středa, 30. červen 2004

Wolfgang Amadeus Mozart: Arias & Duets

Přestože mozartovská diskografie není jistě žádnou Popelkou, i zde se najdou "bělejší" místa, tedy skladby, které se nahrávají málokdy a stejně tak zřídka zaznívají z koncertního podia, neřku-li v původním divadelním či chrámovém prostoru. Mezi takovéto méně známé tituly patří například i Mozartovy "příležitostné" árie pro tenor či bas komponované buď jako vložky do oper jiných autorů či jako koncertní kusy. Přestože kvalita těchto děl nedosahuje vždy oné výjimečnosti, kterou se zvláštní samozřejmostí od salcburského mistra očekáváme, také v této oblasti je ukryto množství krásné hudby. To celkem přesvědčivě dokazuje i snímek bratrů Christopha a Stephana Genzových , kteří společně nahráli pětici koncertních árií dále doplněnou o árie a duety z oper La finta giardiniera , Don Giovanni , Cosi fan tutte a oratoria La Betulia liberata . Poměr známých a téměř neznámých děl je tímto způsobem chytře vyvážený, takže nahrávka je vhodná jak pro sběratele, stejně jako třeba dárek pro někoho méně náročného. Vítaná je i vlastní kombinace dvou sólistů na jednom disku; snímek tak automaticky dosahuje rozmanitosti, kterou sólový projekt může nabídnout jen v případě výjimečných pěveckých hvězd.

Soudě podle informací v bookletu, oba bratři nastoupili profesionální dráhu v průběhu 90. let a oba se také věnují značnou měrou jak opernímu, tak i kantátovému a písňovému repertoáru. Starší Christoph je takřka klasický lyrický tenor, po mnoha stránkách ideální pro hudbu 18. a raného 19. století. Jeho projev prozrazuje dobrou techniku i zkušenosti; leckterý posluchač jistě ocení měkké výšky a absenci jakékoliv forze, možná ale také zpozoruje poněkud častý výskyt nazálního témbru a zejména citelný nedostatek dramatického odstiňování partu - výsledek je místy opravdu příliš unylý. Přestože ani mladší z bratrů, barytonista Stephan, "netrhá kulisy", jeho projev je mnohem živější a přesvědčivější, což jej - spolu s krásnou, středně sytou barvou hlasu - činí přeci jen atraktivnějším. Vpravdě klasicistně elegantní a přesná, ale přesto dynamická a různobarevná je hra orchestru La Petite Bande pod vedením Sigiswalda Kuijkena , která celou nahrávku posunuje o další rovinu výše. Takže teď už je to jen na vás.

Vydavatel: Deutsche Harmonia Mundi / BMG

Stopáž: 58:31

Nahráli: Christoph Genz - tenor, Stephan Genz - baryton, La Petite Bande, Sigiswald Kuijken