Recenze

Martinů Cello Sonatas 1–3

9. říjen 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Martinů Cello Sonatas 1–3

Ne často se stává, aby interpret nahrávky byl zároveň autorem textu bookletu. Cellista Steven Isserlis ale zvládá bravurně oboje. Britský hudebník světového renomé věnoval v posledních dvou letech hodně svého času a energie české hudbě – Dvořákovi a Martinů. Jak sdělil v rozhovoru pro Martinů Revue 3/2012: „Tři cellové sonáty Martinů budu nahrávat již podruhé. Čím déle tyto sonáty hraji, mám je stále raději, ale především se na nahrávce bude podílet i klavírista Olli Mustonen, který je ještě větší obdivovatel Martinů než já. Díky němu...

Zjasněná noc nad Prahou

14. září 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Zjasněná noc nad Prahou

Jednou z linií letošního festivalu Dvořákova Praha je (a doufám, že bude, třeba s jiným dramaturgem, i v dalších letech)  komorní řada. Ne že by se v minulých letech komorní hudbě nevěnovala, ale letos poprvé měla koncepci a svého, řečeno festivalem, kurátora. Byl jím violoncellista Jiří Bárta. Již při oznámení jeho jména se zdálo jako více než pravděpodobné, že se pokusí realizovat v Praze koncept tvůrčí dílny, jak jej několik let velmi úspěšně realizuje v rámci svého festivalu v Kutné Hoře. Skutečně se o to pokusil, i když jen zčásti...

Chvála krumlovského letního potýkání s hudbou IV.

Bolšoj těatr nemá v Čechách zase takové jméno, aby naplnil Pé dvojku. Buďme rádi, Pivovarská zahrada je přece jen snesitelnější prostředí než beton parkoviště, lemovaný desítkami chemických záchodků Toi… Mohla by být ještě snesitelnějším prostředím, nebýt umanutosti dnešní mikroportové doby amplifikovat vše jako na běžícím pásu. Ozvučení je zlo vždy, i za předpokladu optimálního mixu. A do toho měla realita Pivovarské zahrady velmi daleko. Čím sedíte dále, tím jsou dynamické poměry absurdnější: ve dvacáté řadě slyšíte nesmyslně silný...

Chvála krumlovského letního potýkání s hudbou III.

V jedinečném prostředí Barokního divadla zazněla pocta největšímu českému baroknímu skladateli Janu Dismasi Zelenkovi, a to výběrem z jeho duchovních skladeb katolického ritu, komponovaných v Drážďanech, kam emigroval někdy kolem roku 1710. Václav Luks se svým souborem Collegium 1704 provedl některá ResponsoriaLamentationes, určené pro velikonoční bohoslužby a svatý týden před zmrtvýchvstáním Ježíše Krista, jež vznikaly v letech 1722–1723, doplněné o pozdější Miserere c moll z roku 1737. Spojení hudby, jež na...

Chvála krumlovského letního potýkání s hudbou II.

V Zámecké jízdárně vystoupil Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou Iona Marina ve výlučně dvořákovském programu, jehož centrem se stal Houslový koncert a moll, provedený Ivanem Ženatým. Nejvýraznější představitel české houslové školy současnosti přednesl svůj part s velkou noblesou i nadhledem, jenž je jistě výsledkem mnohaletého zrání. Sluncem prozářenou partituru, vlastně jeden nepřerušený sled lahodných souzvuků (o němž možno s jistou skepsí prohlásit, že se vyhýbá disonancím, v širším smyslu, asi jako čert kříži...

Chvála krumlovského letního potýkání s hudbou I.

Škampovci zaujali na letošním Mezinárodním hudebním festivalu v Českém Krumlově měkkým, hebkým, i dostatečně vřelým tónem – ne však přes míru, obvyklou u jiných českých souborů. Tyto zvukové kvality byly ještě umocněny akustikou Maškarního sálu, jež dává dostatečně vyniknout detailu, a to i pro posluchače v zadních řadách. Tato základní zvuková chrakteristika velmi svědčila úvodní Sukově Meditaci na staročeský chorál, provedené v cudně zdrženlivém výraze, ale umocnila i muzikantsky nervní provedení Dvořákova Klavírního kvintetu...

Cui bono: Jonas Kaufmann v Českém Krumlově

Stručná rekapitulace: 10. dubna vystoupil Jonas Kaufmann za klavírního doprovodu Helmuta Deutsche v Praze ve Smetanově síni se Schubertovou Winterreise. 1. května jsem ve Vídni vyslechla další jeho písňový recitál (Musikverein, Zlatý sál; Schubert – Die Bürgschaft, Wagner – Wesendonck-Lieder; Liszt – Petrarca-Sonette; Britten – Seven Sonnets of Michelangelo). 5. května jsem ho slyšela v Linci v rámci turné ansámblu Kammerorchester Wien-Berlin (velký sál Brucknerhausu; Mendelssohn – Streichersymphonie č. 10, Mahler

Slasti a milosti

7. září 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Slasti a milosti

Letní slavnosti staré hudby systematicky sledují několik cílů – seznamují publikum s iberoamerickou a francouzskou kulturou, prezentují ne zcela obvyklé nástroje a tvorbu, která běžně nefiguruje v programech našich koncertních síní (středověk, renesance), a konečně vlastní objevy spoluzakladatele festivalu, souboru Collegium Marianum. Festival by bylo možné stručně charakterizovat jako svého druhu výzkumný projekt, který permanentně přináší pozoruhodné výsledky (Letní slavnosti se střídají s podzimním a jarním cyklem Barokních podvečerů)...

Vivat Tango

4. srpen 2014 Napsal(a)
Zveřejněno v Recenze
Vivat Tango

Patrně každý z hudebníků, věnujících se „klasice“, má jednou za čas chuť pustit se a vyzkoušet si i jiný žánr, než ten, ve kterém byl vychován. Jako vše, má i toto dvě strany. Ta dobrá je, že hudebník, vyškolen „klasickým“ vzděláním má zpravidla vynikající techniku, a proto mu z tohoto hlediska daný žánr nečiní potíže. Druhá strana je, že pokud někdo vězí v „klasice“ až příliš, není schopen se patřičně vcítit do jiného žánru, uvolnit se a zapomenout na vše, co ho na konzervatoři učili. Argentinský skladatel Astor Piazzolla, jehož skladby jsou z většího

Překvapivé nahlédnutí za linie Anny Prohasky

Nemohu se již po léta zbavit dojmu, že hudební produkce druhé světové války a následujících let, válkou stále poznamenaných, všechny ty Leningradské, Památníky LidicímPřeživší Varšavu, zastínila přes Ravelův La Valse, Sukovu Republikánskou trilogii a kompozice pro levorukého klavíristu Paula Wittgensteina hudební reflexe první světové války, Velké války, která ukončila dlouhé devatenácté století a zatřásla dějinami století dvacátého, které pro další velké válečné hrůzy téměř zapomnělo na štiplavý zápach yperitu a zákopovou zkušenost

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.