Reportáže

„Kocianka“ aneb transfuse mladé krve a radosti

Mezinárodní houslová soutěž Jaroslava Kociana je asi nejtrvalejším náročným hodnocením a měřením houslového umění dosaženého „profesionály“ do patnácti let věku. Tato soutěž je ve všech kategoriích značně obtížná, v těch vyšších se technickými i hudebními požadavky vyrovná i prestižním soutěžím dospělých profesionálů. Soutěž se uskutečňuje každoročně, a mnozí úspěšní účastníci z nižších věkových kategorií později soutěží i v kategoriích vyšších. To dává zajímavou příležitost k pozorování fází vývoje mimořádných talentů, z nichž se leckdy rodí i hvězdy hudebního nebe. V dlouhodobějším sledování jednotlivých ročníků lze zřetelně rozeznat současné aspekty a trendy vývoje houslové hry a pedagogiky jak doma, tak ve světě.

S Händelem do Francie

25. březen 2022 Napsal(a)
Zveřejněno v Reportáže
S Händelem do Francie

Koprodukční projekty mezi operními domy jsou v západní Evropě již řadu let běžnou záležitostí. V České republice se zatím jedná o ojedinělé příležitosti. Brněnský soubor Janáčkovy opery NdB se do této praxe zapojil poprvé vlastně již v rámci festivalu Janáček Brno 2016, kdy se podařilo získat pro divadlo světoznámou inscenaci Janáčkovy Káti Kabanové v režii Roberta Carsena se vzácnou výjimkou, mohl si totiž vyrobit svou scénu a inscenaci si ponechat v repertoáru. Tentokrát se situace obrátila a je to právě brněnský soubor, který do Francie vezl svoji vlastní inscenaci barokní opery, která vznikla v koprodukci tři vynikajících divadel – Národního divadla Brno, Royal Opéra de Versailles Spectacles a divadla v Caen v Normandii.

Labutí píseň české citery?

28. prosinec 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Reportáže
Labutí píseň české citery?

Když se v dnešní době řekne citera, většina lidí si představuje hudební nástroj s archaickým vzhledem, obvykle umístěný na stěně jako dekorace. Přitom je to poměrně moderní nástroj, který má své důležité místo v naší národní historii a je spojen s mnohými společenskými změnami odehrávajícími se zejména během posledního sta let. O tomto fenoménu jsme hovořili s dlouholetým sběratelem, propagátorem a znalcem citery v České republice Janem Folprechtem (*1945).

Ivan Klánský zvolen těsnou většinou děkanem HAMU ve druhém volebním období

Dne 23. listopadu 2021 se konala na Hudební fakultě AMU volba děkana pro funkční období 2022–2026. Jediným kandidátem byl dosavadní děkan, prof. Ivan Klánský. Volbu dle volebního řádu AMU provedl Akademický senát HAMU ve složení: předseda doc. Ondřej Urban (katedra zvukové tvorby), místopředseda prof. Leoš Čepický (katedra strunných nástrojů), doc. Ivo Kahánek, odb. as. Lukáš Klánský, prof. František Malý (všichni katedra klávesových nástrojů), doc. Daniel Mikolášek (katedra bicích nástrojů), doc. Michal Rataj (katedra skladby) a odb. as. Miroslav Sekera (katedra klávesových nástrojů) za pedagogickou komoru a dále místopředseda Haštal Hapka (katedra skladby), Johanna Haniková (katedra klávesových nástrojů), Jakub Junek (katedra strunných nástrojů), Kamila Uherková a Eliška Zamouřilová (obě katedra hudební produkce) za studentskou komoru.

Ohlédnutí za 15. ročníkem Mezinárodní violoncellové soutěže Jana Vychytila

Mám upřímnou radost, že se nám podařil uskutečnit další ročník naší významné české violoncellové soutěže pro studenty do osmnácti let, a to po dvou termínových přesunech z důvodu covidové situace. Z loňských let jsme zvyklí, že se do soutěže hlásí více než stovka mladých umělců ze všech koutů světa. Tentokrát jsme z pochopitelných důvodů dostali „jen“ 90 přihlášek z 10 různých zemí od Evropy až po Jižní Koreu. Od středy do neděle jsme poslouchali a hodnotili téměř 200 skladeb. Byla to pro porotu práce nesmírně zodpovědná a vyčerpávající, ale na druhé straně i velice inspirativní a radostná.

