Reportáže

Dánové nacházejí útěchu u rádia – při pečení chleba a ve zpěvu

Karanténa začala v Dánsku poměrně brzy a byla přísná: 12. března uzavřela země hranice i školy, a poté i divadla, operní scény, koncertní sály a různé velké akce. Tak jako jinde musel být dodržován odstup mezi občany a byla zavedena řada dalších bezpečnostních opatření. Roušky nejprve doporučovány nebyly, ale od 15. června byly povinné na dánských letištích - poprvé, kdy bylo toto tolik diskutované opatření na dánské občany uvaleno. I když se během karantény občas ozvaly námitky a nesouhlas, tak jako Češi jsou Dánové většinou řádní občané, kteří jsou ochotni pravidla a zákony dodržovat; navíc skutečně věřili, že vláda měla na srdci jejich nejlepší zájmy.

Pařížská Pastorální show pro planetu: Beethoven a Rejcha pod nánosem vjemů

Když uvedl skvělý francouzský soubor Insula Orchestra letos v předjaří v Paříži svou novou multimediální kreaci Le Pastoral, nikdo nemohl tušit, nakolik bude prorocká, a to hned z několika hledisek.  Jak soubor oznámil předem na svých webových stránkách, jádrem první části inscenace, která zkoumala vztah člověka k přírodě, jsou přírodní katastrofy.

Německé hudební akademie a operní studia zkoumají možnosti online výuky

Země s více než 83 miliony obyvatel je co do počtu infikovaných i úmrtí osmým nejpostiženějším státem na světě; podle posledních informací z Ústavu Roberta Kocha (RKI) z 18. května se virem COVID-19 nakazilo od začátku epidemie 174 697 osob, z nichž nákaze podlehlo 7 935. Ve středu 6. května oznámila kancléřka Angela Merkel po rozhovorech s představiteli 16 německých států uvolnění restrikcí v celé zemi. Všechny obchody jsou znovu otevřeny, žáci se postupně vracejí do škol a nejvyšší německá fotbalová Bundesliga se znovu rozběhla v sobotu 16. května (i když bez diváků).

MenART rozvíjí talent a tvořivost

28. duben 2020 Napsal(a)
Zveřejněno v Reportáže
MenART rozvíjí talent a tvořivost

Když byl v roce 2016 založen Nadační fond Magdaleny Kožené s cílem podpořit, upevnit a zviditelnit unikátní systém českého uměleckého školství, začali jeho strůjci současně přemýšlet, jak přispět růstu mimořádně talentovaných dětí, které základní umělecké školy navštěvují. Výsledkem byl vznik programu MenaART. Na jeho počátku stála dvě motta: „Inspirativní setkání jsou v životě zásadní“ a „Za každým výjimečným umělcem stojí minimálně jeden osvícený pedagog“. V průběhu února se v rámci jeho druhého ročníku setkali v Praze studenti a jejich mentoři – špičky svých oborů. V letošním školním roce se viděli již potřetí.

Ochromené operní scény v Evropě a jejich nové iniciativy v době karantény

Jak vypadá operní provoz během karantény na jiných renomovaných scénách v Evropě, kromě Bavorské státní opery a opery v Curychu, o nichž již Harmonie přinesla kratší zprávy? A jaké nové iniciativy vznikly? K operním scénám v Británii, o kterých jsem již psala 26. března, musím ještě přidat English National Operu v Londýně, která zavřela dveře 20. března. Zrušena byla proto zbývající představení nové inscenace Figarovy svatby, navíc nová inscenace Rusalky (v angličtině). Opera North v Leedsu je uzavřena do konce dubna.

Neustále opakovaný příběh od bídy k bohatství: Nový festival ve švýcarském Andermattu

Po armádě a divokých bondovských jízdách průsmykem Furka se do švýcarského zimního centra vrací stále víc turistů, a nakonec zde spatřil světlo světa i nový hudební festival. New Generation Festival založili ve Florencii v roce 2017 tři mladí, prozíraví britští producenti Maximilian Fane, Roger Granville a Frankie Parham; jejich cílem bylo vytvořit festival „umělců nové generace, který by inspiroval i publikum nové generace“. 

