Recenze

Slasti a milosti

7. září 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Slasti a milosti

Letní slavnosti staré hudby systematicky sledují několik cílů – seznamují publikum s iberoamerickou a francouzskou kulturou, prezentují ne zcela obvyklé nástroje a tvorbu, která běžně nefiguruje v programech našich koncertních síní (středověk, renesance), a konečně vlastní objevy spoluzakladatele festivalu, souboru Collegium Marianum. Festival by bylo možné stručně charakterizovat jako svého druhu výzkumný projekt, který permanentně přináší pozoruhodné výsledky (Letní slavnosti se střídají s podzimním a jarním cyklem Barokních podvečerů)...

Vivat Tango

4. srpen 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Vivat Tango

Patrně každý z hudebníků, věnujících se „klasice“, má jednou za čas chuť pustit se a vyzkoušet si i jiný žánr, než ten, ve kterém byl vychován. Jako vše, má i toto dvě strany. Ta dobrá je, že hudebník, vyškolen „klasickým“ vzděláním má zpravidla vynikající techniku, a proto mu z tohoto hlediska daný žánr nečiní potíže. Druhá strana je, že pokud někdo vězí v „klasice“ až příliš, není schopen se patřičně vcítit do jiného žánru, uvolnit se a zapomenout na vše, co ho na konzervatoři učili. Argentinský skladatel Astor Piazzolla, jehož skladby jsou z většího

Překvapivé nahlédnutí za linie Anny Prohasky

Nemohu se již po léta zbavit dojmu, že hudební produkce druhé světové války a následujících let, válkou stále poznamenaných, všechny ty Leningradské, Památníky LidicímPřeživší Varšavu, zastínila přes Ravelův La Valse, Sukovu Republikánskou trilogii a kompozice pro levorukého klavíristu Paula Wittgensteina hudební reflexe první světové války, Velké války, která ukončila dlouhé devatenácté století a zatřásla dějinami století dvacátého, které pro další velké válečné hrůzy téměř zapomnělo na štiplavý zápach yperitu a zákopovou zkušenost

Otomar Kvěch - Základy klasické hudební kompozice

Vážné studium kompozice (nemáme-li na mysli sadu rad a receptů na téma „hudebním skladatelem snadno a rychle“) představuje pro toho, kdo se pro ně rozhodne, velmi náročný, mnohodimenzionální a časově rozlehlý proces. Učit kompozici není snadný, jednoznačně a přímočaře řešitelný úkol. Bylo by asi velmi problematické usilovat o jakousi jednotnou, univerzální a obecně závaznou metodiku pro výuku tohoto oboru. Jak lze zjistit i ze svědectví mnoha skladatelů, vzpomínajících na své studium a na své učitele, existují rozmanité, navzájem...

Jana Vonášková-Nováková a její Brahms

17. červenec 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Jana Vonášková-Nováková a její Brahms

Mediálně nenápadná, hudebnice v domácnosti, přesto dle mého mínění nejvýraznější česká houslistka současnosti. Jana Vonášková-Nováková mě vždy dokáže překvapit. Poprvé to bylo na soutěži Talent roku, podruhé na Pražském jaru, potře­tí svým silným vkladem do úspěchů Smetanova tria; největším překvapením je však pro mě její nejzávaž­nější nahrávací projekt – houslové sonáty Johannese Brahmse. I když proč, když někdejší brahmsovský komplet Smetanova tria byl po všech stránkách mimořádný! Pochopil-li jsem to správně, projekt...

Magdalena Kožená - Prayer

15. červenec 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Magdalena Kožená - Prayer

Magdalena Kožená každou novou deskou překvapí. Často se jí podaří prosadit tak nekomerční věci, že vzbudí uznání a možná i podiv nad svobodou, kterou u své firmy má. Jindy jde o projekt běžnější, ale nikdy to není ústupek z umělecké jedineč­nosti. Kompaktní deska s názvem Prayer (Modlitba), oznamujícím, že jde o hudbu pro „hlas a varhany“, by mohla být komerční úlitbou – aby od známé pěvkyně bylo na trhu také něco populárního, co chytne za srdce, něco s dobře prodejným názvem. Není tomu tak. Je téměř jisté, že záměr byl...

Veronika Böhmová (Stravinskij, Prokofjev)

Mladá česká pianistka Veronika Böhmová je laureátkou několika desítek českých i mezinárodních klavírních soutěží a má za sebou řadu významných koncertních vystoupení doma i v zahraničí. Letos na jaře vydala v Supraphonu své první CD. Jeho dramaturgie je značně osobitá – tak jako je ostatně nekonvenční i sama interpretka. Nahrávku otevírá Stravinského symfonická báseň Chant du rossignol ve skladatelově vlastní úpravě pro sólový klavír.

Český romantický Plachetka

3. červen 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Český romantický Plachetka

Basbarytonista Adam Plachetka se pomalu, ale jistě stává jedním z nejzářivějších českých pěvců na současné mezinárodní hudební scéně a souběžně s tím stoupá jeho renomé i v očích široké české veřejnosti. Naposledy se českému publiku představil na recitálu v rámci Pražského jara 17. května ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Doprovodila ho zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů pod vedením ředitele pražského Národního divadla Roberta Jindry. Plachetka nabídl v souladu s Rokem české hudby 2014 publiku výhradně český repertoár, v první půli...

Janáčkův máj navštívil aztécký vládce Montezuma

Ostrava zažila provedení opery českého skladatele Josefa Myslivečka. Koncert proběhl v rámci Janáčkova máje v nastudování Czech Ensemble Baroque Orchestra s dirigentem Romanem Válkem. Zpočátku mírně nevyrovnané výkony některých pěveckých protagonistů se postupně stabilizovaly a gradovaly k jistotě a preciznosti. Nastudování souboru, specializujícího se na autentické znění a pokud možno i provedení, bylo suverénní a přesvědčivé. Josef Mysliveček (1737 – 1781) patří k nejvýznamnějším českým skladatelům, kteří žili a tvořili za hranicemi vlasti.

The Best of Jonas Kaufmann

11. květen 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
The Best of  Jonas Kaufmann

„Je to omamný mix,“ napsal James Jolly, autor bookletu k novému CD současného předního německého tenora Jonase Kaufmanna, narážeje tím nejen na dramaturgii disku – jež je skutečně pestrá: vedle Verdiho, Pucciniho a Mascagniho tu stojí Weber, Strauss, Wagner, ale také Mozart! –, nýbrž i na skutečnost, že Kaufmann jako jeden z mála současných pěvců překlenuje – máme pokušení říct: téměř programově – propast, která zeje mezi operními žánry a epochami.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.