středa, 21. květen 2008

The Divine Feminine - Tavener, Hildegarda, Pärt, Victoria, Hovhaness, Berlioz, Respighi, Bruckner, Holst, Prokofjev, Orff, Vaughan-Williams, Rouse

The Divine Feminine

(Tavener, Hildegarda, Pärt, Victoria, Hovhaness, Berlioz, Respighi, Bruckner, Holst, Prokofjev, Orff, Vaughan-Williams, Rouse)

Christoph Eschenbach, Paavo Järvi, Yoel Levi, Jesus Lopez-Cobos, André Previn, Robert Shaw, Tapestry, Rudolf Werthen, David Zinman. Produkce: Robert Woods. Text: A. Nahráno: 1980?-?2003. Vydáno: 2006. TT: 55:32. 1 CD Telarc 806 89 (distribuce Classic).

Pod atraktivním titulem "Božské ženství" - s vysvětlivkou, že jde o "hudební meditaci o tajemství a duchu ženy" - se nabízí šestnáctidílné pasticcio sestavené z vět nebo výňatků ze skladeb celkem dvanácti skladatelů od Hildegardy z Bingenu po Christophera Rouseho (*?1949). Motiv ženství není ve vybraných skladbách z žádného hlediska závazný, je to zřejmě spíše inspirační opora sestavovatele, čímž se ovšem tématická koncepce titulu zcela rozkládá a nahrávka se hned při prvním poslechu ukáže být tím, čím skutečně je: kompilací sestavenou ze starších snímků téhož vydavatele (1980?-?2003), motivovanou pravděpodobně snahou upozornit na tituly, které by se ještě daly na trhu oprášit a přinést nějaký zisk. Proč ne - například Orffova Carmina burana jsou stále populární a pořád dorůstají noví konzumenti, kteří si zakládají vlastní diskotéky a dříve či později po kantátě zatouží (zatímco ti ostatní ji bezpochyby už dávno mají - někteří i v několika pojetích). Je ovšem otázka, zda ve ztvárnění Atlantského symfonického orchestru s Robertem Shawem jde zrovna o titul doporučení hodný, nicméně za pokus - ze strany vydavatele - to jistě stojí. Osobně bych potenciálnímu zájemci doporučila poslechnout si adekvátně dávkovanou - to jest dvouminutovou(!) - ukázku ještě také například z nahrávek s Hickoxem, Levinem, Rattlem nebo Mehtou. Využití archivní hudby je bezesporu úsporné opatření, je to ale současně také hodně do očí bijící limit kompilace, který nedokáže zastřít ani sázka na módní trend - ženskou spiritualitu, protože dramaturg (Robert Woods) v tomto směru odvedl práci dosti humpoláckou. Chronologicky vzato, do výběru se dostala hudba Hildegardy z Bingenu, Tomáse Luise de Victorii, Hectora Berlioze, Antona Brucknera, Ottorina Respighiho, Gustava Holsta, Ralpha Vaughana-Williamse, Sergeje Prokofjeva, Carla Orffa, Alana Hovhanesse, Arvo Pärta, Johna Tavenera a Christophera Rouseho. Takto ovšem - naštěstí - hudba na cédéčku řazena není, tvůrce kompilace si dal jakous takous práci s koncepcí a sestavil trojdílný celek, v němž na začátku jsou skladby staré a soudobé a prostředek je romanticko-neoklasický. Navzájem "to" spolu nekomunikuje a to ani přes rafinovaný tah, jímž jsou ve finálním sestřihu všechny tracky zvukově propojené. Pokud by toto cédéčko bylo u informačních pultů prodejen zvukových nosičů k dispozici jako propagační materiál - nic proti němu. Takto to není nic jiného než pokus o prodej již použitého zboží.

Body: 2 z 6

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.