo několik témat: Rejchovy spisy, Rejcha a kontrapunkt, Rejchův odkaz, Rejchovi současníci, Komorní hudba a
Stojíte na místě, kde se v roce 1989 nic nestalo
12. leden 2018 Napsal(a) Pavel ŠindelářDnes nás čeká největší koncertní událost celého turné pro šest tisíc posluchačů. Hrajeme v Paláci lidu ležícím přímo na nechvalně proslulém pekingském Náměstí Brány nebeského klidu. Palác lidu je centrální sněmovní budova Čínské lidové republiky. V pravidelných cyklech se zde schází nejvyšší zastupitelský orgán čínského lidu, Všečínské shromáždění lidových zástupců, loutkové divadlo plné zástupců etnických menšin v lidových krojích i popkulturních hvězd tipu basketbalisty Yao Minga či slavného herce Jackie Chana. Schází se tu ale také reálná mocenská elita, reprezentovaná vedením vládnoucí Komunistické strany Číny. Jen pár měsíců před Filharmonií Brno stál na stejném pódiu prezident Xi Jinping, který byl na 19. sjezdu Strany potvrzen na dalších pět let jako nejvyšší představitel režimu a navíc bylo jeho učení vloženo vedle myšlenek samotného Maa
Bilance po příletu: ztracený kufr, špatný pas a málem zapomenuté housle
9. leden 2018 Napsal(a) Pavel ŠindelářKapr se salátem, vánoční cukroví, svatoštěpánská husa či kachna, pusu na rozloučenou a ahoj v novém roce. Dvaašedesát hudebníků brněnské filharmonie odjíždí na čínské turné, první v historii orchestru. Tedy přesněji řešeno dvaačtyřicet, zbytek jsou výpomoci, protože v Brně musí zůstat dostatek muzikantů na tradiční novoroční koncert. Orchestr na cestě doprovází jeho manager a vedoucí koncertního oddělení Pavel Šindelář, který shodou okolností vystudoval sinologii a dva roky žil v Pekingu. Právě on je autorem reportáže z cesty.
V Bonnu opět hledali (a našli) klavírní talenty
12. prosinec 2017 Napsal(a) David MatěnaKontrabasová súťaž, interpretačné kurzy, koncerty festivalovej Banskej Bystrice
30. říjen 2017 Napsal(a) Eva MiškovičováKaždoročná jeseň v Banskej Bystrici patrí Bassfestu a Medzinárodnej kontrabasovej súťaži K. D. von Dittersdorfa, ktorá aj tohto roku štvordňový kontrabasový festival otvárala. Predsedom odbornej poroty bol profesor parížskeho konzervatória, prvý kontrabasista parížskej opery a vynikajúci koncertný umelec Thiery Barbé. Mladí interpreti súťažili v štyroch kategóriách, z ktorých vzišli víťazi. Medzi žiakmi základných umeleckých škôl prvenstvo patrí Zuzane Dulíčkovej (CZ), z mladších žiakov konzervatórií presvedčil Jenő Puporka (HU), u starších žiakov Ondřej Sejkora (CZ). V poslednej kategórii študentov univerzít a hudobných akadémií zaujal Hong Yiu Lai (CHN). Po slávnostnom vyhlásení výsledkov a ich ocenení, predviedli svoje interpretačné a umelecké kvality na otváracom koncerte Bassfestu v Cikkerovej sieni banskobystrickej Radnice. Tá sa pod partnerskou záštitou mesta stala miestom všetkých festivalových koncertov. Počas nasledujúcich dní prebiehali na pôde Akadémie umení odborné prednášky a interpretačné kurzy v triedach významných interpretov domácich aj európskych pódií. Ako odznelo v úvodnej reči festivalu „Banská Bystrica sa na chvíľu stala malou Európskou úniou“.
Když se v Cremoně v 9. května 1567 narodil Claudio Monteverdi, určitě zrovna rorýsi, stejně jako letos hnízdící ve věžích a starých zdech města, vyváděli mláďata z hnízd. Určitě stejně divoce poletovali nad vyhřátými ulicemi a za neustálého pískání učili svou křídlatou drobotinu první letecké manévry. Ve velebné řece Pád se zrcadlilo jarní slunce, zčásti alpsky štiplavé, zčásti italsky horké. Vysoká věž nad obrovskou katedrálou hlásala již zdaleka, že právě tady jste v samotném srdci Lombardie. A v podloubí naproti vchodu do katedrály slavní houslaři z rodu Amati či Guarnieri připravovali svými výrobky půdu, ze které se za 70 let narodí největší z nich, Antonio Stradivari.
Až se jaro otevře, buďte u toho. Pražské jaro 2017 s Barenboimem, Pendereckim nebo Kate Lindsey
1. březen 2017 Napsal(a) Pavel Trojan ml.Když jsme v prosinci připravovali přílohu jednoho celostátního deníku věnovanou právě zveřejněnému programu 72. ročníku, jistý čas jsme s kolegy diskutovali o vhodnosti nadpisu úvodního slova ředitele festivalu Romana Bělora, nadpis článku totiž vymyslel šéfredaktor: „Pražské jaro bude mít něco pro každého“. V některých z nás možná vznikla obava, že to bude vykládáno jako snaha příliš se vlichotit publiku, že dramaturgie je málo vyprofilovaná, chybí jí jednotící téma.