Operní svět Signory Muti. Ohlédnutí za podzimní festivalovou trilogií v Ravenně

Povahu operních trilogií, které se v Ravenně konají každoročně od roku 2011, definují zejména dvě hlavní charakteristiky. První je vysoká kvalita hlasů (mezi mladými sólisty jsem letos na podzim neslyšela jediný průměrný hlas), druhou pak důsledná podpora publika. A nejsou to jen místní, kteří se účastní téměř vždy vyprodaných představení v pěkném divadle Alighieri z roku 1852 (kapacita 900 míst). Během oper uvedených v tomto roce (Norma a Aida, a poprvé byla zařazena také francouzská opera, Carmen) sedělo nalevo ode mne 18 Norů (jejich skupina byla na operním zájezdě po různých italských divadlech) a napravo několik Holanďanů. Bylo slyšet němčinu i francouzštinu, o přestávkách jsem hovořila s mladou Číňankou, která v Ravenně studovala restaurátorské techniky, i s dalšími cizinci. V publiku jsou nejen starší diváci, ale mnoho mladších, kteří o představeních dychtivě diskutují.

Za Mozartem jezděte do Brna

15. listopad 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Reportáže
Za Mozartem jezděte do Brna

Letošní hudební podzim se vyrojilo několik klavírních soutěží, z nichž některé jsou zcela nové, nebo se konají s odstupem dvou a více let, jiné patří k těm tradičním, ví se o nich, předpokládá se již určitá úroveň hry soutěžících a představují pro zájemce jistotu kvality organizace, poroty a hodnocení. Mezi ty druhé patří brněnská klavírní soutěž Amadeus. Oproti jiným zahraničním soutěžím podobného zaměření má jednu velkou přednost – zatím zde nepřevládají účastníci z Asie, o nichž se ví, že jsou velice pilní, hrají v dětském věku programy, jež se běžně hrají až na konzervatoři nebo i na vysoké škole, a když už letí na soutěž přes půl zeměkoule, předpokládá se, že něco vyhrají.

Operní sezona napříč Evropou

5. listopad 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Reportáže
Operní sezona napříč Evropou

Francois Mitterrand a Helmut Kohl před třiceti lety společně stáli u nápadu vybudovat kulturní kanál, který propojí celou Evropu. Dnes díky téhle utopické myšlence můžeme sledovat přenosy oper z Paříže, Barcelony nebo Amsterdamu.

Wachstum aneb Růst Wien Modern

5. listopad 2019 Napsal(a)
Zveřejněno v Reportáže
Wachstum aneb Růst Wien Modern

Poslední říjnový den zahájil slavnostním koncertem ve velkém sále vídeňského Konzerthausu svůj 32. ročník festival Wien Modern. Jednu z největších přehlídek soudobé hudby vede od roku 2016 muzikolog Bernhard Günther, který už od prvního ročníku radikálně změnil koncepci festivalu, jeho grafickou podobu, rozšířil jeho působnost díky novým prostorám takřka po celém městě, a především zvýšil posluchačskou základnu. Podařilo se to díky do posledního detailu promyšlené dramaturgii, která nabízí pestrou paletu hudby od klasiků Nové hudby, přes žánrový crossover až k experimentu. S festivalem spolupracují kromě tradičních hudebních institucí už mnoho let i vídeňská hudební univerzita, hudební školy, divadla, taneční scény. Letos je festival tematicky sjednocen pojmem Wachstum – Růst. A tento lze mj. pozorovat i v narůstajícím počtu uváděných skladatelek, kterým byla letos věnována speciální přednášková řada nazvaná Fifty-Fifty na půdě vídeňské hudební univerzity.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.