středa, 19. prosinec 2007

Vladimir Horowitz - The Studio Recordings - New York 1985

Napsal(a) 

Vladimir Horowitz - The Studio Recordings - New York 1985 Vladimir Horowitz - The Studio Recordings - New York 1985

(Schumann, Scarlatti, Liszt, Skrjabin, Schubert)

Vladimir Horowitz - klavír. Produkce: Günther Breest. Text: A, N, F. Nahráno: 9/1985, RCA Studio A, New York. Vydáno: 2006. TT: 64:26. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 4776335 (Universal Music).

Skladby, které nabízí toto CD, nahrál Vladimir Horowitz v New Yorku v září 1985, po dvouleté odmlce, kdy se takřka neobjevil na veřejnosti. Bylo mu tehdy už dvaaosmdesát let. Během tří dnů nahrál osm skladeb, některé poprvé, jiné už poněkolikáté. Jedinečnou atmosféru, která vládla během natáčení, popisuje velice živě v bookletu Joachim Kaiser, jenž byl po celé tři dny s legendárním klavíristou v těsném kontaktu. Zachytil nejen řadu Horowitzových poznámek k nahraným skladbám a jejich autorům, ale dokumentuje také jeho neuvěřitelně široký přehled o veškeré hudební literatuře vůbec. Určitě lze s Kaiserem souhlasit v tom, že Horowitz byl jedním z posledních velkých umělců mizejícího světa. Jeho nahrávky dodnes fascinují a ani toto CD není výjimkou. Schumannova Kreisleriana je pojata velmi orchestrálně, s množstvím barev a působivých protihlasů. Rubata ve Scarlattiho sonátách (h moll K 87 , E dur K 135 ) vnímáme už spíš jako poselství "z druhého břehu", překvapivě bohatá pedalizace dodává některým místům dokonce až varhanní charakter. V Lisztových skladbách Impromptu Fis dur a Valse oubliée č. 1 nás nadchne lehkost, hravost i rozplývavé mihotání barev, působící téměř impresionisticky. Skrjabinova Etuda dis moll op. 8/12 má při vší velkolepé rozevlátosti naprosto pevnou stavbu. Horowitzova rubata v tématu Schubertova Impromptu B dur D 935/3 přesahují všechno, co jsem kdy v této skladbě slyšel a závěrečná Tausigova transkripce Schubertova Vojenského pochodu Des dur, D 733/1 je rozkošným "přídavkovým" kusem, který dokáže zvednout auditorium ze židlí. Vladimiru Horowitzovi zůstala i v jeho dvaaosmdesáti letech obrovská tvůrčí fantazie a neuvěřitelná technika, takže si mohl dovolit leccos, co by jinému interpretovi "neprošlo". Po poslechu tohoto CD nelze než znovu napsat to, co bylo napsáno nesčetněkrát: Vladimir Horowitz byl jedním z největších pianistů všech dob.

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.