Skončila Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka Karlovy Vary 2021

Letošní 55. ročník Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech trval od 5. do 12. listopadu 2021 (loňský se kvůli pandemii covidu nekonal). Malé skupince pořadatelů vedených legendárním ředitelem Aloisem Ježkem, který spoluzakládal soutěž před více než pětapadesáti lety, se podařil husarský kousek, když za ztížených hygienických podmínek zorganizovala účast více než devadesáti mladých pěvců z patnácti zemí. Karlovarská soutěž má v současné době kategorie Operní naděje – ženy, muži, Píseň, Junior – ženy, muži a Opera – ženy, muži. Byla jsem přítomna třetímu kolu kategorií Junior a Opera a také jsem se zúčastnila závěrečného koncertu vítězů a laureátů soutěže, které doprovázel Karlovarský symfonický orchestr řízený dirigentem Jiřím Štruncem.

Třináct vítězů na jednom koncertě

Ve dnech 4.–5. června 2021 se konal v koncertním sále žižkovského Gymnázia a hudební školy hl. m. Prahy jubilejní, již desátý ročník soutěže Mladí pianisté hrají na klavír Steinway & Sons. Vzdor covidovým komplikacím se ho zúčastnilo 68 soutěžících, což je v desetileté historii soutěže vůbec nejvyšší počet. „Steinwayovská“ soutěž je určená dětem do dvanácti let, je rozdělená do šesti věkových kategorií a vyznačuje se jednou mimořádně sympatickou vlastností: porotci rozdávají tolik cen, že si nějakou cenu – a k ní spoustu dárků od sponzorů – odváží naprosto každý soutěžící.

Světová klavírní legenda opět v Praze

V předvečer svatováclavského svátku v pondělí 27. září uspořádal institut Prague Music Performance ve spolupráci s Českou filharmonií mistrovský kurz legendárního klavíristy, esejisty a básníka Alfreda Brendela, jemuž tímto pořadatelé vzdali hold k 90. narozeninám. Akce se konala v Sukově síni Rudolfina a kromě mistrovského kurzu zde organizátoři pokřtili české vydání Brendelových spisů Když dozněl potlesk (vydal Volvox Globator) a nově vydané DVD My Musical Life (vydal Supraphon). DVD obsahuje přednášky a masterclass zaznamenané v letech 2019 a 2020.

Cardiff Singer of the World 2021: Ohlédnutí za letošní soutěží

Kdo by si pomyslel, že BBC Cardiff Singer of the World 2021 – dva roky před 40. výročím založení soutěže – se bude konat ještě v době morové? Nyní, když se hudební provoz v Británii pomalu vrací do „nového normálu“, je až neuvěřitelné si připomenout, jak přísná byla letos nejrůznější bezpečnostní opatření, především pro soutěžící. Pandemie však tuto nejslavnější světovou vokální soutěž rozhodně neumlčela.

28. ročník festivalu Verbier

26. září 2021 Napsal(a)
Zveřejněno v Reportáže
28. ročník festivalu Verbier

Verbier Festival se koná každoročně v druhé polovině července a na začátku srpna ve stejnojmenném idylickém horském městečku v jihozápadním Švýcarsku (v kantonu Valais, asi 100 km na jih od Lausanne). V roce 1994 jej založil stockholmský rodák Martin T:son Engström; držitel prestižní Dmitri Shostakovich Prize v roce 2015 původně pracoval ve Francii jako konzultant EMI, a v letech 1993–2003 byl mimo jiné viceprezidentem Deutsche Grammophon pro sektor „Artists and Repertoire“. Za téměř třicet let trvání tohoto mezinárodního festivalu se jej zúčastnila řada světoznámých umělců: Leif Ove Andsnes, Martha Argerich, Renaud Capuçon, Steven Isserlis, Janine Jansen, Evgeny Kissin, Denis Kozhukhin, Lang Lang, Mischa Maisky, Thomas Quasthoff, András Schiff, Bryn Terfel, Daniil Trifonov, Yuja Wang a mnoho dalších. Z českých umělců vystoupili na festivalu Magdalena Kožená a Pavel Haas Quartet (v roce 2017 si toto kvarteto přizvalo ke svému druhému koncertu na festivalu norského violistu Larse Andrese Tomtera, se kterým provedlo výhradně český repertoár – Martinů, Smetana a Dvořák).

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.