Recenze

Otomar Kvěch - Základy klasické hudební kompozice

Vážné studium kompozice (nemáme-li na mysli sadu rad a receptů na téma „hudebním skladatelem snadno a rychle“) představuje pro toho, kdo se pro ně rozhodne, velmi náročný, mnohodimenzionální a časově rozlehlý proces. Učit kompozici není snadný, jednoznačně a přímočaře řešitelný úkol. Bylo by asi velmi problematické usilovat o jakousi jednotnou, univerzální a obecně závaznou metodiku pro výuku tohoto oboru. Jak lze zjistit i ze svědectví mnoha skladatelů, vzpomínajících na své studium a na své učitele, existují rozmanité, navzájem...

Jana Vonášková-Nováková a její Brahms

17. červenec 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Jana Vonášková-Nováková a její Brahms

Mediálně nenápadná, hudebnice v domácnosti, přesto dle mého mínění nejvýraznější česká houslistka současnosti. Jana Vonášková-Nováková mě vždy dokáže překvapit. Poprvé to bylo na soutěži Talent roku, podruhé na Pražském jaru, potře­tí svým silným vkladem do úspěchů Smetanova tria; největším překvapením je však pro mě její nejzávaž­nější nahrávací projekt – houslové sonáty Johannese Brahmse. I když proč, když někdejší brahmsovský komplet Smetanova tria byl po všech stránkách mimořádný! Pochopil-li jsem to správně, projekt...

Magdalena Kožená - Prayer

15. červenec 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Magdalena Kožená - Prayer

Magdalena Kožená každou novou deskou překvapí. Často se jí podaří prosadit tak nekomerční věci, že vzbudí uznání a možná i podiv nad svobodou, kterou u své firmy má. Jindy jde o projekt běžnější, ale nikdy to není ústupek z umělecké jedineč­nosti. Kompaktní deska s názvem Prayer (Modlitba), oznamujícím, že jde o hudbu pro „hlas a varhany“, by mohla být komerční úlitbou – aby od známé pěvkyně bylo na trhu také něco populárního, co chytne za srdce, něco s dobře prodejným názvem. Není tomu tak. Je téměř jisté, že záměr byl...

Veronika Böhmová (Stravinskij, Prokofjev)

Mladá česká pianistka Veronika Böhmová je laureátkou několika desítek českých i mezinárodních klavírních soutěží a má za sebou řadu významných koncertních vystoupení doma i v zahraničí. Letos na jaře vydala v Supraphonu své první CD. Jeho dramaturgie je značně osobitá – tak jako je ostatně nekonvenční i sama interpretka. Nahrávku otevírá Stravinského symfonická báseň Chant du rossignol ve skladatelově vlastní úpravě pro sólový klavír.

Český romantický Plachetka

3. červen 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Český romantický Plachetka

Basbarytonista Adam Plachetka se pomalu, ale jistě stává jedním z nejzářivějších českých pěvců na současné mezinárodní hudební scéně a souběžně s tím stoupá jeho renomé i v očích široké české veřejnosti. Naposledy se českému publiku představil na recitálu v rámci Pražského jara 17. května ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Doprovodila ho zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů pod vedením ředitele pražského Národního divadla Roberta Jindry. Plachetka nabídl v souladu s Rokem české hudby 2014 publiku výhradně český repertoár, v první půli...

Janáčkův máj navštívil aztécký vládce Montezuma

Ostrava zažila provedení opery českého skladatele Josefa Myslivečka. Koncert proběhl v rámci Janáčkova máje v nastudování Czech Ensemble Baroque Orchestra s dirigentem Romanem Válkem. Zpočátku mírně nevyrovnané výkony některých pěveckých protagonistů se postupně stabilizovaly a gradovaly k jistotě a preciznosti. Nastudování souboru, specializujícího se na autentické znění a pokud možno i provedení, bylo suverénní a přesvědčivé. Josef Mysliveček (1737 – 1781) patří k nejvýznamnějším českým skladatelům, kteří žili a tvořili za hranicemi vlasti.

The Best of Jonas Kaufmann

11. květen 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
The Best of  Jonas Kaufmann

„Je to omamný mix,“ napsal James Jolly, autor bookletu k novému CD současného předního německého tenora Jonase Kaufmanna, narážeje tím nejen na dramaturgii disku – jež je skutečně pestrá: vedle Verdiho, Pucciniho a Mascagniho tu stojí Weber, Strauss, Wagner, ale také Mozart! –, nýbrž i na skutečnost, že Kaufmann jako jeden z mála současných pěvců překlenuje – máme pokušení říct: téměř programově – propast, která zeje mezi operními žánry a epochami.

Frédéric Chopin: Polonaises

9. květen 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Frédéric Chopin: Polonaises

Mladý polský pianista Rafał Blechacz získal v roce 2005 první cenu na proslulé Chopinově soutěži ve Varšavě. Jeho výkon byl natolik výjimečný, že porota nejenže neudělila druhou cenu, ale kromě hlavní ceny mu přiřkla ještě zvláštní ceny za mazurku, sonátu, koncert a polonézu. V květnu roku 2006 uzavřel umělec exkluzívní smlouvu s Deutsche Grammophon a v loňském roce nahrál pro tento přední světový label své páté CD. Nabízí na něm téměř kompletní provedení opusovaných Chopinových polonéz.

Music from Eighteenth-Century Prague: Zelenka – Tůma

Supraphonský projekt Music from Eigteenth Century Prague přináší jeden mimořádný titul za druhým. Zde recenzované CD s podtitulem Bohemian disciples of Johann Joseph Fux (Fuxovi žáci z českých zemí) zažilo svůj křest letošního 31. ledna v břevnovském klášteře, během zahajovacího koncertu dalšího ročníku koncertního cyklu Collegia 1704 Hudební most Praha-Drážďany. Soubor tu představil stejný výběr z duchovní hudby Jana Dismase Zelenky a Františka Ignáce Antonína Tůmy jako na CD

Julia Fischer: Sarasate

10. duben 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Julia Fischer: Sarasate

Kdo byl Pablo Martin Melitón de Sarasate y Navascués? Autor asi 54 opusů, jež komponoval hlavně pro sebe, houslista, nad jehož hrou se prý tajil dech a jehož projev, přes determinaci velikostí rukou (prý proto nikdy nehrál Paganiniho), se zdál být současníkům nepřekonatelný, pravý caballero, milovník žen, který se nikdy neoženil, člověk s velkým srdcem, mnohé podporoval, oslnivý virtuos, jehož hru poznala i Praha a kterému kolem třiceti skladatelů věnovalo svá díla.

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.