Reportáže
S Pražským jarem za Mou vlastí do Cardiffu
27. únor 2023 Napsal(a) Alena SojkováJe páteční dopoledne 27. ledna a na ruzyňském letišti se schází hrstka lidí. Není mocná, přesto někteří z nich druhý den přispějí na českém konzulátu v Londýně svým hlasem ke zvolení hlavy státu, jež určitě nenechá prezidentskou lóži během Pražského jara prázdnou. Naše skupina složená z vedení festivalu, mecenášů a tří novinářů míří do velšského Cardiffu, aby blíže poznala zázemí orchestru, který letos Pražské jaro zahájí.
Houslistka, pianistka a nyní především skladatelka Milada Červenková právě oslavila svou pětasedmdesátku a Společnost českých skladatelů jí uspořádala 8. listopadu jubilantský koncert v Malém španělském sále v Praze 2. Jméno skladatelky bohužel není v širší veřejnosti mimo Olomouc příliš známé, což se ale nyní může brzy změnit. Musím na úvod konstatovat, že koncert byl všemi přítomnými – profesionály i laiky – přijat v podstatě s nadšením, které bylo plně zasloužené. Skromnou jubilantku znám desítky let, slyšel jsem několik jednotlivých děl a věděl, že je výborná skladatelka. Ovšem teprve až soubor pěti komorních skladeb pro smyčcové i dechové nástroje mi dal poznat skutečnou míru jejího talentu a jejích kvalit.
Ohlédnutí za Mezinárodní violoncellovou soutěží Jana Vychytila 2022
1. listopad 2022 Napsal(a) Michal KaňkaVe dnech od 26. do 30. listopadu proběhl již 16. ročník Mezinárodní violoncellové soutěže Jana Vychytila. Do Prahy se nám každoročně sjíždí velký počet interpretů z mnoha států světa. Letos jich přijelo téměř devadesát, aby na pódiu Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy předvedli své výkony. Přehlídku mladých violoncellistů od pěti do devatenácti let pečlivě hodnotila šestičlenná porota v tomto složení: Michal Kaňka – předseda poroty, Věra Bartoníčková, Petra Malíšková, Jiří Hanousek, Tomáš Strašil a Tomáš Jamník.
Nejctihodnější hudební soutěží pro velmi mladé hudebníky je v České republice Concertino Praga. Původně ji měl pod křídly Československý rozhlas, dnes ji společně pořádají Český rozhlas a Akademie klasické hudby, pod níž spadá festival Dvořákova Praha, jež dala soutěži nový život, lesk a zachraňující ekonomickou a marketingovou podporu.
Vysoká škola pianistického umění. Masterclass Lukáše Vondráčka na Dvořákově Praze
15. září 2022 Napsal(a) Věroslav NěmecSoučástí letošního ročníku festivalu Dvořákova Praha jsou tři velmi zajímavé masterclassy. Ten první (Sál Martinů, 13. září 2022) vedl světově proslulý klavírista Lukáš Vondráček. Přiučit se k němu přišli tři výborní mladí čeští pianisté: devatenáctiletá Veronika Jaklová, studentka 5. ročníku ze třídy Milana Langra na Pražské konzervatoři, dvacetiletá Eliška Tkadlčíková, studentka 2. ročníku ze třídy Ivo Kahánka na HAMU, a čtyřiadvacetiletý Matouš Zukal, který je ve 2. ročníku magisterského studia taktéž u Ivo Kahánka na HAMU.
Součástí Smetanovy Litomyšle je již několik let také její vizuální mladší sourozenec – festival Smetanova výtvarná Litomyšl. Na něm již třetí rok po sobě můžete navštívit plenérovou výstavu Plán B, jejíž první ročník 2020 vznikl jako reakce na kovidovou pandemii s cílem přivést umění k lidem i v době restrikcí a umělcům umožnit tvořit. A protože se výstava těšila nadmíru pozitivnímu přijetí, letos se opakuje již potřetí.
„Kocianka“ aneb transfuse mladé krve a radosti
18. květen 2022 Napsal(a) Pravoslav KohoutMezinárodní houslová soutěž Jaroslava Kociana je asi nejtrvalejším náročným hodnocením a měřením houslového umění dosaženého „profesionály“ do patnácti let věku. Tato soutěž je ve všech kategoriích značně obtížná, v těch vyšších se technickými i hudebními požadavky vyrovná i prestižním soutěžím dospělých profesionálů. Soutěž se uskutečňuje každoročně, a mnozí úspěšní účastníci z nižších věkových kategorií později soutěží i v kategoriích vyšších. To dává zajímavou příležitost k pozorování fází vývoje mimořádných talentů, z nichž se leckdy rodí i hvězdy hudebního nebe. V dlouhodobějším sledování jednotlivých ročníků lze zřetelně rozeznat současné aspekty a trendy vývoje houslové hry a pedagogiky jak doma, tak ve světě.
Koprodukční projekty mezi operními domy jsou v západní Evropě již řadu let běžnou záležitostí. V České republice se zatím jedná o ojedinělé příležitosti. Brněnský soubor Janáčkovy opery NdB se do této praxe zapojil poprvé vlastně již v rámci festivalu Janáček Brno 2016, kdy se podařilo získat pro divadlo světoznámou inscenaci Janáčkovy Káti Kabanové v režii Roberta Carsena se vzácnou výjimkou, mohl si totiž vyrobit svou scénu a inscenaci si ponechat v repertoáru. Tentokrát se situace obrátila a je to právě brněnský soubor, který do Francie vezl svoji vlastní inscenaci barokní opery, která vznikla v koprodukci tři vynikajících divadel – Národního divadla Brno, Royal Opéra de Versailles Spectacles a divadla v Caen v Normandii.
Když se v dnešní době řekne citera, většina lidí si představuje hudební nástroj s archaickým vzhledem, obvykle umístěný na stěně jako dekorace. Přitom je to poměrně moderní nástroj, který má své důležité místo v naší národní historii a je spojen s mnohými společenskými změnami odehrávajícími se zejména během posledního sta let. O tomto fenoménu jsme hovořili s dlouholetým sběratelem, propagátorem a znalcem citery v České republice Janem Folprechtem (*1945).
Ivan Klánský zvolen těsnou většinou děkanem HAMU ve druhém volebním období
30. listopad 2021 Napsal(a) RedakceDne 23. listopadu 2021 se konala na Hudební fakultě AMU volba děkana pro funkční období 2022–2026. Jediným kandidátem byl dosavadní děkan, prof. Ivan Klánský. Volbu dle volebního řádu AMU provedl Akademický senát HAMU ve složení: předseda doc. Ondřej Urban (katedra zvukové tvorby), místopředseda prof. Leoš Čepický (katedra strunných nástrojů), doc. Ivo Kahánek, odb. as. Lukáš Klánský, prof. František Malý (všichni katedra klávesových nástrojů), doc. Daniel Mikolášek (katedra bicích nástrojů), doc. Michal Rataj (katedra skladby) a odb. as. Miroslav Sekera (katedra klávesových nástrojů) za pedagogickou komoru a dále místopředseda Haštal Hapka (katedra skladby), Johanna Haniková (katedra klávesových nástrojů), Jakub Junek (katedra strunných nástrojů), Kamila Uherková a Eliška Zamouřilová (obě katedra hudební produkce) za studentskou komoru.